guestsson
Silvermedlem-
Innehålls Antal
4 516 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
8
guestsson senast vann den dag 2 Augusti 2023
guestsson hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
485 ExpertOm guestsson
-
Placering
Hedersmedlem
Profile Information
-
Plats
Ladugårdsgärdet Stockholm
Senaste Profilbesöken
5 578 profilvisningar
-
Kolla om du kan få på en mutter till och lossa pinnbultarna 47 och 48- https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2002/5hp/5msha/intake
-
Båten ska ha en huvudströmbrytare på plusledningen från batteriet. Denna ska normalt vara bruten när båten inte amvänds.
- 6 svar
-
- 1
-
Testa att gör en korrekt tomgångsjustering. Enkelt på denna som bara har en förgasare. Det är två skruvar som skall ställas in. Tomgångsvarvtal och blandningsskruv. Detta görs med växel i på varm motor som gått på hög gas några minuter innan. Gärna med nya stift. Det finns redan många beskrivningar tomgångsjustering detta, så sök.
-
Vilken motor mer exakt och vilka stift amvänder du? Det finns inga munstycken att justera som förklarar detta, såvida du inte kör på extremt lågt varv. 2% är lagom vid premix. Felfria 2-T går bra att köra på halvgas men inte låga varv ngn längre tid. Dagens bensin är inte sämre än då motorn tillverkades. Ökad inblandning av etanol gör att de går något magrare, men de är fett bestyckade från fabrik.
-
Att skilja mellan etylen och propylen är ganska enkelt. Gör som gamla tiders kemister, smaka på den. Etylen smakar starkt söt, vilket gör den extra farlig för t.ex. hundar och andra djur. Lite på på toppen av ett finger räcker!
- 17 svar
-
- 1
-
Varför ta bort den? Läs på hur du konserverar din typ av motorn. Skiljer mellan 4T och 2T och med förgasare eller sprut. Servicen skall göras på hösten!. Spraya gärna 6-66 som rostskydd även innanför kåpan på torr motor. OBS töm förgasare eller VST om det är en EFI.. Koppla bort batteriet och ladda det fullt. Förvaras kallt, gärna utomhus, kan stå kvar i båten, men skall då absolut vara laddat. Underhållsladda vid nyår och innan sjösättning. Ansluta med att skruva bort växelhuset. Förvara detta på stöldsäker plats. Kolla gärna impellern under vintern.
-
Du har med stor säkerhet problem som är relaterat till att motorn går in i SLOW mode. Har du verkligen provat att googla? Jag testade och det finns massor av trådar som behandlar detta problem. Om du inte kan engelska så kan Google översätta. Det känns inte så meningsfullt att skriva om vad andra redan beskrivit och du själv kan läsa dig till.
-
Googla OMC s.l.o.w. eller OMC slow
-
Då stämmer bilden med färgerna trots allt så vitt jag förstår och någon separat kabel till tändspolen finns inte och säkringen går inte när du jordar den vita. CDI-boxen är normalt kopplad till jord = bat minus, men saknar förbindelse med bat plus.
-
I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så. Jag roade mig en gång med att dissekera en CDI-burk till en Yamaha och fann då att en mycket stor andel av komponenterna fanns där för att säkerställa att den höga spänningen aldrig skall kunna nå förarplatsen. Den höga spänningen i CDI systemet är också orsaken till att varvräknaren kopplas till 12V generatorn istället för till tändsystemet.
- 8 svar
-
- 2
-
Detta beteende kan bero på läckage av avgaser.
-
Detta är en Merc med Yamahas powerhead med förgasare, så ingen IAC Ventil. Blandningsskruvarna är plomberade bakom lock så att de inte är direkt åtkomliga. Merc är knepiga då reservdelslistorna är sorterade efter serienummer och inte årsmodell. Men länken nedan bör stämma. Locket är nr 13 i sprängskissen. Man kan försiktigt borra hål i locken och bryta loss dem för att komma åt blandningsskruvarna nr 12. Anteckna grundinställningen genom att försiktigt dra dem tills de bottnar och noga räkna antalet hela och delar av varv. Om det inte hjälper att justera, så blås rent i hålen, ta bort skruvarna, blås rent i hålen och testa om det går att får en förbättring. Locken behöver inte ersättas. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-0t801000-thru-1b226999/carburetor
-
Det är egentligen tvärt om. Poppetventilen är tryckstyrd och tar hand om kylningen på höga varv via en vattenkanal som kopplar förbi termostaten (en bypass). På låga varv är poppeten stängd och skall termostaten ensam klara jobbet att kyla.
-
Ja, någonstans finns alltid en säkring. Ex. reservdelslista till en 1985 part 39 visar en 20 A https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/1985/50hp/e50becob/ignition-system Ser ut att vara en kort specialsäkring: https://www.marinshopen.se/product/säkring-20amp/brp0510884