Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

Lanesson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lanesson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hmm, verka ju inte vara så farligt! Läste i handboken att insexskruven som fixerar drivknuten även förspänner lagren i dubbellagerboxen och att man bör byta förspänningshylsa vid demontering. Så det behöver man alltså inte utan det räcker att kontrollera förspänningen så att man inte dra insexskruv för hårt? /Lanesson
  2. Hur jävligt är det att byta packboxen på ett 290A drev där drivknuten sitter? Har trolig läckage ut i bälgen av drevoljan, för oljan försvinner utan vatten i oljan... Har någon utfört den operationen och kan ge lite tips?? Tack på förhand! /Lanesson
  3. Hej, Har åter en fråga rörande mitt 290A-drev. Ska byta bussningarna till styrgaffel och har lyckats få bort nedre bussningen (större av de två). Den verkare vara limmad? 1) Inte behöver dessa vara limmade vid återmontering? 2) Tips på demontering av den övre bussningen. Jag kommer inte åt att slå från ovan sidan (insidan). Har ni några tips? Mvh Lanesson
  4. Okej då behöver jag inte vara allt för skraj!! He he, ja man hittar alltid saker där man undrar vad tidigare ägaren egentligen tänkte på!! Snack om att man köper grisen i säcken när man handlar privat och begagnat med ett par år på nacken… Skapar en tråd på frågan om att få loss övre styrgaffel bussningen!? Verkar vara limmad?? Tack för tipsen!! Mvh Lanesson
  5. Tack! Ska försöka att byta i helgen utan att ta loss drivknuten från drevet! Håll tummarna! Jag fick verkstadshandboken skickad till mig igår. Tyckte det var lika bra att köpa in den. Det lär väl inte vara sista gången något går sönder i och runt drevet! Där ser man ganska väl hur man kan drive ur lagerhuset med drivdorn och det är väl så man måste göra om man ska ha drivknuten kvar i drevet vid bytet. Sedan antar jag att man pressar in ett lagerhus i taget när man sätter in det nya korset? Vart ska man hålla emot? Är det någon riska att man pressar ihop gafflarna deformera dem så att de förstörs? För väl helt enkelt sluta fega och börja jobba!!
  6. Låsringarna sitter på insidan om öronen, jag tror att det är ett VP290A drev från 1986 om det säger dig något. Jag är lite osäker på hur man får ur/i lagerskålarna utan att förstöra något samt vad man behöver tänka på. Det vore ju bra att slippa montera av drivknuten från drevet. Mvh Lanesson
  7. Sorry! Förtydligande, det är kardanknuten som är glapp så jag skulle behöva byta knutkorsen. Vet inte hur man pressar ut dessa på lämpligas sett samt monterar nya?? Sedan sitter axel fast i drevet och det skulle underlätta att få det ac monterat. Lanesson
  8. Hej, Behöver er hjälp! Kardanaxeln är glapp på mitt 290A-drev. Skulle vilja vet, få instruktioner, hur man byter knutkorsen och lagren i kardan på lättas sätt? Finns det några instruktioner på nätet? Hur får man loss kardanaxel från drevet och är det krångligt att montera ihop det hela igen? Tack på förhand! Mvh Lanesson
  9. Tack för tipset! För helt enkelt bygga ett liknande don ikväll... Har tyvärr ingen tillgång till svets. Fundera på om man på ett enkel sett kan klyva ett rör, för att sedan ta ett par slangklämmor och klämma ihop rörhalvorna med runt axel. Frågan är om man kommer åt att dra slangklämmorna i struten... Man får väl göra som vanligt, testa testa och åter igen testa.. Åter igen stort tack! Mvh Erik
  10. Är donet som du har fäst runt axel ett specialverktyg man kan köpa någonstans eller har du fixa det sjäva?
  11. Hej! Ska byta stödlager i struten på AQ151A/290A och har hittat en massa matnyttiga tips här på forumet. Vill helst slippa att ta ut motorn så jag hade tänkte försöka att montera av axeln ut genom skölden med motorn på plats. Frågan är hur man ska få fast en glidhammare på drevaxeln utan att skada splincen? Tacksam för alla tips!!
×
×
  • Skapa nytt...