Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Mori

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mori

  • Placering
    Kadett
  1. Båt Four Winns 20ft 4,3l V6 205hk, drev 1:51, propp 17P Alu. Hur många knop bör den gå i? /Martin
  2. Hade du problem med att varva ur motorn innan du bestyckade om förgasaren till V6? Jag har inte bestyckat om förgasaren än... /Martin
  3. Hej! Har en Mercruiser 4,3l V6 som jag har bytt insug och förgasare till Edelbrock performance och Edelbrock 4-portförgasare. Drevet är ett alpha one, 1:51 (V8) och 17P alupropp. Båt Four Winns 20ft DC. Problemet ligger att motorn vill inte varva mer än 3500varv och då gör den ca 33knop. Att komma upp i plan är inga problem... Vad f-n kan vara problem? Tändningen är inställd på 8grader. 17P bör ju vara i underkant då motorn har orginal 175hk och nu enligt alla 205hk med den nya bestyckningen. Kan tändspolen vara kass? Fel munstycken i förgasaren så den får för mkt bränsle när den inte behöver jobba så mkt i plan? Eller för lite bränsle? Tacksam för idéer och svar!! /Martin
  4. Ja.. hans hemsida verkar vara borttagen också.. undrar varför? www.marinautoimport.se
  5. Nu har jag kollat lite i motorn och den har inte nypt. Däremot har förmodligen topplockspackningen gått då det är vatten i cylindrarna. Hurvida jag ska övertala försäkringsbolaget eller inte var inte frågan. Det är inte frågan om att lura dom. Motorn gick perfekt innan grundstötningen och efter så gör den inte det... nu ska båten in nästa vecka till ett båtvarv för kostnadsförlag för renoveringen... återstår att se vad dom säger. Mvh Martin
  6. Hej! Jag har haft samma problem med min 4,3l mercruiser. Mina vipparmar vibrerade loss helt och det medför givetvis att ventilerna inte öppnar och stänger som dom ska. Jag antar att du, likt jag, har hydrauliska lyftare och dom är förvisso inte jättekänsliga men tillräckligt för att ställa till problem. Försök att justera in alla lyftare igen och se om det inte går bättre! Mvh Martin
  7. Hej! Jag körde i söndags på ett grund, förmodligen en sten, och tappade då helt allt som heter drivning. Då jag har ett alpha one drev så sitter impellern i detta och förmodligen har axeln gått av för min kära motor har inte fått någon kylning. Detta medförde då att motorn blev super varm på bara en kort stund då jag försökte se vad som hade hänt (om jag ex. hade tappat propellern eller nått). Nu när jag försökte starta den så går den inte runt...den har förmodligen nypt pga av värmen. Min fråga till er är om försäkringen även täcker följdfelen som grundstötningen medförde och om det brukar vara svårt att få ut nått från försäkringsbolagen? Mvh Martin
  8. Hej! Jag har köpt en båt av dom... Mycket trevliga människor men båten var kanske inte vad dom utlovade att den skulle vara... motorn var av okänt skick men skulle fungera. När jag fick hem den så var de bara skrot... fullständigt fastrostad! Någon kompensation fick jag inte heller. Jag tror inte det är några problem att handla av dom så länge du vet vad du har köpt och att du har papper på det. Mvh Martin
  9. Hej! Hur menar du med att den låter som en bil med trasigt avgasrör? Jag har hållt på och skruvat med min 4,3l mercruiser hela försommaren pga ett ljud som lät ungefär som trasigt avgasrör. Ju längre tiden gick så började den att låta som en gammal fiskebåt (tuff-tuff). Jag upptäckte då att motorn inte gick på alla 6 cylindrarna och att avgaserna som skulle ut genom ventilerna ist gick upp i förgasaren... Vi provade att byta fördelarlock, tändkablar mm. men upptäckte när vi lyfte på ventilkåporna att vipparmarna satt lösa (muttrarna hade lossat) och därmed öppnade dom inte för avgaserna. Om detta är problemet kan kammen gått ner sig eller så är det något fel på tändningen... kollat den? Mvh Martin
  10. Hej! Ne, det är inte alls svårt. Lossa på de två bultarna som håller fast termostathuset och lyft det. Termostaten sitter direkt under och ligger bara löst.. Ang. slangarna så kan du behöva lossa in-vattenslangen från drevet, annars är det bara att lyfta och dra. Mvh Martin
  11. Ok... Det låter som om de är bäst då . Men behöver man skruva över insugsplattan oxå? Kan bli lite lurigt att få den tät kanske? Tack för svar! Mvh Martin
  12. Hej alla! Snart börjar båtsäsongen och det börjar klia i fingrarna... Jag har plockat ut min 4,3l Mercruiser för renovering och fick mig en smärre chock då vi började skruva. Den var rostig både till höger och vänster. Istället för att lägga ner stora pengar på renovering av en gammal motor bestämde vi oss för att hitta en annan motor och då det sitter samma i Cheva Astro köpte vi en sån för att plocka i båten. Alla marindelar finns på min gamla motor (limpor, tändning, kylsystem mm.). Det jag undrar över är om man behöver plocka över kammen? Påverkar den vridet så mycket så att det är värt arbetet? Tändsystemet (Thunderbolt IV), kommer jag att plocka över men behöver man byta fördelarlocket och allt därtill? Tacksam för svar! //Martin
  13. Är det lätt att gå igenom gelcoaten?
  14. Hej! Är det någon som har några tips på hur man får en oxiderad (uv-skadad) lack/gelcoat yta att se fräsch ut igen? Jag har polerat, rubbat, vaxat... inget hjälper. Jag provade därefter att ta på lite olja (möbelolja) och fick därefter en skinande yta. Dessvärre så håller den inte så länge men jag ska prova att vaxa över den. Men finns det något proffsigt sätt att få samma resultat? Mvh Martin
  15. Blev lite konstigt där.. Men adressen är: www.rodinsmarin.se Förresten, vad har du för motor i din båt? Hur många knop kommer den upp i? Mvh Martin
×
×
  • Skapa nytt...