Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

finntwin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om finntwin

  • Placering
    Kadett
  1. Tjaha...Historien slutade med bästa möjliga lösning. För mig vill såga. Genom Ceproof killarna har jag fått reda på att jag inte behöver CE märka min nyimporterade båt. Hur gick detta til då? Jag tänker importera en -90 Mako. 21 fot lång. Grejen är att jag tänker handla ett renoveringsobjekt. Precis allt ska bytas. Följaktligen räknas inte båten som en sådan när den kommer i detta skick. Båt blir den först nät jag monterat nu e, styrning, bränslesystem osv. Med detta räknas båten som ett nybygge. Enda haken är att jag inte kan sälja båten på fem år. Men det är inga problem, jag byter ändå inte båt så ofta, och denna tänker jsg behålla. Så nu återstår att finna ett lagom objekt Sen åka till staterna för att slakta den, och sätta den på båten. Tack för ordet.
  2. Tjena Petta. Ceproof kan nog sköta sítt jobb, inte en chans att jag tivlar på det. Men är det fortfarande jag som har ansvaret även om det är en konsult som gjort jobbet? Märkligt, men säkert sant. Sen är de där 30-40000 inget stort problem. Men blir det om båten i detta fallet bara kostar 40000 Sek. Låter sniket kanske, att köpa så billig båt i USA. Men grejen är att motsvarande båt byggd av en svensk halvfabrikats tillverare kostar runt 170000 i 3/4 fabrikat. Tror i inte heller dessa svenska båtar är CE certifierade. Väntar på offerten...
  3. Nu har jag luskat lite till i skiten. Läste Sweboat någonstans, och det verjkar som det börjar brännas. saxat direkt från deras hemsida: Sweboat deltar genom aktivt arbete i de EU-frågor som har betydelse för branschen. Det gäller att hitta kryphålen, men att ta båten till ett annat land, inne eller utanför EU, i syfte att kontrollen inte skulle vara så hård, är ett tveksamt drag. Inom EU gäller samma regler, eller borde i alla fall. Jag börjar bli jävligt less på den här skiten. I och med att en massa baltstater inträdde, blev automatiskt alla deras båtar, nya som gamla CE-godkända, eller i alla fall fria att bruka. Jag kan med andra ord köpa en rysk landstigningsbåt från litauen och den är helt OK, men att min fina Mako är livsfarlig... Lite överdrivet, men infacto helt sant. Detta visar hur helt sjuk den här soppan är. I veckan får jag ett förslag på hur mycket min Mako skulle kosta att certifiera. Fortsättning följer...
  4. Informationen om att båten skulle bli stående hos tullen fick jag av en kille på ceproof.se. Han sade även att det inte skulle bli lätt att certifiera båten pga att den hade en sjöfarlig design...ha ha. Då kanske man kan avfärda resten av snacket som bullshit. Han menade att sjöfartsverkets regler och intentioner var lite väl strikta. Men för lite pengar skulle det säkert gå att fixa papper på att Makons akter visst var sjöduglig. Vämjeligt är det, men jag kan ändå inte klandra killarna, de har detta till arbete och någonstans måste man väl tjäna sina pengar. jag lämnade en offertförfrågan om hur myckwer en Mako 210 WA kan kosta att certifiera. Objektet i fråga kommer utan motor och el. De enda handlingar som går att få tag på är gamla reklambroshyrer samt planritningar. Ska bli mycket intressant att se hur detta slutar. Jag har inte köpt någon båt än, så några panikhandlingar typ låta konsulter göra jobbet lär jag inte behöva dras in i. Sen vet jag inte hur det går till att påverka dessa mäktiga organ. Kan man anmäla någon till Europadomstolen i egenskap av privatperson. En grupptalan vore mycket enklare. Tänk om alla båtägare skulle lägga 10 kr...För om de fick igenom denna skit lär det väl snart komma mycket mer. Hela skiten är unik genom att det är mäktiga båt tillverkare som försöker att sno åt sig marknadsfördelar, genom att klämma åt småfolkets rätt att handla grejor från andra länder. Ceproof mannens kommentar om detta var att det hänt en hel del olyckor med båtar, och att de var så pass farliga farkoster att det var bra att ha en ordentlig kontroll. Båt för båt, håhåjaja. Vad för båt avser du att importera, fänriken?
