qawer
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm qawer
-
Placering
Kadett
-
Tack för alla intressanta svar. Jag känner mig trygg med att ha dragit åt muttern ordentligt. Som upplysning kan jag meddela att det handlade det om en mutter inne i reverseringen (backslag) till en MD6A på en Albin Vega. /Benke
-
Jag ska dra åt en mutter med 110 Nm och råkar inte ha tillgång till en momentnyckel. En mekaniker har sagt till mig att dra så hårt som jag orkar och lite till. Någon annan sa att 110 Nm är detsamma som att lägga 110 kg på en skaft med en längd på 1 meter. Andra har sagt 11 kg på en meter. Finns det någon som vet? /Benke
-
Ni får ursäkta mitt tjat (se tidigare inlägg) men jag har ett problem med min VP MD6A kombi, dvs. i stället för backslag har jag en reversering som ställer om stigningen på propellerbladen och synkar detta med gaspådrag. Det läcker olja längs propelleraxeln, som jag antar tar sig förbi tätringen mellan motorn och reverseringen och vidare ut längs propelleraxeln. Tätringen är nyligen bytt. Oljenivån i motorn har varit ovanligt hög och jag misstänker att motoroljan späds ut med diesel men jag kan för mitt liv inte komma på hur dielsen kommer dit. Jag har fått tips om matarpumpen eller insprutningspumpen. Matarpumpen har jag öppnat och tittat men jag ser inget fel. Insprutningspumpen vågar jag mig inte på. Kan det vara så att motorn av någon anledning får mycket diesel in i cylindrarna och allt bränsle inte förbränns utan i stället trycks ned i oljan? Men borde inte dieseln i sådana fall gå ut med avgaserna? Motorn går i övrigt mycket bra. Någon som har en idé eller råkat ut för liknande? /Benke
-
För den intresserade tänkte jag rapportera: Jag provkörde motorn igår - efter att tömt ut och fyllt på en halvliter olja - och nu kom det endast en lite droppe olja längs propelleraxeln. Den droppen kan ha legat kvar i reverseringen (backslaget). Oljenivån i motorn ändrades inte, vad jag kunde se. I och för sig pressade jag inte motorn lika hårt. Jag håller på att ställa in propellerbladens inställning i förhållande till gas (Vega som har s.k. KaMeWa-propeller). Min plan är nu att fixa inställning av propellern och hårdköra motorn, efter ett oljebyte, samt renovering av matarpumpen. Motorn låter annorlunda när går jobba hårt och har jag för hög stigning på propellerbladen går den ner i varv. /Benke
-
Jag har inte riktigt koll på hur mycket som rann ut under hemfärden från varvet förra säsongen (Furusund-Stockholm, 12 timmar) men det kan ha rört sig om tre-fyra deciliter. Min plan är att varmköra den och hålla mycket noga koll på oljenivån. Jag har pumpat ur så att den ligger mittemellan strecken. Blandar diesel verkligen ut sig med motoroljan eller lägger den sig ovanpå? Och hur är det med vatten? Om jag pumpar ut suger pumpen ju från tråget längst ned. Säkrast är väl att byta all olja och filter. Det är väl ingen fara att köra motorn med lite diesel i oljan, antar jag.
-
Ah, i sådana fall kan jag nog utesluta att det är vatten i oljan. Jag pumpade ur några deciliter igår och det var en jämntjock svart vätska utan gråa inslag. En annan tanke som slog mig i natt (sömnlös) är att oljedroppet började faktiskt förra sommaren efter att jag hade haft båten på ett varv som skulle fixa reverseringen. Jag utgick då ifrån att det var tätringen mellan motorn och reverseringen som läckte och att oljan rann ut från motorn. Jag var dock förvånad att oljenivån inte minskade så värst mycket men - osäker som jag var - fyllde jag ändå på olja. En möjlig tanke är att varvet fyllde på för mycket olja och jag därefter har fortsatt att fylla på. Följden har blivit att överskottsoljan har tryckts ut och jag har tolkat det som ett oljeläckage. Jag har självklart kollat oljestickan men inte riktigt litat på den när jag sett all olja rinna ut. Nu har jag iallafall pumpat ut och ska varmköra motorn. Oljedroppet har ju endast förekommit efter att jag pressat motorn ordentligt. Antar att varm olja utvidgar sig eller att oljetrycket blir högre inne i motorn. Det vore ju skönt om detta var svaret.
-
Tack för tipsen. Anledningen till att jag inte tror att det är olja från backslaget/reverseringen är att det endast finns fett där. Vid närmare eftertanken funderar jag om det kan vara vatten som blandas med olja. Kan man se om det är vatten eller diesel som blandas med motoroljan? Min enda plan för tillfället är att kolla matarpumpen och möjligen insprutningspumpen (om jag kommer åt). Funkar det inte då är det väl bara att hänga på en utombordare och skrota inombordaren?
-
Jag misstänker att jag får in diesel i motoroljan eftersom olja tränger ut via reversering (backslag) och propelleraxeln. Trots att olja läcker ut visar oljastickan att det är fullt med olja. Frågan är då varför den kommer dit. Jag har två teorier. 1/ Det är läckage vid matarpumpen 2/ Motorn får arbeta får hårt och hinner inte förbränna all diesel. Det handlar om en Vega med ställbara propellerblad. Jag har nyligen renoverat denna konstruktion och jag är inte säker på att jag har fått rätt inställning vid återmonteringen. Ibland känns det som motorn får arbeta väldigt tungt, dvs för lite gas i förhållande på stigningen på propellerbladen. Det var först efter en provkörning då jag lät motorn arbeta hårt i en halvtimme som jag upptäckte oljeläckaget. Någon som har en idé? /Benke