Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

_DoGGi_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om _DoGGi_

  • Placering
    Fänrik
  1. Du har en poäng där, så är det nog Tackar igen för infot.
  2. OK tackar för svaren, är inte orolig längre. Ha det bra grabbar.
  3. _DoGGi_

    Böjd skedda

    Skeddan på drevet är lite böjd mot vänster i bakkant där det är tunnare i metallen, den är alltså 90 grader mot kovationsplattan, bara bakkantens nedre del ca 2-3 mm skiljer mellan det raka och det böjdas nedersta del(hoppas jag har kunnat förklara). Är det något som kan skada motordelar? Jag vill helst inte laga den om jag inte måste innan sjösättning och provning för att min båt drar åt höger(tydligen normalt)och det kanske kan kompensera lite. Vad tror ni som vet?Motorn är en mariner50. (Fick drevet igår då det inte var lönt att laga min skadade).
  4. Hej och tack för snabbt svar. Ingen på klubben har båten utan drevet under vinter och jag har inte sett eller kanske tänkt på det annars men det är säkert som du säger. Bäst tyckte jag vore att fråga så inget annat pajjar istället men nu känns det lugnt. Trevlig helg.
  5. Hej Har haft ner växelhuset för reparation och undrar om man kan ha båten över vinter utan huset monterat eller är det risker med det???
  6. Tack Wanmar ännu en gång för dina snabba svar, du är en klippa. Trevlig helg.
  7. Hej igen och tack Wanmar för tidigare inlägg. Då jag tömde växelhuset på olja var det ganska mycket vatten som rann ut och oljan som rann hade nästan klumpat sig och var kolsvart(bytte i våras). Vad kan färgen bero på, och vilka packningar är det som måste bytas för att få det tätt igen, antar att en är proppaxeltätningen. Kan det vara andra fel som orsakat vatten i huset?
  8. Aha kanske bäst att tilläga det Det är en årsmodell 90, 2-taktare, 3-cylindrig. Hoppas på svar. Tackar på förhand
  9. Hej på er Jag ska ta ner växelhuset för undersökning och läste på lite i forumet om att man måste dela på drev axeln via någon lucka hittar ingen på sprängskisserna på min motor. Är det så att den inte går att dela, bara dra av eller? Andra frågan: Har läst 2 olika tips vilken är rätt i mitt fall, ska framväxeln ligga i eller vara på neutralläge innan man drar av växelhuset? Tacksam om ni som vet kan hjälpa till.
  10. Ska prova med luftflaska bra tips. Lossar jag avtappningen så rinner det bensin, mitten tändstiftet blir blöt med brunsvart vätska, dom andra två mindre blöta. Vad innebär detta?
  11. OK tackar Thomas, fick du demontera motorn från båten eller går det att lossa förgasarna fast båten ligger i sjön, alla skruvar som ska öpnnas för att få loss mina förgasare verkar sitta underifrån på min mariner 50.
  12. Hej på er, nu var det ett tag sen någon skrev här i tråden men eftersom jag har detta problem så tänkte jag kolla lite med er: Hur ska man kunna ställa in tomgångsmunstycket med växel i när den dör så fort man lägger i växeln??? När man har växeln i är det juh inte tomgång längre heller, upplys mig tack.
  13. Inte ett svar, är det verkligen ingen som vet??? Har iallafall läst på lite och bytt packningar och membran i bränslepumpen och sprutat i förgasarrengöring så nu dör den inte utan funkar fint i tomgång. Istället lägger den av när jag lägger i växeln. Är det att förgasaren har blivit renare så den funkar på tomgång men för smutsig för att kunna driva med växel i? Kan man få den ren utan att demontera för båten ligger i sjön och det verkar inte lätt att få loss förgasarna(2 st) Var lite schyssta och försök hjälpa till nu ni som kan.
  14. Tjena skönt att ditt problem löste sig. Nu sitter jag med samma problem och undrar hur du fick rent förgasaren, skulle vara tacksam för utförlig beskrivning.
  15. Hej, sjösättning idag, fiskeredskap i båten och iväg, trodde jag jag. Istället försökte jag få igång utombordaren en mariner 50 från 1990 med automatisk oljeblandare schysst i ca 6timmar. Problemet är att motorn startar med hjälp av manuella choken eller handgasen i neutralläge men sedan när jag sänker den till vanlig tomgångsläge dör den bara. Jag har bytt handpumpen mellan tank och motor, bensinfiltret så dom är helt nya och hela, tändstiften är fina, jag har också provat höja tomgången då funkar det såklart men när växeln läggs i så skuttar den fram, inte så komfortabelt. Motorn gick bra innan upptagning och jag har inte pillat på något så jag fattar inte vad som kan ha hänt. Några saker som kanske påverkat som att jag sprutat 5-56 i tändstiftshålen lite andra delar(kan jag ha sprutat på något som inte skulle haft?) i höstas, det droppar bensin troligen från förgasarna när jag startar om motorn flera ggr i rad, plockade bort kåpan för förgasarluftintagen såg att det även där var bensin som rann, haft i lite extra olja i bensintanken. Med dessa fakta undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad felet kan vara och vad jag kan göra för att åtgärda detta??? Senast ändrad av _DoGGi_ | 03 maj 2008 | 20:40
×
×
  • Skapa nytt...