-
Innehålls Antal
32 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Simon111
-
Placering
Fänrik
-
Göran (GH-lyft), kör mycket i Stenungsund. Han bor på Tjörn tror jag... http://www.ghlyft.se/ / J
-
Kapellmakare i stenungsundsområdet: Söderbergs Båtkapell, Stenungsund 0303-770895 Kapell och Markisbyggarna, Lilla Askerön 0303-772477 Sailgroup Sweden, Skärhamn 0730608496. Kapell är väl tyvärr en dyr historia hur man än bär sig åt, men jag misstänker att det blir billigare med en lokal kapellmakare då han säkerligen vill åka och malla direkt på din båt. Firman på Askerön har gjort ett mycket bra jobb på svärfars snipa. De andra har jag ingen erfarenhet av. Firman i skärhamn är helt nyetablerad. Att få något uppsytt nu i semestertider kan nog bli mycket svårt. De har nog fullt upp att göra klart alla beställningar, men vem vet. / Simon
-
Watertite är Internationals epoxispackel och ett klockrent val för denna typ av lagning. Man skall inte alltid lita på Google Oceanis Mitt tips är att dessutom ta chansen och måla ett spärrskikt med epoxi när du ändå är igång och har en ren botten. / Simon
-
Har också scannat nätet och seaside.nu är det billigaste jag hittat. Det är inget reapris utan den nivå de håller hela tiden. Pris på postorder ligger mellan 199-230 kr/m på de billigaste ställena. Bobbans priser har jag inte sett varken på nätet eller i butiken. Vad är det för tyg Bobban ?? Markilux 37 och Sunbrella (något dyrare) är vad jag förstår det som gäller och det som proffsen använder. / Simon
-
Hur vet du det ? Har du testat . /Simon
-
Gubben som låg i spat och tokkörningen genom Sotekanalen är två skilda händelser som blivit ihopklippta i efterhand. Bilderna med mannen över bord är från Tjörn Runt (de har iallafall nummerlappar därifrån på sig på båten som hämtade upp). Knappast troligt att de kör från Hunnebo till Tjörn medans en farbror ligger i vattnet. De var väl tvugna att klippa in något dramatiskt för att förklara varför man kör på det viset i kanalen. Varför inte köra utomskärs om man har brått söderut ?? Det lär väl gå jämt ut tidsmässigt. För inte kunde de hålla mer än halvfart igenom eller ?? Simon
-
Om den förhärskande vindriktningen är från bojen så kan det ju vara ett alternativ att lägga fören mot bojen och aktern mot bryggan. Du får det dessutom mycket trevligare i sittbrunnen då. Lina mellan boj och brygga låter som en bra variant. Jag låg på det viset en period och hade då ett block i bojen och lina med dubbla längden med bägge ändarna i bryggan. När det var riktigt luriga vindar kunde jag först gå till bryggan och sedan lägga fast fören och dra den till bojen. /Simon
-
Har seglat sönder beslaget till storskotet på min gamla Viggen. I år gick beslaget till rodkicken på min nuvarande båt. Känns helt klart som en bra grej. / Simon
-
Blev faktiskt överaskad åt andra hållet idag. Min båt som enligt papper skall väga 3500 kg utan motor vägde 3850 enligt kranföraren. Då låg masten på däck och allt annat kvar i båten.Fullt med diesel och en hel del vatten i tanken. min Yanmar 2GM. Mot original så finns det mängder med teakinredning. Skulle jag riva ur allt så hamnar jag långt under specvikt. Som sagt positivt övveraskad. Men nu kan jag inte skylla på det när det är tävling Simon
-
Det är nog så enkelt att propellern blir anod istället. Kopparjoner frigörs från propellern och då vill ju inte havstulpanerna sitta där (precis som bottenfärgen). Risken är ju att man förstör propeller och (drev/axel) istället när man gör så. Jag håller på med ett experiment i år då jag kör utan anod. Vi får se hur det går skall ta upp den 17:e. / Simon
-
Låter som en 707 tycker jag. Knappast ny men ändå relativt modern i linjerna.
-
Kunde inte sagt det bättre själv..... / Simon
-
Hej Alternativen är många. Maxi 68, Viggen, Birdie 24, Bellona 23 mfl. Båtar i denna storleksklass, samtliga 70-talare är ganska lika i segelegenskaper standard och boendekomfort. Satsa på en båt som har bra segel och motor. Lite fix och mek inombords och utombords för att fräscha till fixar du för en betydligt billigare penning.
-
Skulle helst undvika hela skiten om jag var som du. Råkade hamna med packet en Söndag på Käringön V28 för ett par år sedan. (De hade liksom förfest inför måndagen i Hunnebo.) Mer puckade otrevliga skitungar har jag aldrig träffat vid ett och samma tillfälle.
-
De startar autopiloten och går och lägger sig (korta stunder naturligtvis, inga 9h med frukost på sängen). Med dagens elektroniska hjälpmedel sätter man säkert radarn på nån larmfunktion o.s.v också, för att varna om det är något på G. Är man två så delar man på vakten, 4h åt gången exempelvis. Ingen större skillnad mot att ha småbarn hemma / Simon