Bard
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bard
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kontakta Marieholms Bruks inredningskonstruktör Eber Ljungberg så kan du nog få bra tips med utgångspunkt i de ursprungliga konstruktionsideerna. Han har följande kontaktuppgifter: Tel. 0370-92598 Storg 10 C 33530 GNOSJÖ
-
Hittils i år(8 juli) har Adelina använts under 453 passagerartimmar, 12 turer och 220 distans. Det är nog bästa säsongen hittills. Nu åker jag till stugan så Adelina får vila 4 veckor. mvh Bard
-
Är det någon som har kvar originaltoaletten, längts fram i ruffen? Det är synd att garderoben är så trång annars skulle man kunnat ordna en toalett där. Är det någon som har något bra förslag på hur toalettfrågan bäst kan lösas på M22an? mvh Bard
-
Får ett spritkök plats på gasolkökets orginalplats(i pentrylocket) eller har du placerat det på något annat ställe? mvh Bard
-
Hur mycket tid har ni i genomsnitt lagt ned på varje vårrustning? Själv har jag offrat 48 timmar, en dag för sjösättningen, 2 dagar för byte av knutbälg, avgasbälg och kylslang, resten för bottenmålning, vaxning m.m. mvh Bard
-
Tack för råden. Vad innebär det att vevaxeln är strokad, är det slaglängden som ändrats? vet du något om VP151? mvh Bard
-
Marieholm Catalina M22, har den sista metern av skrovets V, avkapat. Det är praktiskt när man skall ställa upp båten på bockarna, eftersom den inte välter åt sidorna, men jag tror att den platta ytan fungerar som ett negativt trimplan. Catalia M22 kräver trimplan för att snabbt komma upp i planing. Skrovet är konstruerat av självaste Einar Runius som var en av CG Pettersons lärjungar, så det borde finnas någon tanke bakom utformningen. Planingströskeln är mycket markant. Är det någon som har erfarenhet av båtar med liknande skrov?
-
Gasolinstallationen är livsfarlig. Jag har bytt till ett lågtryckskök med tändsäkring(stängs om lågan slocknar). Den har även en tryckreduceringsventil. Det ökar säkerheten väsentligt, särskilt om man stänger huvudkranen när köket inte används. Dessutom borde gasoltuben placeras så att läckage kan rinna ut ur båten i stället för att rinna in i ruffen(Fin bomb när man skall tända ett ljus och mysa). Hur har ni, högt ärade Catalinaägare, gjort?
-
Att köra fläkten är kanske lite överdrivet men det finns en tanke med det: Om hela motorhuven är fylld med bensinångor så rinner de ut i sittbrunnen när den öppnas. De kan då antändas av gnistan från huvudströmbrytaren när den slås till. Det räcker nog bra att slå till huvudtrömbrytaren inan man öppnar motorhuven.
-
Ibland vill man köra på kanaler, fast man har en planande båt. Då är det VÄLDIGT skönt att kunna hålla en rak kurs när man möter en stor sight seeingbåt som upptar halva kanalens bredd. Olika båtar har mer eller mindre nyta av trimplan. Min båt (Catalina M22) kräver trimplan för att snabbt komma upp i planing och för att inte luta i sidvind. De bromsar förstås lite så de skall inte trimas ned mer än vad som krävs. I deplacementfart är det stora ekonomiska problemet att propellern är anpassad till planing. Att då köra ned ett trimplan för att få stabil kurs ger en mycket marginell ökning av bränsleförbrukningen.
-
Denna säsongen har jag bestämt mig för att, vid fint väder vara ute med båten oavsett om gräset behöver klippas, mat inhandlas, huset städas, taket tätas m.m. Jag har två barn, 7 och 4 år. Min 7-åring har fått ett eget rum genopm att sova på aktersoffan. Det blir då bra plats för frun och 3-åringen i ruffen. 7-åringen har lärt sig rutinerna för att starta motorn: -Vrida på huvudströmbrytaren -Köra motorrumsfläkten -Öppna motorhuven -Kolla oljenivån -Kolla kylvätskenivån -Choka knasarna -Starta -Varmköra -Avchoka en knasare -Frikoppla och ge lite, lite gas -Avchoka andra knasaren -Gå tillbaka till endast tomgångsgas. -Lyssna motorvarvet att det är jämt trots att jag ställt tomgången lågt på 700 rpm. -Stänga motorhuven -Lägga på dynorna på aktersoffan -lossa förtöjningarna -Lägga i backen -Ta upp fendrarna Det är ganska många moment när man tänker efter! När man stannat motorn ska man ju även kolla att oljan inte är vit pga vatteninblandning. Stackars lilla barn!!!
-
Åter till den ursprungliga frågan: Säsongen har hittills varit ganska bra. Om jag räknar antalet personer ombord gånger tiden båten använts blir det, efter midsommarhelgen, 323 passagerartimmar. Tiden för vår- och höstrustning, samt tiden för fasta kostnader omvandlade till arbetstimmar blir det ca 100 timmar. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tycker jag att mitt båtägande kan anses klart lönsamt eftersom båten varit till glädje mer än 3 gånger tiden för skötseln, och då är det ändå början av säsongen. Ur ett rent egoistiskt perspektiv har jag bara varit ute 75 timmar men det roliga är ju att låta familjen och vännerna få uppleva Catalina i sjön. Är det någon som har någon princip för hur mycket man ska använda båten för att det skall motivera att ha den kvar?
-
Slingringen beror inte på styrsystemet, eller om det är drev eller rakaxel, eller duo/singelprop utan på så kallade von Karmanvirvlar som uppstår vid akterspegeln på en plattgattad båt. Virvlarna flyttar vattnet på akterspegeln från babord till styrbord till babord osv vilket gör att båten vinglar. Det enda sättet att komma till rätta med detta problem är att skapa en asymmetri i akterspegeln t.ex. genom att trimma ned ett av trimplanet. Båten kommer då att gå stadigt, dock lite snett. Det gör att den ena von Karmanviveln blir starkare än de andra. Då blir vattentrycket på akterspegeln lite snett MEN STABILT. Det tråkiga med detta fenomen är att det uppträder i en behaglig och ekonomisk fart där båten drar uppväldigt lite svall. Ökar man farten lite släpper vattnet aktern i alla fall men då drar man upp höga svallvågor och bränsleförbrukningen per distans blir extrem.
-
Jag har en viktuppgift från en artikel i en båttidning där 900 kg anges.Jag tror det är utan motor och bensin. motor med drev kan väga 250 kg och under 50 liter bensin har man sällan. Då är vi uppe i 1200 kr. Därtill kommer nädvändig utrustning som ankare linor mm 100 kg samt två pasagerare med packning 200 kg. Då är vi i praktiken uppe i 1500 kg. mvh Bard
-
Några frågor: Har du tre förgasare? Har du haft några problem med kylningen? mvh Bard