paddlaren
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm paddlaren
-
Placering
Kadett
-
Köpten en båt som tidigare skulle varit servad på varv men ojj vad jag har jobbat med struligheter ombord. En båt behöver inte stressade varvsarbetare utan kärlek och omtanke. Skall jag sälja så blir det vårdad med kärlek under många år. Tidigare deltog jag i skötsel av en större båt som varvet donade lite med. Det tog oss nästan ett år för att varvet skulle byta packning i toan. Då var båtens hemmahamn ca 300 meter från varvet.... Nä, vill man ha något gjort bra får man göra det själv
-
Man kan ta vanliga lån på banken. Jag tog ett medlemlån via facket för att köpa min båt på min vanliga bank och det gick bra. Men ett renodlat båtlån kan man, hos min bank, bara ta om man köper via firma. Detta beror på att endast firmor har garantier och så enligt konumetköplagen vilket banken kräver om det skall vara ett äkta båtlån.
-
Det visade sig att om alla kopplingar innan vattenavskiljaren är täta så att ingen luft kommer in samt att kupan i vattenavskiljaren är tät i sig och sitter väl så är det bara att punmpa lite med bensinpumpen så tömmer man den snabt. Inga problem. Problemen jag hade var färgflagor i bensintanken som satte stopp vid röret som suger upp bensinen. När jag rengjort detta så att bensinen lätt sugs upp ur tanken var det inga problem med vattenavskiljaren. Under sommaren råkade jag ut för att skriven som håller fast glaskroppen i vattenavskiljaren lättade och plötsligt var det luftproblem igen. Efter en genomgång och åtdragning av det mesta fungerar det bra igen. På resans gång har jag upprepade gånger monterat isär alla delar i bränslerörsystemet. Jag har mo9nterat loss tanken, tvättat den och även svetsat lite på den. En vacker rostfri tank som var hur fin som helst innuti, trots sina 30 år på nacken. Färgflagorna skyller jag på tidigare ägares bensindunkar Att meka med båtar är lärorikt // Erik
-
Ojj ojj ojj! Jag och min farbror planerar att dra upp våra mellanblekor på hyrda släp. Du menar altså att det kanske inte är så enkelt? Eller är det mest om man planerar att låta båten ligga på vagnen längre tider som det blir problem?
-
Tack för hjälpen. Skall söka så det ryker // Erik
-
Hej! I dag träffade jag en liten söt segelbåt i Karlskrona som kommer från Polen. Ägaren berättade att den kallas för Corvette 600 där 600 är längden (inte i fot ) Sötingen var 6 meter lång och helt underbart planerad.Flera olika längder finns. Har googlat på den men hittar en massa på polska som jag inte förstår och en stor andel hänvisningar till General Motors bil med samma namn, vilket inte är speciellt intressant i sammanget. Nu hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa mig att hitta information på svenska eller engelska, eller berätta något om båten. // Erik
-
Hej! Är nyfiken av naturen så jag undrar hur en avgaslimpa fungerar. Vad är hemligheten? Är den magisk? Har en inombordare MB10A och är i första hand nyfiken på inombordarprincipen om den skiljer sig från utombordare. Den verkar vara snordyr så man kan fundera på vad det är man får för pengarna och varför den är dyr. I http://www.maringuiden.se/forum/;thread=106603 skriver Rikard79 att han själv gjort en i rostfritt. Uppenbarligen är det möjligt att själv göra en avgaslimpa. Vad är det i så fall man skall bygga?
-
Hey! Jag är megasugen på att sätta tänderna i ett liknande projekt. Och vi är många som har mellanbleka. Kan du inte öppna en tråd och skicka lite bilder på hur du har byggt så vi kan inspireras? Är det någon som kastat ut platsinsatsen i fören och byggt egen i trä? Vad finns under plastinsatsen, kan man öppna för mer stuvutrymme? // Erik
-
Jag har en MB10A i den och hittils har turerna varit för korta för att se om den stannar efter 1-2h. Jag tror att någon har bytt förgasaren tidigare för det stämmer inte med instruktionsboken. Luftfiltret tex har inte dom skruvarna som den borde ha. Min morbror har också en mellanbleka men han har en disel i sin. Tror det är någon som bytt motorn i den för det var nog bensinare i alla orginal. Bränsleröret är draget kortast enklast möjliga väg: Tank på babord sidan i akterutrymmet till kran och vattenlås direkt ovanför, rakt ner i höjd med propelleraxeln och paralellt med den på babord sida bort till en 3dm slang som sedan går raka vägen till bensinpumpen. Motorn har modifierat lite av någon. Samtidigt har man tappat bort hållaren som håller fast gasvajjern. Den hålls endast på plats av genomgången mot akterutrymmet... Skicka gärna en bild på hur det ser ut på din motor så jag kanske kan beställa eller bygga en egen hållare.
