Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025

s59746

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    558
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

88 Expert

Om s59746

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har du kollat att glödningen fortfarande fungerar på alla cylindrar?
  2. Antagligen är både bultar och muttrar rostfria, ser ju hyfsade ut men har patina. I annat fall borde de vara kraftigt rostiga vid det här laget och att varvet skulle montera med lagerhållaren med rostande bult verkar inte sannolikt heller . Att vattnet försvagat dem så de spruckit är mycket osannolikt, då skulle de vara nästan bortrostade. Mer troligt sönderdragna.
  3. Syrafast rostfritt. Men om inte bulten är rostfri så funkar det inte, då skall du byta bultarna med till rostfritt. Märkligt att de spruckit. Den yttre muttern är ju endast för att låsa den inre, har de dragits alldeles för hårt?
  4. De flesta förgasare har separata tomgångsinställningar/munstycken så att ställa bränsle/luft på tomgång är nog inte en god ide.
  5. Är helt på det klara med kompliciteten. Förr i tiden (vet inte hur det är nuförtiden) så räknades det mesta av vårt väder fram i ett superdatorcenter i Reading i England. Utifrån deras dataunderlag så räknade de nationella väderlekstjänsterna fram lokala prognoser. Det finns kurvor som visar en klar koppling mellan prognoslängd och Moore's lag, däremot verkar kopplingen inte lika klar mot prognosernas kvalitet. Men frågan var att 'lita på'. Det ligger i sakens natur att det inte går, trots stor datorkraft och avancerade beräkningsmodeller. Skall du ut på sjön så får man tänka själv med beroende på vad man skall göra, det bästa underlag man har är prognoserna - men de är just prognoser. Det är fortfarande svårt att sia om framtiden, även med datorer.
  6. Min erfarenhet säger att de för det mesta (på kort sikt 1-2 dgr) har rätt i sak men oftare fel i tid när man kollar per timme.
  7. Lita på en vädersite är "contradiction in terms" som tysken säger. Det som finns på vädersiter är sannolikt så det kan nästan vara sant men inte nödvändigtvis.
  8. Skulle kunna vara en sjungade propeller men det brukar inte dyka upp plötsligt. Har du bytt den eller ändrat formen på något på skrovet framför propellern ? Annars kan cutlesslagret ha släppt i lagerhållaren , men det brukar låta rätt illa jämt.
  9. Jo nyare grejor är oftast "binära" om de funkar eller inte och har digitala givare och presentation. I "medel" gamla system så är iallafall presentationen för det mesta analog. Dvs pulsgivaren likriktas för att driva ett spolinstrument på lite olika sätt. Visarinstrument (iallafall Pentas) får lite hyss när de är till åren komna i en båt. Riktigt gamla bygger (oftast) på amplitud på en halvvågs likriktad växelström som kan påverkas av det mesta som tidens tand gnager på. Det bygger på att de kopplade till generatorn på motorn, ett riktigt dåligt system som sällan visar särskilt rätt. Det är dock vanligast på bensinmotorer, dieslar brukar ha bättre (riktiga) givare.
  10. Inte så enkelt att vajern har gått av? Kolla om det rör sig på backslaget när du manövrerar spaken.
  11. Axeln ratten sitter på är konisk så den kan sitta ganska rejält om den är gammal. Annars är det bara muttern och kilen som håller den på plats, brickan har nog ingen betydelse. Spruta rostolja på navet i många omgångar. Ta en plastklubba eller hellre en kopparhammare och knacka rejält på axeln (se bara upp så du inte spräcker hela styrhuset eller dess infästning. Ta gärna två medhjälpare som drar ratten utåt rejält medan du knackar på axeln. Skulle det inte funka så skaffa en rejäl avdragare (räkna med att ratten går sönder) och dra av den med.
  12. "Jag har en kompis som har båt i Mälaren. Han talar alltid om att kladda, när han målar. Är det signifikativt för människor som har båt i sötvatten!?" Snarare tvärtom, de flesta i sötvatten har helt slutat "kladda" för länge sedan. De flesta har lagt på epoxi då sötvatten ofta ger mer osmos och sedan struntat i att "kladda" mer då det helt enkelt inte behövs. Med nyare båt kan man ofta strunta i epoxin med om man inte är ambitös. Inte ens om man är ute en hel del i saltsjön och håller koll på snäcktiderna ger det några problem att tala om vad gäller påväxt. Man målar på grundkänningar i epoxin och inte mycket mer, mängden slipning på "sliparna" har minskat massor mot förritiden när 'alla' skulle ha tenn och koppar på botten bara för att man 'visste' att det var 'nödvändigt'. Troligen en fråga om generationsväxling. De sk bottenfärgerna för en insjö gör inte mer nytta än just det, ge färg!
  13. Felaktig/ej påslagen brytare för motorkretsen? Mät om du har spänning på utsidan av denna brytare. Alt. kolla om du har en huvudsäkring för motorkretsen som gått (men ta reda på felet isf.).
  14. Har du prövat att ändra tomgångsvarv lite? Eller behöver du varvtal under 900 rpm för drift? Annars kan du kanske kan klara dig med att ändra tomgångsvarv. Hade liknande problem på en motor som började skaka kraftigt ibland på tomgång. Det visade sig att när batterierna var tomma och generatorn belastade motorn på tomgång hamnade motorn på ett kritiskt 'skakande' varvtal. Höjde tomgång med 30-40 rpm och vips var symptomen borta. Har man tur så räcker det med liten ändring för att komma ur det kritiska varvtalsområdet. Kolla bara vad som är rekommenderat (om du ökar varvtalet) för ditt backslag, man skall inte överskrida den gränsen då de slits snabbare då.
  15. Fanastiskt! 60-70 % mindre slitage! Konstigt att Triboron kan vara så billigt, borde ju kosta mycket mer med det resultatet.
×
×
  • Skapa nytt...