Mauen
Medlemmar-
Innehålls Antal
46 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Mauen
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
prova o ryck termostaten och se hur motorn beter sig, annars skulle jag inte tro att det är någon fara sålänge kylrören inte blir för varma, dock är det ju inte bra om om motorn går för kallt heller. Jag vet att jag fick byta till en annan termostat för att få bättre temp, annars är det nog ingen fara på taket. När jag kör med min b20 motor så kan jag ta på ventilkåpan utan att bränna mig.
-
Hej! I min 670 så ligger tempen oftast rätt så lågt om jag inte står stilla allt för länge med motorn igång osv, men börjar jag åka så ligger min temp alltid lite lägre än vanligt, om jag inte ligger på full gas då ökar den lite, dock håller den sig till mitten, men som sagt min sjunker gärna en liten liten bit innan mitten av mätaren medans man åker lungt. Prova med en annan termostad kanske? Eller gör som nitro sa plocka ur termostaten o låt den spola rent själv en stund och se om det blir någon skillnad, Mycket gojja brukar det bli med avlagringar o dylikt i alla kanaler, därför brukar man ju köra med vattenslang från toppen/termostathuset och försöka öppna nedre pluggen till vattenkanalen så man spolar igenom hela systemet och samtidigt kör med en liten mejsel i hålet för att hjälpa till att raka ur allt bröte innan sjösättning eller upptagning. Jag tror jag labbade lite o bytte med lite olika termostater också fick nog olika svar från dem, e dina kopparrör/kylrör kalla när du åker eller står stilla så är det ingen fara på taket, brukar vara värre om de blir varma så de knappt går att ta på. mvh M. Senast ändrad av Mauen | 21 juli 2009 | 11:50
-
Hej jepser, kul att du kikade in på min sida!, kul med v8!, Nu har jag servat drev m.m och provstartat motorn, såg ut som vinterkonserveringen gjort sitt. Sjösättningen är inte långt ifrån nu, förra året blev jag sen, den här gången ska inte bli lika sent
-
smaskens , Har hört att det kan vara osäker stabilitet med halvplanande skrov vid för höga hastigheter? är detta något att tänka på eller bara ignorera och låta knopen öka med halvplanande skrov? har känns hon vid 25 knop? Göran dina skylter är intressant med dock inte för tillfället, jag hör av mig till dig lite mer framöver i vår då ja tänkte sätta igång med vårrustningen. Senast ändrad av Mauen | 21 januari 2009 | 19:42
-
Kaptenmorgan - Kan ju säga att man blir lite smått avis . Jag har också funderat lite på en motoruppdatering men det får vänta tills det blir stabiliare tider och ekonomin tillåter, samt sålänge min puttrande lilla b20 visp gör sitt så sitter jag glider ja gärna med som det är. Roligt att din motoruppdatering fungerar!. Vad e det för en spis HasseTT - Min 115 gick för några säsonger sedan (bilder finns på hemsidan), toppen sprack vid en insugskanal, men ny topp och packningar så gick det igen, ny avgaskrök också. Nu får man väl hålla tummarna att blocket håller sig nån säsong till, det e ju bäst före datum på dessa rackare. Vilka typ av skjutluckor är du ute efter? Luckor man skjuter fram o bak typ? eller två luckor? Jag e faktiskt lite inne på det också, men tänker igenom en liten konstruktion änsålänge. Hur menar du ditt bygge med en ovan förarplats med två platser? Nu ser man verkligen fram emot våren, då man kan börja jobba lite på båten nere på varvet igen! Senast ändrad av Mauen | 15 januari 2009 | 00:42
-