-
Vi kom inte heller så långt på midsommarafton.... Ett par deciliter röda färgflagor (någon som skall måla källargolv? Jag har flagor till er) i bensintanken gjorde att den stannade på vägen. Vid bästa tänkbara tillfälle men ändå. Midsommar blidde det på balkongen
-
Hej! Här i Karlskrona finns Isaks Ädelträ som verkar ha brett sortiment. Ägaren har lång erfarenhet av båtinredningar. Dom kanske kan tippsa dig om en lokal handlare. Om du bor i nord-östra Skåne kanske det är lönt att ta en tur dit. // Erik af Nättraby
-
Så har det äntligen hänt... Sålde min Buster R typ 1990 eller så och nöjt mig med kajak under många år men sista åren har jag känt ett sug efter den oändligt vackra mellanblekan. I våras fick jag ett ryck och tänkte: Varför inte?. På blocket hittade jag en Mellanbleka här i Karlskrona och efter ett besök var jag redan kär. En underbart vacker båt. Den är betydligt mindre än den Wasa-410 som jag seglade förra sommaren (inte min ) men den har liksom allt man behöver. Kojjerna är precis så att dom räcker på längden. Stormköket från kanakturerna kommer fram (Triangia med gasol är fantastiskt enkelt och bra). Och motorn..... Det bara sa klick! Säljaren startade den och den poffade på i lugnt tempo. Ojjj!!!!! Nu, en månad senare är den vackra gula båten Jenna min. Den första båt jag köpt på egen hand. En hel del att fixa med men ojj vilken känsla. Första trivselturen gick till läsidan på Haglö där vi hittade en vacker vik. Styrde rakt in mot lan doch slog avmotorn och gled tills botten tog emot. Väl i land eldade vi fika på stormköket och njöt! Underbart! // Erik
-
Hej! Jag har en nyinköpt mellanbleka från -74 med en MB10A av samma årsmodell. Köpten den veckan innan midsommar och planen på en midsommartur i Karlskrona skärgård var given. Startade glatt från min bryggan utan bilväg och landade vid en båtplats med bilväg i närheten där jag gjorde en vacker tilläggning och precis som båten står stilla stannar motorn. Vi lastar helgens förnbädenheter och gjorde oss redo att komma iväg. Försökte starta motorn men icke! Det gick bara inte. Midsommar blev det på balkongen i stället Problemet visar sig vara bränsletillförslen och särskilt vattenavskiljaren. Denna har ett nät som skiljer innkommande från utgående bensin och en luftbubbla i toppen som inte ställer till det normalt men vid sjögång så verkar denna bubbla trilla innanför galret och DÅ ställer den till det. Då får motorn ingen bensin och stannar. Detta hände i dag också. Hur skall jag sköta min vattenavskiljare? Den har en glaskropp och ett plastnät med en fjäder i botten. Den har en skruv undertill. Den har ingen luftskruv. Jag har ingen aning hur jag skall fylla den vid soppatorsk eller service så att den lilla bubblan försvinner. Om jag inte kan lufta den oplanerat utan för mycket tillbehör så kommer jag att koppla bort den. Är det tillrådigt? Snälla hjälp!
-
Tack för tippset. Köpte båten. Cylinderkompressionen var OK så jag vågade Har ännu inte justerat brytarna men bytte olja i dag. Den gamla var så geggig att den knapt gick att pumpa upp. Med ny olja går den märkbart bättre. Har ägnat första kvällen med att splitsa tamp till förttöjning och så och andra dagen (i dag) till oljebytet. Efter det blidde premiärturen om man bortser från turen när jag hämtade den. Det var underbart. Helt rätt beslut att köpa den. Justering av brytar i både gapp och vinkel skall göras på söndag. Skall också byta konding och rotor som kan spela in. Återkommer med hur det går. Men först är det midsommar (tja... sedan 25 inuter faktiskt) och det blir övernattning i båten. // Erik
-
Hej! Står i begrepp att köpa en mellanbleka men motorn är inte helt frisk. Om man kör den utan driv så fuingerar den bra och låter bra och jämt men när man belastar den så har den ingen ork och liksom storknar när man gasas. Den vibrerar också ganska konstigt. Vi tror att detta kan bero på att tändningen är dåligt inställd och att brytarspetsarna behöver bytas. Ett varv pratar om kondensatorn. Någon som kan tippsa mig? Vågar jag köpa båten? Tack på förhand // Erik