Carl-Fredrik
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Carl-Fredrik
-
Placering
Kadett
-
Det är en 260A, det finns en liten plakett på styrbordssidan av motorn. Tack för tips! CF
-
Det är en 260A, det finns en liten plakett på styrbordssidan av motorn. Tack för tips! CF
-
Det här är ett mycket viktigt ämne som tål att diskuteras en hel del! Hörde av båtmäklarn där jag köpte min båt att ett par som just hämtat sin båt skulle tanka och fyllde upp den lilla daycruisern med 300 liter bensin. Motorn startade inte utan klickade bara, detta beroende på att slangen mellan bensinlock och tank lossnat och således hade kölsvinet fyllts med 300 liter och dränkt startmotorn.......läskigt! Det hela slutade dock lyckligt denna gång tack och lov. Vad tycks om dessa försiktighetsprinciper? 1. Vara solo på båten vid alla starter, finns ingen anledning att ha andra ombord då. 2. Låta motorrumsluckan vara öppen vid start för att lättare få en känsla för ev. läckage och dessutom underlätta urvädring. 3. Noggrannare ventilation med fläkten och låta den köra längre än tidigare, kanske även under tankningen? 4. Inspektera jordkablar och alla slangar inklusive slangklämmor (eller låta nåt proffs kolla detta). 5. Ev. byta ut gammal galvad tank? (30 år gammal men ingen synlig rost) 6. Överväga att flytta batterier som idagsläget är placerade i motorutrymmet? Vettigt eller ej? Nått jag glömmt? Mvh Carl-F
-
Tjena! Står inför plotterköp. Har tidigare haft 172:a som var mkt enkel och bra. Ser nu att Garmin lanserat sin nya serie med en massa onödiga funktioner, men jag fastnade lite för auto guidance som låter spännande. Har någon testat detta, funkar det i praktitken eller är det bara ytterligare en onödig funktion som aldrig används? Hälsningar, CF
-
Hej! Har just köpt ny båt där säljaren hävdar att motorn är den lilla 8:an, dvs 5.0 liters slagvolym. Jag är osäker och tror att detta är en Aq260A, dvs en 5,7 liters 8:a på 260 hkr. Finns det någon kunnig person utifrån den bifogade bilden kan hjälpa mig? Hälsningar! Carl-F
-
Jag försöker hålla ut från segelbåtar, kajaker och andra utsatta sjöfarare. Ofta drar jag av på farten om det är trångt i en kanal eller sund. Speciellt för kajaker och kanoter. Dock får jag aldrig någon uppskattning för detta vilket jag tycker är lite underligt. En vink eller en liten nickning skulle vara uppskattat.......
-
Hej, Jag har både trimplan och powertrim på min båt. Har funderat lite kring hur dessa skall användas och har klurat ut följande självklara ändamål: 1. Trimplan för att balansera båten om den lutar av vind eller snedbelastning. 2. Powertrimma ned drevet i låg fart för att hålla stabilare kurs (sänka fören). 3. Powertrimma upp - självklart - vid grunt vatten. Men det finns såklart tusen andra sätt att nyttja dessa funktioner, tex snabbare planing, planing vid lägre hastighet, snålare körning etc. etc. Någon som har tipps på hur man använder dessa praktiskt i övrigt? Jag brukar lattja med dessa en hel del och kan ibland uppleva att jag vinner nån halv knop om jag powertrimmar ut vid planing men samtidigt blir styrningen tyngre. Används powertrimmen mer än trimplanen normalt? Finns det nån logik i att trimma upp drevet och samtidigt trycka ned trimplanen - och i så fall varför? Att trycka ned trimplanen för att snabbare nå planing tycker jag inte har nån större effekt, gör jag fel? Mvh Carl-F
-
Kolla även vid ventilen till avluftaren i skrovsidan, det är tydligen inte helt ovanligt med små insekter som bygger bon därinne. Ett sätt att lösa det hela kan vara att omsluta pumphandtaget med papper när du tankar och på så sätt trycka rent avluftningen. Funkade dock inte för mig....
-
Tjena igen! Skälet till att jag var intresserad av instruktionsbok var väl mest av intresse. Har fixat en till motorn och drevet vilket räcker gott och väl. Vore kul att se vad de skrev om båten då den var ny! Lance, fin båt du har! Jag har själv spenderat en del helger i vinter med att fixa till min häck, och nu efter rätt mycket tid och pengar är den i ett fantastiskt skick, har nog bytt eller renoverat/målat/lackat allt som går vid det här laget. Det som återstår är väl att fundera på motorbyte, men den gamla 151:an spinner som en katt och gör sitt jobb bra, dock bara i ca 20 knop, vilket i och för sig är tillräckligt för mig. Lance, ligger du i stockholmstrakten? Skulle va kul att mötas upp och jämföra båtar vid tillfälle! Mvh CF