En rimlig renovering, innefattar typ nya packningar osv då? B20 är ena sega rackare o gå, jag håller fullständigt med dig så länge hon tuffar och går så får det spisen sitta i, sen är de ju lätta att piffa upp och skaffa reservdelar till. Sen vi bytte den spruckna toppen till en ny med nya packningar osv, så har hon faktiskt gått utmärkt nu i några år. Har 3st propellrar som skall lämnas in för lagning, lackning och balansering. Vet en kille som gör det för en bra peng per snurra. Jag körde runt med glykolblandat vatten m.m denna gång då jag tidigare har försökt tömt henne helt på vatten men märkt att frostpluggar samt kopparrörsfästen till kylvattencirkulationen har fått sig lite påfrästning fast jag trott det varit tomt, (kört motorn torrvarm osv), kanske inte blir så mkt minus grader i vinter? 4 monarker i eran båthamn? vore roligt om de hittade hit också till klubben. Till sommarn blire mer ut på vattnet från örebro hamn då jag har mer tid, detta år fick jag en underbar dotter och har inte haft tid med så mkt båtåka. Dig göran hadé ja redan räknat med du skulle vara vaken oavsett väder oavsett hamn
-
Tänkte bara kika lite vilka aktiva medlemmar vi har kvar i 670 klubben nu för tiden. Har ni några projekt på gång inför kommande säsong? Fått iordning på vinterförvaringen? Min 670 webbsida är också nyuppdaterad på www.olgaflyter.se inkluderat 670 forum, nya bilder m.m. mvh Mauritz - mauritz@olgaflyter.se
-
Tänkte se om det finns några aktiva 670isar kvar här på mg? Har ni sjösatt än eller har ni några veckors jobb kvar framöver? nuvarande projekt? Endel av mina projekt finner ni på hemsidan. Ös på! mvh Mauen Senast ändrad av Mauen | 09 juni 2008 | 14:50
-
Hur har det gått göran? Fick du någe fart på spisen? Jag sjösatte min igår och den blev också väldigt varm på tomgång men har för mig den brukar bli lite varmare när den står stilla, ska ut och prov åka med följebåt idag så får vi se hur mkt rensa och mekka det blir framöver. Senast ändrad av Mauen | 05 juni 2008 | 10:12
-
Om du köpt båten privat och skrivit under papper så är det nog så att du köpt båten med alla dess egenskaper och brister, om ni inte kommit fram till något annat därimellan om ni hittat något fel tillsammans och kommer överens om en lösning (privat). Sålänge affärerna är avslutade och påskrivet så får nog ärendet gå via rätten om säljaren bestämt sig för att inte hjälpa till och beroende på hur långt du vill vi gå med ärendet. Det är ju aldrig kört i ditt ärenden men vill han som sålde båten inte ge med sig, så får du nog gå rättsliga biten och arbeta därifrån och för hoppningsvis så vinner du i tvisten och krav på betalning för mellanskillnader resp skada osv brukar bli som svar vid sådana situationer. Ta mycket hjälp ifrån konsumentverket också för frågor osv. Hoppas det löser sig! M.
-
Det finns mängder av information om detta på forumet som folk frågar om, så sök mycket via sökrutan på forumet så kommer du hitta mycket om detta. På våran båt så skrapade vi bort gammal bottenfärg med liknande sandviken skrapa eller dylikt (går fortast), försök få bort alla ojämnheter iaf så du har en jämn o fin yta, var noga med att du inte kommer för djupt in på gelcotten! Därefter använde vi gelshield 200 som epoxigrundfärg gärna 4-5 lager, ett tips är att köra med två olika färger och varva med så ser man lättare varje lager, vi använde roller till detta och det fungerade utmärkt, ska du ha en så köp en ordentlig som inte luddar, marin affärer säljer såna just för hantering av detta, därefter rengöring med t-dojja eller liknande sedan bottenfärg 2 lager. KLART! OBS!! ska du börja skrapa så se till att använda heltäckande kläder om du ska jobba under båten, det sitter stenhårt på huden och kan va lite kruxigt att dusha bort, been there done that. Tänk också på naturen och spill eller skräp inte för mycket på våran fina mark då det blir endel av detta vid underredsbehandling, lägg gärna något under båten som skydd, alltså använd skyddsglasögon och heltäckande klädsel! Bilder och dylikt om vårat arbete finner du på våran hemsida! Lycka till! Senast ändrad av Mauen | 18 april 2008 | 09:43
-
