Limeingman
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Limeingman
-
Placering
Kadett
-
Hej Bo! Det låter som om det har kommit in vatten i växelhuset. När jag bytte den gamla oljan så var den ren och fin, så troligast är det väl att det kommer in via på/avtappningspluggen då. Jag får kolla packningarna runt dessa. Nej, jag har ingen handbok till min Mercury, skulle vara jätte tacksam om du ville skicka den till min epost. Tack för hjälpen... /Michel
-
Tack för hjälpen! Har provat som du sa och det kom ingen olja, så jag provade igen att fylla underifrån. Denna gång så filade jag på tubens pip, så att den blev lite smalare så att den passade bättre i hålet. Det blev nu tätt och det var mycket lättare att pressa in oljan. Jag gissar att det inte är bra om det kommer in vatten i växelhuset, vad är det värsta som kan hända? Nu när jag fyllde på olja igen, så såg den lite grumlig eller mer vit-aktig ut än grå. Jag hade precis provkört motorn i en tunna en kort stund, kan det ändå vara så att det kommer in vatten, eller är det kanske bara luft? Har även ett annat problem med motorn ang. att den verkar få för mycket bensin, men jag tar upp det i en annan tråd. Tack ännu en gång /Michel Senast ändrad av Limeingman | 17 juli 2007 | 10:41
-
Hej igen! Tar upp en gammal tråd som jag postade förra året. Jag skulle byta min olja i växelhuset på min Mercury 35 hk då jag inte vet när det gjordes senast. Och nu till mina frågor: 1. Oljan hade lite stänk av något svart, vad är det, är det något dåligt? 2. När jag skulle fylla på olja igen, har jag tidigare fått veta att man ska fylla på från det undre hålet och att det övre är luftninghål, stämmer detta. 3. Hur ska motorn vara(horisontellt eller vertikalt) när man trycker i oljan? Jag provade att trycka i när den var i vertikalt läge men det gick bara halvägs sedan började oljan att rinna ut igen. Jag valde då att dra upp motorn så att den är i mellanläget och då funkade det(oljan kom ur det övre hålet. 4. Varför ska man fylla på i det undre hålet? Är det dåligt om det finns lite luft och kan det vara så att det finns luft i den nu när jag har haft den halvt liggandes? Tacksam för utförliga svar och förklaringar när jag inte är så duktig på motorer(ännu)?
-
Hej! Jag är själv inte så erfaren, när det gäller motorer, men på min Mercury 35 Hk, sitter det två sladdar som går till en strömbrytare, för att stänga av motorn. Kan tänka mig att det är kanske samma för din motor. Brytaren ska också vara ställd på på, för att man ska kunna starta motorn. /Michel
-
Ingen som har något att tillföra? Det behöver inte bara handla om gamla motorer, det kan gälla nya också, intressant att veta hur mycket propellern kan spela roll.
-
Har du kollat in inlägget, som jag har lagt in tidigare. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=101474 Där fick jag tips av Gelis, att det ska finnas fyra skruvar till växelhuset på min motor, men den är en 35hk från tidigt 70-tal, kanske inte samma på din, då den verkar vara lite nyare. Undrar också om var du har fått tag på din handbok och vad kostade den? Gäller den för en Mercury tidigt 70-tal också? /Michel
-
Är det någon som har erfarenhet av att byta 2-bladig propeller till 3-bladig, på sin gamla motor. Jag har en gammal Mercury 35Hk från tidigt 70-tal, som jag funderar på om man skulle byta propeller på. Undrar om det kan ge positiv effekt(toppfart), eller kan det finnas nackdelar att göra det? Vad ska man ha för propeller(som kan passa till min motor), någon som kan ge förslag?
-
Tack så mycket, för dina snabba och utförliga svar Gelis , jag tror att dom kommer att vara till stor hjälp. När det gäller fråga 1. så kan jag inte se på sprängskissen om man viker ner taggen eller inte. Men vad jag kan se, så verkar det inte vara någon mer detalj som ska sitta där, så det borde vara att man ska vika ner den. Har du koll på vad den övre lite större skruven ovanför luftningshålet är till för?
-
Hej! Ny på forumet och inte så kunnig när det gäller motorer och hoppas att man kan få lite hjälp av er som har mer erfarenhet. Jag har en Mercury 35Hk tidigt 70-tal som jag skulle vilja veta lite olika saker om. 1. Har problem med att snöret inte går tillbaka på motorn när jag försöker dra igång den. Fick ett tips om att det var en bricka/ring uppe på motorkåpan, som har taggar på sig, som gått sönder. Och mycket riktigt fanns det inga taggar kvar på brickan. Jag skaffade en ny, men det jag undrar över är om det är tänkt att vika ner en tagg i det hål som finns i kåpan eller fattas det någon detalj som förhindrar brickan att snurra? Inte lätt att förklara när man är ny, men jag hoppas att ni som varit med om detta vet vad jag menar. 2. Tänkte byta olja i vevhuset, eftersom jag inte vet när den förra ägaren gjorde detta. Har läst i andra inlägg här på forumet, hur man ska gå till väga, men på min motor sitter det en skruv på baksidan av motorn längst ner vilket jag förmodar är det hål som jag ska spruta in oljan i men sedan sitter det två skruvar ca. 2 dm ovanför på sidan, vilket av dom är det som är luftningshål? Den ena skruven sitter lite ovanför den andra och är något större och vad är den tredje skruven till för? 3. Om man vill byta impellern, så måste man ta bort vevhuset (om jag förtått andra inlägg rätt) Är det någon som kan beskriva utförligt hur man gör det på min Mercury? en sista och kort fråga, hur mycket olja ska jag blanda i min bensin? Har sett att man säger 2% här på forumet, men han jag köpte den av sa att det skulle vara 5%. Tacksam för svar och jag hoppas att ni kan hjälpa mig... MVH. Michel