anders76
Medlemmar-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm anders76
-
Placering
Fänrik
-
Oj, tack för det snabba svaret Misstänker själv soppa sidan, för när den väl börjar tappa varv, så kan jag hålla den i liv om jag pumpar lite med gasen. Men tillslut så dör den. Tanken har legat ute i vinter ( rostfri ), men jag har gjort rent så gott jag kunnat. Kan det va värt att prova dra en temporär slang till min reservdunk å köra därifrån?
-
Motorn är en aq 120 b18 med dubbla strombergare. Har ett skumt problem. När jag kör fullt/lite hårdare i ca 25min så börjar motorn gå ner i varv, sen blir den svagare å ibland stannar. Och den blir lite svår startad. Låter jag den vila lite så hoppar den igång igen. Det skumma är att när detta händer så verkar motorn pendla mellan att gå bra eller att gå svagare. Den börjar dra för att sen gå ner i varn igen, å så håller den på. Överhettning va min första tanke, men inga såna tendenser ser jag. Kan ta med handen på avgaslimpan efter hård körning och tempmätaren är dubbelkollad och ok. Har skruvat ut stiften å kollat, och dessa är väldigt sotiga, inte olja, utan mera torr sot. Kan det vara så att motorn går för rikt på fullgas och sätter igen stiften, eller överfyller fuggarna? Om jag puttar runt så kan jag hålla på tills bensinen tar slut. Motorn är ny ( beggad ) så jag vet inte skicket på den. Men när den väll går så varvar den ut bra å båten går fint. Har ni några tips på vad jag ska kolla? mvh Anders
-
Hej Har en gammal glasfiber DC från -76 med vp200 drev, som jag ägt 2 år (fråga mig inte om märke ). Förra året satt det en b20 aq130 ( 130hk ) i båten. Den gick sönder. Fick ett bra pris på en kollegas aq120 ( 120 hk ) i fint skick ( nyrenoverad topp etc ). Jag hade lite problem att komma upp i planing med min aq130 (kändes svag) men nu med den svagare aq120 så vill den inte alls. Men om jag skickar min kompis längst fram i fören på båten så kommer den upp i planing, så det är på gränsen. Dock så varvar jag bara 3100varv. Båten är ett litet ihopkock, så jag misstänker att drevet har fel utväxling till motorn. Propellen som sitter på är en 14x14L. Hittade på drevias hemsida en 15x11, kan den hjälpa mig att få båten gå hyffsat? Är inte ute efter dom sista knopen, vill bara få upp den till plan och göra den lite starkare. mvh Anders Senast ändrad av anders76 | 07 augusti 2007 | 12:08
-
Ok. Som sagt jag har borrat och kan inte med mina fingrar ialf känna att materialet är vått. Dock lite mörkt. Min akterspegel e tjock som satan dock, runt en 10cm, kanske normalt? Anledningen att jag vill kolla är att den förra ( eller för-förra ) ägaren satt stooora brickor på bultarna till den ytre skölden. Misstänkte att han gjorde detta för att akterspegeln blivit mjuk och förhindra kolapps. Men ser inga tecken på det. Jaja, ska kolla med fuktmätare ialf. vad kan i värsta fall en dålig akterspspegel leda till? Att drevet knäcker hela akterspegeln å båtfan sjunker? tack för all hjälp.. mvh Anders
-
tackar för svaren. får ta å låna en sån helt enkelt. vad är annars symptomen för rutten akterspegel? Spricker glasfibern upp eller får man vattengenomträning in i motorbrunnen? mvh Anders
-
Hej. Hur kan man mäta/känna till sig om akterspegeln är ok och inte genomröten? Jag har en gammal (-74) motor båt ( glas fiber )med innombordare. Och jag hört att det nästan är mer regel än undantag att akterspegeln kan börja suga i sig fukt. Denna båt har oxså varit sjunken på grunt vatten i 24 timmar förra sommaren. Jag har prov borrat lite runt bultarna till skölden men träet som kommer ut verkar inte innehålla nåt vatten/fukt. Dock så är träet lite mörkt. mvh Anders
-
tack för länken.. det ser ut som den motorn jag har är en 120hk b18. nu undrar jag, om det är värt att byta ut denna mot en aq130, b20, men 130 hk? Jag har nämligen en kollega som ska sälja sin. Är skillnaden stor ni som har provat båda? mvh Anders
-
...med dubbla Stromberg förgasare. Va det inte 120 hk i denna maskin? Och är det stor skillnad på karraktär mellan den och aq130 ( b20 )med 130hk? ( förutom dom 10 hk ). mvh Anders
-
Nej det läcker in även med den avstängd. Har märkt att jag kan påverkar hur mycke det droppar in genom att svänga med ratten. Låter nästan som bälgen då va? Men jag ser inga sprickor på den. Har nu tagit upp båten, och märkt att drevet tar in vatten i oljan oxå mvh Anders
-
Hej mina båtvänner. Vart är det vanligast fel när det kommer in vatten via drevet i motorytrummet? Är det troligtvis nån av bälgarna som gått sönder? Eller kan det även vara nåt annat jag ska kolla på när jag river i grejjerna. Båten är en 4 meter DC med aq130 å vp200 drev. mvh Anders
-
Under denna sesong så har båten tagit in lite vatten. Vattnet droppar från undersidan av svänghjulet, verkar komma ifrån drevet,ingående axel. Är det mes troligt gummi damaskern runt axeln till drevet, eller kan det vara nåt annat? Det är ett vp200drev å volvo aq130 motor. mvh anders
-
Har ni några tips om hur jag kan få runt lite glykol i en aq130 som inte funkar? Motorn sitter i båten men har nåt fel. Vill vinterförvara motorn med glykol så den inte fryser. Mvh Anders
-
är det 2 olika justeringar man gör för backen resp framåt? Vill inte förstöra hur den beter sig när man går från neutral till frammåt eftersom det nu funkar perfekt. E hyffsat grön på detta som du kanske märker mvh Anders
-
hej på er. Problemet är att motorn hinner varva upp för mycke innan backsalget går i, vilekt resulterar att det slår ganska kraftigt. Vill att backslaget skå gå i tidigare. Däremot så är övergånen från neutral till frampåt hur mjuksom helst. Är detta nåt jag kan sjustera med båten i sjön? mvh Anders