-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm IngemarSandberg
-
Placering
Kadett
-
Hej välj kad 44 EDC gör ingen större skillnad, KAD 300 EDC samma motor med KAD 300 är en chipp trimmad KD 44EDC. Du kan ju chipp trimma en KAD 44EDC men en KCR enhet och fpå samma resultat. Problemet är dreven som sitter på KAD 300 det är ett hybriddev som kom till på grund av den 25 extra hk. Detta drev har en tendes att gå sönder, under delen är samma som 290 DPE. Även KAD 44EDC med DPE drev har svårt att klara en KCR trimmad KAD 44EDC. Mercruiser D-tronic (250hk) saknar kompressor och passar illa på en Falcon 26,a som har ett för tunt akterskepp och mycket djup V och behöver kompresson. Vilket du än väljer, byt ut de alldeles för små trimplanen till de störta du kam hitta. Själv har jag bytt från standard 18 x33cm till 33x65cm, vilken skillnad. En sak till du bör göra är att flytta fram förbrukarbatterierna till förpikens vänsterfack för att få bort baktungenheten. Samma går min båt underbart nu. Ingemar
-
Hej du har rätt det ska vara, ingemar.sandberg1@gmail.com Ingemar
-
Hej, du bör välja en båt av det nya utförandet (titta på min bild) bifogat det är en 2005,a med KAD44 EDC. Jag tror den modellen kom 2004 du ser att sidobakrutan är sned skuren. tidigare var denna ruta rak som främre rutan. Tidigare modell (2001+) hade under några år helblått skrov, akta dig för dessa båtar med fint blåt skrov dom är hopplösa att snygga och ser normalt för djävliga ut efter några år. Mitt utförande kräver arbete och försiktighet också men är inom hanterbara gränser. Glöm AD 41 tung och trött och ingen kompressor. Denna båt är exttremt tun i änskeppet med ett djupt V och behöver kompressorn för att lätt komma upp. Hittar du en KAD 44 eller Kad 300 är dett rätt. Jo jag valde detta utförande av just detta skäl. Detta är en bått som går bättre och bättre ju fortare det går och då behövs en ordentlig maskin. Lite dyrare men mycket bättre. Slå en signal så kan vi pratas vid, det är lättare. 0703 76 40 04 eller maila direkt ingemar.sandberg@gmail.com Ingemar
-
Det är ganska enkel: Bella Falcon ska du jämföra med adra båtar med 5 kojer toalett med ståhöjd och dusch, fullstort pentry. Samt ett gammalt men bra racerbåt skrov från 60 talet liknande segmo 30. 24 grader v och 3 fullängssteglister på varje sida. Bella Falcon går grymt bra i sjön om man sätter på ordenrliga stora trimplan samt köper en båt med minst 260hk 6cylndrig diesel helst en KAD 44. Bella Falcon med för liten motor är inte rolig glöm alt vad Kad 32, merchruser 2,8L 200-230hk motorer (saknar kompressor). Dom båtar som ligger ute länge är just dessa med fel motor medan dom med rätt motor går snabbt. Att vara ute 3-3 veckor går bra allt finns där men det blir lite trång eftersom båten är bara 260cm bred. Avslutningsvis Bella Falcon ochYamarin 76 går ju inte att jämföra. Yamarin är ju en mindre båt på alla sätt snarare ska den jämföras med Finnmaster 760 som ju tyvärr är för platt i botten. haft båt sedan 9år och byggt 11 båtar Ingemar
-
Angående nosen och motsjö, Som sagt jag och min granne med Segmo 30 kör varje helg över mysingen i alla väder och jag kan lova dig att med mina trimplan så har du inga problem att hålla ner nosen och då går hon som tåget. DEt har hänt att min vän med Segmon ringt och sagt att han valde en väg innanför Henriks grund för att unkomma motsjön vilket jag inte fann någon anledning att göra. Sätt dit riktiga trimplan så får ni se det blir den båt den förtjänar att vara. Slå en signal om ni du behöver tipps eller fler bilder. 0703 76 40 04
-
