Hedning
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hedning
-
Placering
Kadett
-
Till saken hör att jag e totalt kass på märken på båtar. Jag har nu i dagarna sålt av mina 2 båtar-en styrpulpet i alu och en sportbåt. Nu letar jag efter en dc med innombordare och sovplats i fören för 2. Prisklass max 70.000:- Vad ska jag leta efter? v8:a får det gärna vare,men inget måste,stabil i lite grövre sjö ska den vara,samt hög max-fart,minst 35 knop
-
Som rubriken lyder. Går det att knåpa ihop nån hemmasnickrad variant på powertilt till en motor som har tilt-pinne?
-
sista b20 den version som satt i ungersbyggda volvo 202 78-81 60 kw/82 hk 4700 varv max vrid 157 vid 2300 OBS. denna b 20 modell fanns bara i en bilserie på 2000 bilar och hade något mer effekt utplockad än den vanliga b 20 serien som fanns från 67-75 82 hk som max i b20-motorer e galet. B20E fanns med 135 hk i 144 gl 74:a Den klenaste motorn som satt i 140-modellen var på 85 hk och var en b18 140 kom även i en version som hette 142GT med samma motor som satt i p1800,m.a.o. även den en b20 på 135 hk den vanligaste b20-motorn...b20A hadde 96 hk
-
skulle vilja veta vad som behövs för hastigheter för t.ex. vattenskidor,wakeboard,tube,barefoot mm.
-
Vad har du gjort med den inför detta året då?
-
Nån som har nått mer förslag?
-
Gäller det ALLA 4cyl? har en 50 hk 86:a som jag vill veta maxvarvet på
-
Har/hadde samma problem som dej liten båt med en merc 50 hk med fel propp på Jag skaffade en propulse 6902 och satte på. Toppfarten ökade med nästan 6 knop,axcet blev otroligt mycke snabbare. Båten blev mer kul direkt. Nu har jag inte hunnit exprimenterat med vinkel ännu,då jag fick denna propp för 2 veckor sedan. Men jag ska nog höja stigningen till 14 och prova...tror det kan göra nån knop till på toppfarten..ska även testa lite med att justera riggen oxå. Nöjd med proppen blev jag iallafall. Hör på motorn att den låter mindre ansträngd.
-
brickan som fattas är en låsbricka för muttern. proppen kan sitta fast nått kopiöst Jag var tvungen att skära bort min gammla propp med vinkelslipen för att få av den. prövade med avdragare och anrda saker,men det hjälpte ikke
-
Har nog ingen signal för rpm vid reglaget kan jag tro. Har precis satt in elstart på motorn..plockat från en annan motor. Dom kablarna som går fram till reglaget e gas och växel,samt strömmen till start-relät. En bil-räknare kopplas ju in på minus-sidan på tändspolen. Det borde ju finnas en gemensam minus för spolarna? I så fall så behöver jag en rpm-mätare till en v8:a för att få det att funka med 2-takt och 4 cylindrar. Har en propulse-propp på ingående så en varvräknare för att ställa in proppen e nog ingen dum ide.
-
Har en fast tank i båten på 50 liter som jag tror är hemmabyggd..ser så ut på svetsarna iallafall. Skulle vilja ha en tankmätare i tanken,just nu så e det bara en slangbit som agerar mätare,men det borde väll finnas nån universal-armatur med mätare som går att tråckla dit? Har en Mercury 50 hk 86:a på båten som jag skulle vilja ha en varvräknare på oxå. En universal bil-räknare kanske inte funkar då den tar signal från tändspolen Min båtmotor har ju 4 stycken spolar så inkopplingen av en bilmätare kanske inte funkar så bra,eller går det att koppla in den på el-plattan nånstans? Nån som har förlag på ideer till mej?
-
Märkningen på proppen sitter troligen i bak-kant på navet..och ett av problemena är att jag för tillfället inte får av propellern Har lånat en annan propp som är i storlek 10.5*13 och den är iallafall större än den som sitter på. I värsta fall så tar jag vinkelslipen o skär bort den gammle proppen. Har köpt ett eko-lod med inbyggd knopmätare,men inte haft tid att montera på det ännu. Är ingen trim/tilt-funktion på båten,endast en pinne för justering.
-
Hejsan. Ny medlem på detta forum här. Jag har en fråga ang en Mercury 50 hk 86:a 4-cyl. e det nån som vet varvtalet vid max på denna motor? Min nyinköpta båt(Helwig Kreta)är utrustad med denna motor,och jag misstänker att det sitter fel propeller på den...för liten. Det utmärker sej vid fullgas...då verkar motorn tappa i orken,lättar jag på gasen en aning så känns det att motorn orkar mera. min gissning är att propellern är för liten eller har för liten stigning och därmet mer eller mindre bara vispar vatten på fullgas...nån form av kavitation helt enkelt. Har ingen aning om vad det är för propeller som sitter på,men om jag kunde få reda på maxvarvet så skulle jag nog lättare kunna hitta en passande propeller. båten är av sportbåtstyp och är 4 m lång och 1.8 m bred..enligt knopmätaren i båten(som jag misstänker inte stämmer helt och hållet)så gör båten bara 25 knop. En 4 meter lång plastbåt med en 50 hk-motor på bör göra betydligt mer än 25 knop tycker jag. Motorn är förövrigt nyservad. Jag funderar på en Propulse S6 propeller till båten. Funkar denna propeller bra eller är det fel storlek?