  5. Hej. Tvingande visade sig vara ett lite för starkt ord. Tullen har tills nu släppt igenom båtar, som inte varit CE märkta. Nu verkar det som att de inte kommer att släppa igenom en enda båt som inte har inlett en CE certifiering. Denna certifiering får inte längre utföras själv, och sägs vara i stort sett en omöjlig uppgift för privatpersoner. Allt luktar riktigt illa, och jag begriper fortfarande inte hur båttillverkarna har kunnat få till ett så här kraftfullt vapen för att stävja privatimporten. Är det ingen annan än jag som ser det direkt kriminella i det? Jag håller på att undersöker om det skulle gå att ta in båten i delar. I flygets värld räcker det med att bygga om 51% för att flygplanet ska räknas som Experimental. Detta innebär att man får meka och laga sitt flygplan själv i stor grad. Normalt får man knappt byta tändstift...Enligt ceproof skulle även detta vara svårt båten måste ju ändå certifieras senare. Hur sjukt som helst. Måste visa papper på att nyinköpt motor i sverige är ok. Glutta på dessa papper tar givetvis ceproof betalt för. Allt är således ett handelsinder. Så vitt jag vet är dessa förbjudna...eller?
  6. Så var det dags för ännu ett inlägg om modern tids största skämt vad det gäller båtbranchen. Nu verkar reglerna för CE-certifieringen ha slagit igenom helt. jag harHadde för avsikt att importera en båt från USA. Märket är Mako. De tillhör de mest välbyggda båtarna därifrån. Klassade av de tuffaste organen enligt de tuffaste kraven som finns på planeten. Ingen blåskyltning här...Båten är byggd för offshorebruk, och passar som handsken till mitt fiske. Båten är grymt välbyggd, och även äldre modeller känns moderna både vad gäller konstruktion och design. Till saken hör också att man kan få dem mycket förmånligt i USA. Marknaden är enorm och det går att göra klipp, speciellt om man köper dem rena, utan motor etc. Efter att ha läst igenom Sjöfartsverkets skrivelser om båtimport, tog jag kontakt med ceproof.se. Enligt dem skulle båten vara tvungen att byggas om i aktern. den var helt enklet för låg. Att båten var byggd för högsjöfiske och att den fint klarade sjön hade ingen betydelse. Jag fattade ganska snabbt att CE certifieringen inte hade ett dugg med säkerhet att göra, varvid jag påtalade mannen det absurda i hela frågan. I jämförelse skulle en amerikansk 50:tals bil vara tvungen att förses med krockkudde i ratten osv. Mannen på ceproof höll med, och menade att allt är ett påhitt från europeiska båt tillverkare, för att stävja konkurrensen. Handeln blev friare inom EU, men utåt blev det en järnring. Märkligt att det båtíndustrin som fick ta smällen. I jämförelse går det fortafarande att importera flygplan. Det räcker med att ett är flygplan klassat och godkänt för att fler plan av samma typ och märke går igenom utan problem. Men båtarna skall kontrolleras och klassas en åt gången. Vad jag inte förstår är att ingen har satt ner foten. Hur in i norden kan vi låta myndigheter fara fram på detta sätt? Visserligen har reglena funnits ett bra tag, men efter att de blev tvingande efter årskiftet lär det märkas att fler och fler lär få problem med detta elände. Så vad kan man göra, Har någon undersökt det? Inte chans att detta kan fortsätta! Så upp till kamp! Bifogar även en bild på den sjöfarliga båten. Kan tillägas att US Coast guard använde den i sitt arbete. Båten är en -92:a
  7. Hej. Behöver byta topplockspackning på min Honda 8. Undrar hur mycket man måste riva för att kunna dra av toppen. Avgasröret/grenröret är fäst på ett sådant sätt att den näppeligen kommer av utan att demontera halva motorn nertill. Hur demontera för att få av toppen? Tack på förhand.
×
×
  • Skapa nytt...