KentaNacka
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KentaNacka
-
Placering
Kadett
-
Hej! Om jag förstår dig rätt vill du skicka NMEA signalen till flera olika apparater. De flesta GPSer kan skicka till ca 5-7 olika användare. Det bör därför inte vara några problem att paralellkoppla signalen. Lycka till /kenta
-
Hej! Ett standardtips är förstås att göra ren förgasarna. Blås rent dom, se till så att munstycken är rena samt kolla flotören. Hade även ett membran i en bränslepump som var sprucket vilket gav ojämn gång, kan vara värt att kolla... Finns manualer av märket Clymer att köpa på nätet, där står vilka inställningar som gäller för tändning mm Lycka till /Kenta
-
Tja! Ser ut att vara ett Nawa lås, finns ett för 30hk och uppåt (BT 250, artnr: 8963)och ett för mindre ej bultade motorer (HT30, artnr: 8962). Båda låsen finns i Sea Seas butiker. www.seasea.nu hälsn Kenta
-
Hej! Marinshoppen rekommenderas starkt ligger dock i huddinge men väl värt åkturen då mycket finns i lager! www.marinshopen.se /kenta
-
Hej! Dålig kompression kan bero på flera saker, dåliga kolvringar, slitna nållager, trasig topplockspackning mm. Du kan ju prova att ta bort topplocket och kontrollera packningen samt fodren från repor, man kan även känna om kolven glappar om du rör den i sidled när den är helt ute, då är kolvringarna utslitna. MEN... Jag har en precis likadan 60hk -86 som betedde sig som din. Efter ex antal förgasar rengöringar och svärord så visade sig det vara den lilla gummipluggen som tätar mot det finare munstycket i förgasaren som inte slöt tätt. Märkte detta när jag fick precis fick slut på bensin och motorn varvade till ordentligt de sista centlitrarna. Den fick alltså för mycket bensin. Hoppas det löser sig! /Kenta
-
Tjena! Tyvärr kan det bero på många saker... Du kan kontrollera följande: -Får alla tändstift ström? Man kan oftast känna hur det spritter i fingrarna när du tar av tändhatarna (varning! lite läskigt om man är ovan!!) Om inte, kolla elkontakterna till tändspolarna, tändkabeln och tändhattarna. - Får motorn tillräckligt med bensin? Kolla hela bränslesystemet från tanken till förgasarna. Vanliga fel är en trasig bränslepump (trasiga membran), skitiga förgasare eller en otät anslutning. Prova gärna att pumpa på blåsan och se om motorn går upp i varv, då är troligtvis något fel i bränslesystemet. - Går den på alla cylindrar? Kan vara svårt att höra även om motorn går hyfsat jämt. Ta av en tändhatt i taget och se om det är någon som inte påverkar gången, då är det den cylindern som inte går. Tändstiften kan säga mycket om en motor, snabb guide: tändstifet vått: För mycket bränsle eller ingen gnista. tändstiftet gråmatt: tändstiftet tänder och fungerar Tändstiftet rent: kan va vatten i cylindern beläggning på tändstiftet: fel tändstift, fel värmetålighet. Finns säkert tusen andra saker som kan vara fel, men en början.. Lycka till! /Kenta
-
Tja! Kollat bränslepumpen? kolla så att bälgarna inte har några sprickor. Lycka till! /Kenta
-
Tja! Har bara lite siffror ang motorer 84-89 men antar att det är ungefär samma för de senare.. Idle timing: 84: 5 5 grader /- 1 grad 85-framåt 10 /- 1 grad ATDC open throttle: 22 grader /- 1grad ATDC ATDC antar jag står för after top dead center... Blandskruvar: skruva in helt, därefter ut 1 5/8 - 2 1/8 varv Sen ut 1/8 varv tills motorn går jämt. Tycker själv det är lättare att höra om framväxeln ligger i. Ha en trevlig sommar /Kenta
-
Tjena! Har haft liknande problem på flera Yamaha, 60 och 40 båda från sent 80-tal. Eftersom den får gnista så bör det vara något fel på bränsletillförseln. Kolla bränslepumpen, båda bälgarna ska va i fint skick och inte ha några sprickor. Om den är skadad byt bälgar, heter diaphragm i Yamahas reservdelskatalog. Lycka till /Kenta