Fint det! Själv får det vänta en liten stund till, förhoppnings kan man dra fram vår o sommar lite snabbare på detta sätt!, nåja i plurret ska de allt förr eller senare iaf och sålänge det inte finns is utan tussilago efter kanterna istället så äre d nog inget att vänta på om båten är redo! på me båtmössan! Senast ändrad av Mauen | 17 april 2008 | 11:19
-
Bottenfärger brukar färga av sig och det gör det lättare att spola av den efter upptagning eller till vårkanten när man skall sjösätta igen, kom ihåg att applicera ett nytt lager bottenfärg efter du tvättat det från säsongens bottenfärg. I de flesta fall lägger många 1-2 lager ny bottenfärg till varje säsong innan sjösättning, finns de som fått skrapat bort ett tiotal lager bottenfärg innan en komplett underredsbehandling så i vissa fall behöver det inte vara nödvändigt, men ju längre du låter gammal färg sitta (ett par år), ju mer alger/skräp och smuts kommer det bildas och båten glider inte lika lätt längre. Tvätta av och måla på! Lycka till. Senast ändrad av Mauen | 17 april 2008 | 07:26
-
För att skydda gelcotten och slippa plastpest/böldpest bör man ha bra skydd mot fukt exempelvis tvåkomponents epoxigrundfärg oavsett sötvatten eller saltvatten. Sålänge man inte har något skydd och båten befinner sig i vattnet så söker sig till slut fukt in i porerna i glasfibern som börjar lösa upp sig, detta gör att det till slut börjar bildas blåsor som söker sig utåt och bildar sprickor m.m. Har man skador eller dylikt som går in till gelcotten bör man snart se över detta med nytt skydd. Nyare båtar med fräsha skrov brukar inte vara någon större brådska att behandla men vissa gör detta iaf för att säkra sin framtid lite ytterligare. EDIT: Jag hittade lite beskrivande information om plastpest här: http://www.epotex.se/page/140/151/15 http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vHEMPELDOC/A8DD7A38609238DEC1256CEF003753DB?OpenDocument&1 http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_painting_guide/pdf/fibreglass/protect.pdf För mer information om böldpest/plastpest så sök via sökmotorer eller här på forumet så hittar du säkert mer information om detta. Senast ändrad av Mauen | 14 april 2008 | 01:24
-
Efter du skrapat bort all gammal bottenfärg kan du ev rugga lite med sandpapper osv på ytor som inte känns släta, många brukar få till det bra direkt efter skrapnining och behöver inte rugga så mkt med sandpapper efteråt, därefter T-dojja och rengör ordentligt, sen på med tvåkomponents epoxigrundfärg, 4-5 lager brukar vara att rekommendera för fullt skydd. * TA PÅ HELTÄCKANDE KLÄDER NÄR DU SKRAPAR BOTTEN! om du ligger under, annars blire dush på minimum 40min och då har man fått bort hälften från huden. (Bildbevis på hemsidan) * Tvåkomponents epoxigrundfärg är jättebra, vi använde själva internationals gelshield 200 med roller. FÅR DU DETTA PÅ KLÄDERNA SÅ KAN DU GLÖMMA FÖRSÖKA FÅ BORT DET. * Härdningstider mellan lagren på epoxin beror lite på temperaturer men varje lager skall EJ härda/torka 100% ut då epoxin's lager skall torka in/härda med varandra, antal timmar står på burken. * För att underlätta så köp två olika färger för att lättare se när du täcker respektive lager, ex grå och grön. * När du kommer till bottenfärgen är jag lite osäker ang hur snart du kan lägga på. Där tror jag att du kan låta epoxin torka fullt ut innan du lägger på bottenfärgen om jag minns rätt. Lägg två lager bottenfärg. * Det är lätt söla ner sig samt naturen när man hålls med detta, förbered för ett rent arbete! Man kan säga att underredsbehandling på en båt är ett skitigare jobb jovars, men ett tips är fixa en hjälpreda så går det mkt fortare, jag och en kompis gjorde detta på en helg på en 22 fotare och det var inga problem alls! Man ska dock INTE stressa när man gör detta heller för man vill ju ha ett bra fuktskydd på sin båt utan slarv!? Mer bilder om vårat arbete och hur vi gjorde finns på hemsidan. Lycka till!