Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

niclast

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om niclast

  • Placering
    Landkrabba
  1. Sea Ray Pachanga 32 (2x425hk Bravo) och på land en Audi Q7.
  2. Som sagt...en tumregel som brukar stämma hyffsat. Att din båt med motor på 610hk drar i snitt 2,8 l/sjömil betyder egentigen bara att du i snitt använder 280hk av din totala effekt. Om du trycker gasen i botten och kör en sjömil med alla 610 hästarna så ska du nog se att drygt 6 liter sjömilen inte är otroligt. Om man matematiskt ska beräkna något så fick man lära sig i skolan att en normal motor drar 300g bränsle per hästkraftstimme. Bensin har ju inte samma densitet som vatten men för att det ska vara enkelt att räkna kan vi antaga att det betyder 3dl per hästkraftstimme. 100 hästar konstant i en timme drar då 30L. Hastigheten man får ut av sina 100 hästkrafter beror ju på båtens storlek och vikt. Om du åker med lämplig marchfart på (jag antar) halvgas så använder du hälften av dina hästar i motorn...alltså c:a 300hk. Detta kommer att dra 90 liter per timme. Om din båt nu gjort 90knop i en timme hade du kommit undan med 1 liter/sjömil. Nu är det väl mer troligt att du håller c:a 30 knop....och då hamnar vi ju strax runt 2,8-3 liter per sjömil.
  3. Cobra-dreven finns i 2 versioner, Cobra och King Cobra. Dessa kan direkt jämföras med Mercruisers Alpha och Bravo drev. Det vanliga Cobra-drevet är av samma klena konstruktion som Alpha-drevet och håller inte sämre än Alpha bara växelvajern är korrekt justerad. Det är inte bara växellägena som ska vara korrekt justerad utan även mikrobrytarna som bryter tändningen vid växling. Samma gäller för Alpha... King Cobra har s.k. Kon-koppling precis som Volvo-dreven och Bravo-dreven. Den håller bättre mot växelmisshandel och är ett bra fungerande drev. Summan är att Cobra-dreven är helt ok men det man ska vara beredd på är att eftersom de inte är lika vanliga på marknaden som Volvo och Mercruiser-drev så är det inte lika enkelt att få hjälp och reservdelar. Drev.se http://www.drev.se har i år börjat med lite Cobra-delar vilket hjälper... Skulle något trots allt hända med drevet så går det ju alltid att byta in det mot ett Volvo SX som passar rakt på OMC Cobra-skölden. Kampanjpriserna brukar ligga runt 30.000kr.
×
×
  • Skapa nytt...