Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024

madette

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om madette

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej råkade ut för samma förra året. hade vid något tillfälle fått bra fäste i botten så jag fick dra loss draggen genom att köra med båten. hrur som hälts skruva jag isär det å fann att axeln var skev. ringde generalagenten i sverige å ville köpa en nu axel. fick svaret att det är 5års garanti skicka hit dit gamla så får du ett nytt a men jag har skruvat i sär det då kan jag väll inte få ett nytt på garanti. jojjo mänsann det kom ett nytt på posten lycka till
  2. Hej har för mig det ligger en bricka i botten, den ser ut som en inredningsbricka typ. lite kupad alltså. finns säkert hos el o diesel eller liknande. dom ingår i sotningssatsen annars. men lite onödigt att köpa hela satsen kanske. prova att dra överfallen lite, tror iof sig inte det hjälper ialla fall inte på lång sikt. detta är samma motor som sitter i peugote 504 , 505. hadde en 2,3 l td en gång samma motor i grunden, lycka till
  3. jo jag såg allt att du skrev att den inte va i sjön på nått år. dessto större andledning att se till att det inte står luft i systemet. Oom det står en luftficka i motorn å du startar kan luftfickan fassna i vattenpumpen och då cirkulerar den inte kylvattnet, om du fyller på vatten i kärlet och startar och varmkör kläm på slangarna som går til och från pumpen så hjälper du till att trycka förbi luften. luften dräneras sedan bort i kärlet. det är därför viktigt att övertrycksventilen funkar.
  4. vet inte vad den heter , men ser ut som ett provrörsglas med en konisk gummipackning i ena ändan som man sluter tätt mot kärlet. jag fick låna den av min lokala bilverkstad.
  5. Kom å tänka på en annan sak När du starta upp den efter vintervilan fylde du på kylvatten varmkörde å klämde på slangar så du fått bort ev luft som kan ha kommit in i systemet
  6. Hej Det är vanligt att det spricker i toppen på dom motorerna. Mellan ventilsätet, då går komretionen ut i kylkanalen. det betyder inte att du har vatten i oljan eller olja i vattnet.Det bubblar i expantionskälet, ju mer du belastar ju mer tryck får du i kylsystemet och övertrycket som blir då pressar ut kylvattnet ur kylsystemet via expantionskärlet. locket på expantionskärlet har en övertrycksventil som öppnar vid 0,5 bar har jag för mig.Viktigt att den fungerar. Ta ett kompprov på den. du kan tryck sätta kylsystemet via expantionskärlet, finns en mätare som du sätter istället för locket med en pump och tryckmätare.Finns även en annan grej att prova med, det är en grej med en vätska i som du håller mot eller trycker mot öppningen i kärlet. Om det är komp som går ut i kylsystemet färgas vätskan av avgaserna. Om så skulle vara fallet är det ju ioförsig svårt att säga om det är toppen eller topppackningen med då vet du ju att du måste lossa toppen för vidare felsök Lycka till
  7. Hej det låter som den trycker ut avgaser i kylvattnet.Om du belastar den hårdare kommer den att koka pga att den tryckt ut kylvattnet. Detta låter som trasig topplockspackning eller sprucket topplock.Hade samma fenomen på min gamla båt, då va det en spricka i toppen som gjorde att avgaserna tryckte ut kylvattnet men kokande motor som resultat.
  8. Hej försökte hitta srängskiss på drevet men hitta inget. tanken att något gått sönder i växelhuset så bara en av propparna snurrar ,och därmed att den andra bromsar. ioförsig så bör ju det ge någon form av missljud eller avvikande ljud.
  9. Hej du säger att den är seg att få upp i plan, en tanke. Du har inte glömt att ta upp draggen. För övrigt är det väll inte så farligt att du tappat 10 knop, min båt gör inte ens 10 knop.
  10. Hej. Vill du ha din båt säkerhetsbesiktigad kontaktar du våra besiktigtningsmän Christer Odehed Tel: 0522-86433 Mobil: 070-5286433 Peter Wassblad Tel: 0522 10475 Mobil: 070-4797506 http://blogg.uamotorbatsklubb.com/
  11. på peugot språk heter den xd90 och satt i 504, 505 Senast ändrad av madette | 23 januari 2010 | 17:42
  12. madette

    avgaslimpa

    Jag har skaffat ny avgaslimpa och tänkte sötvattenkyla den, går det att sätta den i serie med varmvattenberedaren eller blir det för varmt vatten som går igenom den då.Jag menar den gammla var ju saltvatten kyld, vattnet gick genom värmeväxlaren och sedan genom avgaslimpan och ut.Så om saltvattnet var ca 20grader blev några grader varmare efter värmeväxlaren så var det kanske 30 - 40 gradet när det gick genom avgaslimpan.Om jag nu sätter den i serie med vvb så är ju vattnet runt 80 grader. blir det då för varmt vatten som går igenom, och då för dårlig avkylning?
  13. hej har dom senaste åren köpt på biltema, har inget negativt att säga om dom. har även köpt andra grejer från drevdelar.se, snabb och bra service
  14. nyinstallation.. nej snarare hemmabygge. har monterat turbo, vilket utvecklar lite mer värme både i värmeväxlaren och oljeväxlaren. Och ja jag skulle kunna sätta dit en större växlare. men finner det lättare att byta remskivan för att få mer vatten flöde. Om det nu är så att mer vatten flöde också kyler av bättre
  15. hej nästa fråga då: sjövatten pumpen drivs med en kilrem och med enkel matte kan jag se att motorn snurrar två varv medans pumpen ett, Om jag byter remhjul så pumpen snurrar fortare blir det ju mer vatten flöde alltså mer min/liter. mer min/liter bör ju kyla värmeväxlaren bättre. ÄR MIN TEORI RÄTT?
×
×
  • Skapa nytt...