Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

roob

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om roob

  • Placering
    Landkrabba
  1. Ja, Utterns standarderbjudande är betydligt bättre än Ryds. Teak, färgat skrov och badbrygga. I mitt fall ville jag dock ha vitt skrov (har hört att repor syns väldigt tydligt om man har färgat). Teak var inte heller ett krav, men badbrygga blev det. Totalt sett blev det väl samma pris som för Uttern. Enligt min mening har Ryds en mycket snyggare form på skrovet. Jag tycker även att Ryds har utvecklats oerhört de senaste åren vad gäller kvaliteten på detaljerna. Skriv gärna något ytterligare utlåtande när du hämtat båten och kört en del. Jag fick uppfattningen att den var väldigt robust och sjösäker, vilket var viktigt för mig som kör mycket i den yttre delen av skärgården.
  2. Ringde upp båtförsäljaren för att fråga varför just denna båt inte hade sötvattenkylning. Det visade sig att det hade den visst, men beslutet om detta hade tagits efter det att katalogen trycktes. Säljaren vi pratade med igår hade tydligen inte heller fått denna information. Då finns det väl egentligen ingenting att tveka över. Tack för all hjälp dock!
  3. Tack för alla svar! Vad skulle man göra utan alla vänliga själar här på forumet? Det finns egentligen bara två båtar det står mellan, nämligen Uttern S55 IB och Ryds 18 GTS. Storleken på dem är perfekt, mototstyrkan likaså och det faktum att det är inombordare. Uttern har sötvattenkylning som standard, men kostar å andra sidan 10 000 kr mer i exklusivt utförande. Ryds är egentligen den båt som jag fastnat mest för och hade, om det inte varit för färskvattenkylningen, varit det självklara valet. Så följdfrågan blir således: skall jag låta avsaknaden av sötvattenkylning på Rydsbåten fälla avgörandet? Det går givetvis att montera in sötvattenkylning i efterhand, men det lär i så fall bli först nästa sommar. Vad tror ni sötvattenkylning gör för andrahandsvärdet?
  4. Har under en längre tid sökt efter en större styrpulpetbåt som passar mina behov. Valet har nu fallit på Ryds 18 GTS, som levereras med en Mercruiser 3.0 135hk utan sötvattenkylning. Just det faktum att den saknar sötvattenkylning gjorde mig konfunderad. Jag tyckte att sötvattenkylning var en av de främsta anledningarna att faktiskt välja inombordare. Enligt säljaren så skall dock sötvattenkylning inte behövas, då den senaste tekniken effektivt skulle förhindra de skador som saltvatten (bräckt vatten i mitt fall) orsakar. Någon som har några åsikter kring detta? Kanske någon som har erfarenhet av Ryds 18 GTS också?
×
×
  • Skapa nytt...