Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

MasenJoe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MasenJoe

  • Placering
    Kadett
  1. Tack, Bo. Jag återkommer säkert längre fram med nya bekymmer!
  2. Äntligen! Motorn går som en klocka och sommaren är räddad. Kapade av den dåliga tänkabeln en centimeter och gängade dit tändhatten.Nu går den på alla cylindrar igen. Bara vädret håller i sig här i Dalarna så ska jag åka i fatt alla förlorade timmar. alla som brytt sig och kommit med bra tips!
  3. Har testat lite mer i dag och vad jag kan höra så går motorn på bara två cylindrar (går lika fastän jag drar bort en tändhatt) men vill ibland tända på alla tre. Det verkar som om tändkabeln till ettans stift är defekt. Tändhattens gäng tar inte och det går att dra bort tändhatten. Är det nån som vet om längden på tändkabeln måste vara exakt eller om det går att knipsa av 1 cm för att gängen på tändhatten ska dra igen. Går kabeln att byta ut? Jag har inte vågat att försöka gänga av den andra änden, som sitter i tändspolen.
  4. Bytte membran och packningar i bränslepumpen i dag men motorn går lika dåligt för det. Min tidigare förklaring är inte riktigt bra så jag ska försöka berätta lite mer om hur motorn beter sig Den startar alltid lätt och lägger nästan aldrig av men som jag sa tidigare har jag haft andra problem med den. Första året kopplade jag bort den fasta tanken och köpte en trycktank eftersom motorn inte gick bra och efter det blev det bättre. Andra året började strulet igen, som förut vid hög belastning, och efter mycket sökande konstaterades att bladventilerna i ett av insugen var av. Efter byte gick den som en klocka ... tills propellern gick sönder, men det är en annan historia... Tredje året började bra men efter ett par veckor i sjön började båten lägga av vid gaspådrag. Det visade sig vara honan till soppakopplingen som var slut. Bytte den och motorn gick bra en stund, tills den stannade och varningssummern tjöt. Hade in båten på service och de bytte impeller, för de trodde att motorn gick varm. Hann inte testa i höstas, för jag fick tillbaka båten strax innan snön kom. I år var problemen med varm motor borta men nu är det uppenbarligen något annat problem. Den beter sig så här: Startar lätt, går bra obelastad och när jag puttrar fram. Men när jag drar på och båten ska plana vill den inte vara med. Det lägger dock inte av utan det går att åka, med fören pekandes uppåt, i tre tusen varv. Om jag ligger kvar så, spottar den till då och då och vill liksom iväg men orkar inte. Om jag då stänger av motorn och startar igen och därefter lägger i framåt ganska snabbt efter start så ger den mer kraft och planar. Varvtalet sjunker dock ganska snart till fyra tusen men båten ligger kvar i plan och spottar till ibland precis som när den inte orkar plana. Om jag drar av gasen när båten är i plan så varvar den inte upp igen. Jag tror jag blir tokig snart!
  5. Hej Kickdown! Hann du kolla din motor i helgen?
  6. Jag kan också tillägga att motorn blåryker ganska mycket.
  7. Hej! Jag undrar om det är någon som vet hur de tre blandningsskruvarna ska stå på en Suzuki DT65 från 1985. Motorn går orent på tomgång - märks mest med växel i - och svarar inte riktigt vid gaspådrag. Tycker också att den inte vill varva ur och gå orent vid fullgas. Har haft olika problem med båten i fem år nu så det vore skönt om den kunde gå bra åtminstone den här sommaren. Men man ska väl inte begära för mycket.
×
×
  • Skapa nytt...