-
Innehålls Antal
113 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Thorax
-
Placering
Örlogskapten
-
Härligt att du bemödar dig.... Svar på tal.......Härligt Pelle!!!
-
Intressant test. Undra om std alu proppen är ändrad (2009) då de resultat jag körde fram tidigare (2006) gav ett högre varvtal med en Ballistic än med aluproppen med samma trim och hiss? Om detta stämmer, så ser det ganska meningslöst ut att byta från std alu tycker jag. Varför nöja sig med 5500rpm när en 115 Optimax först bryter vid 5800? 300 rpm e nåra goa kts på topp! Go Ballistic!
-
Härligt test Mac! Var fick du tag på LaserIIan? //Thorax
-
Hej! Låter precis som om bränslefiltret börjar tätna. Även om du bytt filter när du sjösatte kanske du har fått skit/vatten i bränslet när du tankat? Byt filter som första åtgärd innan du börjar skruva. Thorax
-
Hej! När motorn är ny är den programerad att ge mer olja för inkörningen.Tror dock det var under de första 10 h men jag är osäker, Tror att detta debatterats tidigare i denna tråd,själv märkte jag inte av någon större karaktär förändring mer än att oljekonsumtionen gick ner. //Thorax
-
Ja !! Enertia ser ju mycket lovande ut åtminstånde enligt reklamfilmen. Kanske måste man göra en ny marknadsanalys Å ja,vi diskuterar mycket propellrar i denna tråd eftersom flertalet av de som hänger här finner ämnet intressantare för en 568 än variationerna på bottenfärg Bifogar youtube länk med reklamfilm för Mercury Enertia http://www.youtube.com/watch?v=GixydcYMcT0
-
Hej ! Kolla så att du inte har luft i oljeslangen alt den är helt tät och inte tjuvar. //
-
Iridium eller vanliga pluggar? Kan det vara så att Iridium stiften ökar toppfarten 0,2 kts? Kostar skjortan gör de i alla fall,är det värt det även om det inte nu skulle öka toppfarten men kanske förlänga serviceintervallet?Får lite olika svar av olika båtnasare! Vad säger experterna i 568 tråden? Thorax
-
Hmm verkar faktiskt extremt underligt att man skulle tappa 400 rpm med samma stigning. Fördelen med en rostfri propp b.l.a är ju att man kan bearbeta matrialet på ett bättre sätt och på så vis få ett tunnare gods som faktiskt klarar kavitationer bättre en std alu. Detta borde medföra att varvtalet ÖKAR mellan 2-400 rpm vilket också finns redovisat i den här tråden.Detta gällde i alla fall för Ballistic stålprop Toppfart e ju kul men def inte hela grejen med en stålpropp Jag säger bara Take off alltså tiden för att få 568an i plan.Halverade faktiskt tiden vilket var såpass märkbart att det var omöjligt att skiljas från den lånade propellern Känner inte till Laser II så jag kan inte direkt utala mig,men det verkar ju som flera här i tråden är nöjda. Det skulle dock vara intressant med en fördjupning kring varvtalsförlusten som är lite mer utförlig än att den biter mer Thorax
-
Mac I vår debatt kring 19 och 21 tidigt i denna tråd var ju en av de saker som konstaterades att det var synd att det inte fanns en 20s Ballistic Kanske är 20 Laser det perfekta valet till en 568. //Thorax
-
Första inlägget i maraton tråden 2009 Snart dax å sjösätta..
-
Under förutsättning att du inte har tjuvluft i bränsle systemet... Kolla spridarna genom provtryckning så att det inte är skadade och håller rätt öppningstryck. Detta fixar en penta verkstad snabbt //Thorax
-
Hej! Har själv en 568 och tycker inte du kan välja fel med en 620. Håller med dig i din egen analys om att storlek är viktigt.ordentligt med V botten är en annan grej då sjön reser sig högre.V botten kostar effekt så häng på den vad den är max specad för //Thorax
-
Hej! Tycker att det låter som impellern rasat och motorn övehettat och packningen gått som följd av detta? Hppas det löser sig
-
Hej! Håller med om att ämnet effekt är ganska intressant... en 90 optimax och 115 är ju identiska hårdvarumässigt ,så effekten är väl reglerad via mjukvaran(styrning av bränslemängd) antar jag. Hittar ingen vidare info i ämnet på just de här maskinerna och mycket sparsamt om trimmning på utombordare överlag Nån som vet? Thorax