Det där med att Falcon 26 inte klar havsjö jämnfört med med Segmo 30 håller jag inte med om, jag har själv en Falcon 26 med KAD 44EDC och min granne på ön en segmo 30. Han viker sig före mig, nu för tiden. Generalfelet på Falcon 26 är att den har för små trimplan. Gör som jag byt till större trimplan ( i mitt fall ett par havirerade Segmo 30 trimplan). Orginal på Falcon är 9x12 varav halva timplanet inte kommer ner i vattnet på grund av steget. Segmo trimplanet är 12x18 och redan detta gör enorm skillnad. till detta har jag ökat på dessa till att nu vara 12x24 (med Bennets välsignelse). Tidigare var trots 260hp båten svår att få upp i plan och ville ramla ur planet vid 17-18 knop. Nu planar hon snyggt ned till 7 knop!! Samt att hon går som en dröm i havsjö i 17-20 sec i ca 20 knop. Gör det med Segmon så ska ni se att ni får en riktig resa. MAO håller man ner nosen på Falcon 26 så klarar hon havssjö elegant. I övrigt är allt bättre på Falcon 26 jämfört med Segmon och sist men inte minst undvik Yanmar dielarna med Mecruser drev. då dessa inte klar belastningen från denna starka diesel. Studera sälj annonserna så finner ni att dreven är bytta vid 300timmar eller mindre. Det nya 3X drevet är fint men fanns inte då. Skälet till att Segmo Pelle bytte till Volvo D serie vara alla Macruser drev ras. Min granne har bytt motor och drev till KAD 300 samt volvo DPX drev. Angående trimplansbyte se bifogade bilder. fler bifogas på begäran. Mvd Ingemar
-
Hej alla ni som tittar på 765:an Trevlig båt men går tyvärr inte bra i sjön med diesel. Enligt MarinDepån vill man inte sälja denna model av detta skäl. 765 är en avkortad Falcon 26 och denna båt är redan den för tunn i häcken för en diesel, den var gjord från början för en lätt V8 och går bäst med en modern 300 bensin v8. Alternativt en Kad 44/300 eller allra helst en d4 300. Tyvärr ägs Bella v Brunsvik vilket innebär att man tvingar in CMD motorer på 200 allt 230Hk utan kompressor! Ägarna till dessa båtar har problem att komma up i plan! När dessutom Falcon 26 an som standard har för små och felmonterade trimplan är detta ett stort problem som kunderna upptäcker först när dom köpt båten (billig i detta utförande. Välj en Falcon 26 med en stor motor och byt trimplan från 9x12 till minst 12 x 18-24 då går denna båt underbart Mvd Ingemar Sandberg
-
Hej Jonas, Har kört KCR 1 år och skippat KCR,en för jämnt ett år sedan. Detta efter att jag bytt till större trimplan och därmed inte behövde det ökade vrid som jag saknade på min KAD 44EDC. En viktig orsak var dessutom att bekant till mig likaså satt på KCD på en KAD 300 EDC och han blåste ett par kolvar!!! KAD 300 är som du kanske vet en uppskrämd (annan topp) KAD 44EDC och var ursprungligen på 300hp (kom som ett svar på Yanmar 300-315hp motorer). Tyvärr blåste även Volvo kolvar på KAD 300 varför man sänkte effekten till 285hp. Min KAD 44 EDC på 260hp och jag vågade helt enkelt inte fortsätta eftersom min bekants renovering gick pär å 90.000kr Om du bara vill komma upp snabbare är stora trimplan lika effektivt, jag gick från 9x18 till 12x 24 på samma kolvar (ok enligt Bennett) Nu hoppar min Falcon 26 upp på planet samt lutat aldrig i sidvind. Nu kan jag behålla fullt plan ned till 7knop (tidigare började båten ramla igenom vid 16knop) Bäst av allt är att nu bromsar inte trimplanen framfarten eftersom anfallsvinkeln blir så låg eftersom trimplanen är så effektiva. Något att tänka på Mvd Ingemar Senast ändrad av IngemarSandberg | 02 augusti 2009 | 19:15
-
Hej Alle Du ska få ut ca 35knop med den motor. Byt trimplan sätt på minst 12x18 i stället för de standard 9x18 som dessutom är felmonterade. Det blir en helt annan båt... Mvd Ingemar
-
Hej Alle, Välkommen till gänget. Din båt ska med denna motor med ny båtenfärg och rent drev gör 35knop GPS knop. Min KAD 44 EDC gör 40knop på topp samt 44knop med KCR trim. Ingemar Falcon 26 förbättrad på 204punkter..
-
Jag har som jag sagt en uppsättning orginal hattar från min båt 2005:a och som jag inte behöver längre. Du/ni kan få köpa dem till ett rimligt pris. Ingemar 0703 76 40 04
-
Jag har som jag sagt en uppsättning orginal hattar från min båt 2005:a och som jag inte behöver längre. Du/ni kan få köpa dem till ett rimligt pris. Ingemar 0703 76 40 04
-
Hej Hasse Brasse Så här blev mina ytterligare förbättrade trimplan. Nu lär jag ha kraft nog att hålla båten rakt i alla väder. Måtten är nu 12x24 max vad kolvarna klarar av. Skicka två inlagor med var sin bild Ingemar
-
Jag har som jag sa enuppsättning orginal hattar från min båt 2005:a och som jag inte behöver längre. Du kan få köpa dem till ett rimligt pris. Ingemar 0703 76 40 04