

farbror
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm farbror
-
Placering
Kadett
-
Hej. Har du kollat filtret/silen som sitter vid oljekylaren du når den genom att skruva ut vingmuttern vid sidan av oljefiltret. Har varit med om att detta hade beckat igen,såg rent ut men när jag plockade ner den (på vintern) så såg jag att 60% av kanalerna var täta. Lycka till mvh
-
Gick inte att skicka pdf,en men sök på 100 drev så hittar du nog Lundblads pdf-fil
-
Hej. Har inte hört att dreven(vp80) skulle vara sämre eller bättre än de nyare 100A, alla 100 drev är ju mer än 30år gamla så det bästa råd jag kan ge är att köra så länge det håller och när det går sönder så låt reparatören bedöma om det lönar sig att byta till nyare drev. Har faktiskt inte hört någon som har slitit ut ett 100-drev så att det inte går att reparera utan dom som byter gör det i samband med motorbyte. (starkare motor=kraftigare drev) E-postar en pdf-fil som Lars Lundblad var hygglig att lägga ut. på den ser du även att växel-viren går rakt upp på 80-drevet istället för snett framåt som på 100A drevet. mvh Reidar
-
hej. Du har antagligen ett av dom första vp-100 dreven kallas även 80-drev men är ett 100drev. fyll 1 liter i varje hål(nedre först) och kolla av med stickan. (går antagligen att fylla allt i övre,har ej testat) Andra skillnader från nyare vp100A-drev är att det inte var silent-shift växling utan växeln hugger i som en utombordare, propelleraxeln hade splines som std. Lycka till med sjösättning. Kolla länken på aq80 Mvh Reidar http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/outofproductionengines/gasengine/sterndrive/
-
Jag har kört i 3 år med ignitor på detta sätt och det har fungerat bra, så jag tror nog felet är ett annat mvh Reidar
-
tack för svar Fördelaren är från en aq110 och är av den gamla sorten (jpl4xxx eller nåt) utan vakuum men med vikter. I den har jag monterat en ignitor och satt i sk högeffektspole(flamethrower) (det finns ingen kondning!! på ignitor utan den är kopplad direkt till spolen med 2 kablar) Tomgången var bra med ignitor men lite ojämn då(tror jag) rotorn inte kom ner helt i botten pga givaren(lite glapp) Varvräknaren har varit lite hoppig tidigare men nu fladdrar den helt vilt och det känns som att misständningen stämmer med fladdringen. (märklig mening men hoppas ni förstår) Har själv funderat på om det kan vara överslag i generatorn men vet inte riktigt hur kontrollera. Hälsn Reidar
-
Hej alla. Har ett problem med motorn (b20)som jag önskar hjälp med, symtomen är. -Tändningen pendlar ca 10grader.(str-lampa) -Varvräknaren hoppar från noll till max. (både på tomgång och varvning) -Tändspolen blir glödhet, (har prövat olika spolar med samma resultat) Motorn gick bra under sommarn men problemet dök upp på sista turen startade med att den började misstända för att bli värre och till slut dö. Har funderat på överslag av nåt slag men var?? Vore tacksam för ideer och inspel om vad som kan vara fel Hälsn Reidar
-
Hej. Det låter som ett bränsleproblem, det här med att den går bra på tomgång behöver inte betyda så mycket då det passerar rätt mycket mer bränsle vid tex 2500varv genom förgasaren då växeln ligger i(spjället mer öppet). Exempel på felsökning(se även www.misab.se på felsökning) Slang från förgasare direkt ned i bensindunk(tank/rör/filter) Rengöring munstycken. Startgas sprejas vid fot och insugn rör(ökat varvtal=tjuvluft) Kontroll membran om det finns. Kontroll filter i förgasare(vissa) Ett fel som jag råkade ut för var att lindningen på avgasslangen hade släppt på INSIDAN och gjorde att motorn (b20)ströp sig själv, (innan jag kom på det var det nära att motorn blev ett bojsänke) mvh
-
Hej. har själv satt på ett på ett Misab insug och slipade av limpan med rondell, fick en del uppslag om andra sätt men tyckte detta var enklast. Håller även med tidigare inlägg om att du skall behålla bef förgasare och kanske renovera dem, själv bytte jag från stromberg 150x2 till weber36/36 mest pga slitna 150,or och varmstarter. WeberGurun på Misab liknade weber 36/36 med stromberg 150x2 i flöde, har pratat med en del motortrimmare om just weber och de menar att weber 36,an inte passar i båt(för trimning) då limpan inte medger det vakoum som behöv. Lycka till MVH Reidar