Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

guestsson

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    4 521
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    9

guestsson senast vann den dag 12 Februari

guestsson hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

488 Expert

1 följare

Om guestsson

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Senaste Profilbesöken

6 079 profilvisningar
  1. Du kan säkert använda den nivåbrytare du köpt.
  2. Notera att sprängskissen hör till samma motor som din, men på USA-marknaden. Principerna är desamma, men t.ex. reservdelsnummer kanske inte stämmer. Styraxeln är rörformad. Växelaxeln går i centrum av detta rör. Du ser på bilden är änden av styraxel, den sträcker sig alltså inte ner till växelhuset. BTW så är 12 gjord av plast inte gummi. https://www.ebay.com/itm/135188650856
  3. Rosten du ser är nedre änden av styraxeln (runt vilken motorn svänger). (9) i denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2013/115hp/f115la/bracket-2 Det är nog få motorer som inte har detta problem, även om din kanske är rostigare än de flesta. Tanken är nog att det fett man sprutar in på hösten skall tränga fram och rostskydda i änden av axeln.
  4. Oj vad komplicerad ett så här till synes enkelt problem kan bli 🙂 Om vi börjar med nivåvakten, så har den med all säkerhet ett inbyggt relä. Anledningen är att den skall kunna driva en länspump utan att behöva ett externt relä, den klarar ju 25A. Detta behövs inte för din tillämpning. Det du behöver är en slutande eller brytande kontakt. Bättre då med den variant @IngemarE föreslagit. Skulle du inte hitta något lämpligt så har RS Component ett stort utbud nivåvakter. Larmet ger larm både vid slutning och brytning, vilket kan bli lite jobbigt om det inte går att arrangera så att larmet inte triggas gång på gång när båten rör sig. Kollade i manualen till larmet, som är allt annat än begriplig. Den ena sidan av den slutande alt, brytande nivåkontakten skall kopplas till DIN2 eller DIN3. Den andras sidan till "strömförsörjning". Om "strömförsörjning" avser plus eller minus framgår inte, men det borde inte vara några problem att testa vilket som gäller, eller kontakta tillverkaren och fråga.
  5. Spänningsfallet i en 16 mm2 ledning kommer att öka tiden att återladda batteriet efter användning, men laddningsströmmen blir ganska snart så låg, säkert väl under 0,5 A, att spänningsfallet i ledningen inte spelar någon roll. Värmeutvecklingen i en 16 mm2 ledning vid 30 A är heller inget problem. Du kan alltså dra 16 mm2 hela vägen om du så önskar. 10 mm2 kan också funka. Med 16 mm2 är spänningsfallet vid 30 A ca 0,5 V och vid 0,5 A ca 9 mV. Du bör absolut säkra ledningen vid batteriet.
  6. Kolla om du kan få på en mutter till och lossa pinnbultarna 47 och 48- https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2002/5hp/5msha/intake
  7. Båten ska ha en huvudströmbrytare på plusledningen från batteriet. Denna ska normalt vara bruten när båten inte amvänds.
  8. Testa att gör en korrekt tomgångsjustering. Enkelt på denna som bara har en förgasare. Det är två skruvar som skall ställas in. Tomgångsvarvtal och blandningsskruv. Detta görs med växel i på varm motor som gått på hög gas några minuter innan. Gärna med nya stift. Det finns redan många beskrivningar tomgångsjustering detta, så sök.
  9. Vilken motor mer exakt och vilka stift amvänder du? Det finns inga munstycken att justera som förklarar detta, såvida du inte kör på extremt lågt varv. 2% är lagom vid premix. Felfria 2-T går bra att köra på halvgas men inte låga varv ngn längre tid. Dagens bensin är inte sämre än då motorn tillverkades. Ökad inblandning av etanol gör att de går något magrare, men de är fett bestyckade från fabrik.
  10. Att skilja mellan etylen och propylen är ganska enkelt. Gör som gamla tiders kemister, smaka på den. Etylen smakar starkt söt, vilket gör den extra farlig för t.ex. hundar och andra djur. Lite på på toppen av ett finger räcker!
  11. Varför ta bort den? Läs på hur du konserverar din typ av motorn. Skiljer mellan 4T och 2T och med förgasare eller sprut. Servicen skall göras på hösten!. Spraya gärna 6-66 som rostskydd även innanför kåpan på torr motor. OBS töm förgasare eller VST om det är en EFI.. Koppla bort batteriet och ladda det fullt. Förvaras kallt, gärna utomhus, kan stå kvar i båten, men skall då absolut vara laddat. Underhållsladda vid nyår och innan sjösättning. Ansluta med att skruva bort växelhuset. Förvara detta på stöldsäker plats. Kolla gärna impellern under vintern.
  12. Du har med stor säkerhet problem som är relaterat till att motorn går in i SLOW mode. Har du verkligen provat att googla? Jag testade och det finns massor av trådar som behandlar detta problem. Om du inte kan engelska så kan Google översätta. Det känns inte så meningsfullt att skriva om vad andra redan beskrivit och du själv kan läsa dig till.
  13. Då stämmer bilden med färgerna trots allt så vitt jag förstår och någon separat kabel till tändspolen finns inte och säkringen går inte när du jordar den vita. CDI-boxen är normalt kopplad till jord = bat minus, men saknar förbindelse med bat plus.
  14. I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så. Jag roade mig en gång med att dissekera en CDI-burk till en Yamaha och fann då att en mycket stor andel av komponenterna fanns där för att säkerställa att den höga spänningen aldrig skall kunna nå förarplatsen. Den höga spänningen i CDI systemet är också orsaken till att varvräknaren kopplas till 12V generatorn istället för till tändsystemet.
×
×
  • Skapa nytt...