Bytte membran och packningar i bränslepumpen i dag men motorn går lika dåligt för det. Min tidigare förklaring är inte riktigt bra så jag ska försöka berätta lite mer om hur motorn beter sig
Den startar alltid lätt och lägger nästan aldrig av men som jag sa tidigare har jag haft andra problem med den.
Första året kopplade jag bort den fasta tanken och köpte en trycktank eftersom motorn inte gick bra och efter det blev det bättre.
Andra året började strulet igen, som förut vid hög belastning, och efter mycket sökande konstaterades att bladventilerna i ett av insugen var av. Efter byte gick den som en klocka ... tills propellern gick sönder, men det är en annan historia...
Tredje året började bra men efter ett par veckor i sjön började båten lägga av vid gaspådrag. Det visade sig vara honan till soppakopplingen som var slut. Bytte den och motorn gick bra en stund, tills den stannade och varningssummern tjöt. Hade in båten på service och de bytte impeller, för de trodde att motorn gick varm. Hann inte testa i höstas, för jag fick tillbaka båten strax innan snön kom.
I år var problemen med varm motor borta men nu är det uppenbarligen något annat problem. Den beter sig så här:
Startar lätt, går bra obelastad och när jag puttrar fram. Men när jag drar på och båten ska plana vill den inte vara med. Det lägger dock inte av utan det går att åka, med fören pekandes uppåt, i tre tusen varv. Om jag ligger kvar så, spottar den till då och då och vill liksom iväg men orkar inte. Om jag då stänger av motorn och startar igen och därefter lägger i framåt ganska snabbt efter start så ger den mer kraft och planar. Varvtalet sjunker dock ganska snart till fyra tusen men båten ligger kvar i plan och spottar till ibland precis som när den inte orkar plana. Om jag drar av gasen när båten är i plan så varvar den inte upp igen. Jag tror jag blir tokig snart!