-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Seashell
-
Placering
Kadett
-
Flipper// Det står helt klart för mig - nu... :-( Ville bara uppmärksamma och varna övriga båtägare som råkar ha en båtvagga och IF försäkring om denna märkliga lapsus i IF:s försäkringar.
-
Här om dagen upptäckte jag att min båtvagga hade blivit stulen och ringde och anmälde detta. Båtvaggan av stål är av typen Press & Son och kostar cirka 10 000 kr och var i stort sett i nyskick (det är nästan ingen förslitning alls på sådana här utrustningar). Det visar sig dock att min båtxtra försäkring täcker stölder av oregistrerade båtvagnar men inte av båtvaggor. Även om syftet med innehavet och funktionen av dessa båda utrustningar är exakt densamma, enda skillnaden är att båtvagnar oftare stjäls eller skadas då de har fler delar och per definition är mer mobila. Att man gjort denna åtskillnad mellan vagn och vagga förefaller högst märkligt i sig. Jag kan konstatera att om jag hade monterat på hjul och en draganordning på min vagga så hade jag fått ersättning. IF:s hemförsäkring täcker inte, trots tilläggsförsäkringar in båtvaggor som egendom då de ses som båttillbehör, medan det i deras båtförsäkring inte ses som tillbehör till båten. Har du båtvagga kan du med andra ord inte försäkra den alls enligt IF!
-
Jag gissar att han menar farleden/farlederna som går utanför Tjörn/Orust via Kyrkesund, Mollösund och sedan upp förbi Gullholmen. Göteborgsskärgård är säkert väldigt fin, men du, ett litet påpekande, den ligger inte i Bohuslän utan i Västergötland mestadels. Försäkra dig om att ta dig till Bohuslän - paradiset! :-)
-
Vad fick ni för svar/förklaring? Kall stämning på bryggan numer då?
-
Jag har en båtplats vid y-bom tillgänglig för denna sommar (nu och framöver). Bredd 4 m och längd på y-bommarna ca 7 m. Djupet är ca 1,7 vid lågvatten - vilket är orsaken till att jag inte kan använda den (segelbåten jag har sticker 1,8). Det är en bra plats med tillgång till både el och vatten samt ligger lugnt till men ändå nära restauranger och affärer i Hunnebo. Intresserad att hyra den för denna sommar? Självkostnadspris. Hör av er till: m.hollertz@spray.se
-
Taskigt sjömanskap finns tyvärr överallt. En del av tråden handlade om alla dessa gummijollar med aktersnurror som svärmar omkring som ilskna bin i hamnarna. Hur ofta som helst är det seglare, (som ägnar dagen åt att skälla på motorbåtsägare) som släpper ut sina barn för att köra upp några liter bensin till allmänt fridstörande. Jag har också en sådan gummijolle för ungarna att leka i (och jag att rätta till draggen ibland) men inte en chans att jag låter dem leka med motorn, det är bättre för miljön och för dem att ro en stund. Då sover de mycket bättre sedan. (Jävlars vad jag är duktig... :-))
-
OK. Så att TWC-regulatorn gick sönder samtidigt som solenoiden har förmodlingen inget med varandra att göra? Jag misstänkte någon slags följdfel eftersom startmotorn först fungerade, men sedan var ur funktion när generatorn bränt. Självklart är jag ute och cyklar! Det är väl en av poängen med den här sidan att man kan få ställa även dumma frågor. Alla är vi barn i början vet du... I övrigt - Tack för svaret!
-
Till att börja med: Ett stort tack till alla som bidrar till denna sida. Som relativt nybliven båtägare har jag haft mycket nytta av detta forum när det gäller problemknäckande. Lite kul faktiskt, man skaffar sig en segelbåt och får på köpet lära sig allt om dieselmotorer... Urprungsproblemet var att min motor började lukta bränt, närmare bestämt från generatorn vid premiärstarten. Min slutledning sa mig att det var min TWC-regulator som pajat, så först fick jag kollat upp min generator (som tack och lov funkade) och byta regulator. Inte f-n startade motorn för det så efter lite (ganska mycket) sökande här misstänkte jag att det var startmotorn eller rättare sagt solenoiden som var trasig - kanske som följd av den skenande generatorn. Läste mig fram till att ett byte av solenoid inte skulle vara så dyrt så jag monterade av startmotorn och lämnade in den. Priset visade sig stanna på 1 300 kr. Ingen förmögenhet, men jag hade fått villfarelsen att en solenoid kostade 300 kr att byta. Nu kostade bara materialet 450 kr och jobbet 850 kr. Har jag blivit lurad, eller är det så komplicerat att byta ett sådant relä? Tilläggsinfo: motorn är en gammal god VP MD7A, och firman en väl anlitad och respekterad sådan. Fråga två, kan orsaken till att solenoiden gick sönder vara att generatorn gick på för hårt till följd av TWC-regulatorns fel? (Batterierna var fulladdade vid starttillfället, så TWC:n hade ingen anledning alls att bete sig som om batterierna inte hade ett uns amperetimmar kvar i sig).