Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

bjorn_moller

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bjorn_moller

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har köpt en ny spole, och ska testa ikväll! Spännande! Tack för hjälpen.
  2. Jag har en VP 5,8 FL, Ford 351 block. Mallory fördelare, och en standard spole med inbyggdt motstånd. Har inget säkrings box på den här motorn vad jag vet... Så jag misstänker dessvärre att att spolen gått. Brukar spolarna inte tåla sånt här? Skönt att höra att ivarjefall inte själva tändställningen påverkas när man plockat av kabeln, det är sånt meck ställa in tändningen, det slipper jag gärna göra om. Föresten, kan man testa att mäta strömmen fram till spolen, och se om den får ström överhuvudtaget, om den inte får det, då kanske det sitter en säkring någonstans trots allt. Tack! /Björn P.S. Bifogar en bild på motorn, (Observera att att motorn bara är halv färdigbyggd här, innan kablar var inkopplade alls.) enda bilden jag hade. D.S.
  3. Hej! Jag har precis bytt olja på min VP V8. Tänkte att jag sen skulle dra runt startmotorn en liten stund för att få oljan till lagren, jag rycker ur kabeln som går från tändspolen ur locket på fördelaren, för att motorn inte skulle tända. När jag sen satte tillbaka kabeln, så startar inte längre motorn. Min fråga: Tål inte spolen denna behandling? eller blir tändningen felställd om man inte har kabeln kopplad till fördelaren när man drar runt motorn. Tack för hjälpen!
  4. Vet ni vad en V8 ska ha för tryck och tempratur under normal körning? 1. Hur många grader ska vattentempen ligga på med sötvattenkylning? 2. Hur många grader ska oljetempen ligga på? 3. Hur många bars oljetryck ska man ha? Tack!
  5. Nu går motorn äntligen som den ska, bytte kondensator och tändkablar. Dock lite märkligt att jag hittade metallspån i fördelarlocket. Ska kolla med Hansen, där jag köpte fördelaren, och se vad dom tror det beror på.
  6. Hade tidigare samma problem med min Ford 351 motor. Den började knacka och blev väldigt varm. Efter mycket felsökande hos verkstad visade det sig att det var vevaxeln och vevlagren som var helt utslitna. Det var jättesvårt att få tag på en bättre begagnad vevaxel, och ny skulle bli väldigt dyrt. Så eftersom motorn redan var väldigt gammal och sliten, så investerade jag i en helt ny utbytesmotor istället. Hoppas det löser sig för dig. Om du inte har kört motorn så länge med knackningar, kanske det hjälper att bara byta vevlager. Lycka till.
  7. När jag tog av locket till fördelaren upptäckte jag att det är fullt med små metallspån där. Vad f...n kan det bero på? Vad man ser så är det ingenting som skaver emot de rörliga delarna, och jag har inte haft av locket tidigare. Fabrikationsfel? Fördelaren är ny från förra våren, och jag har bara kört typ 20 timmar innan problemen började uppstå. Eller är det normalt att de slits in i början? Kan detta orsaka att den går ojämnt?
  8. Har nu bytt tändspolen till en ny 12volts från mekonomen, detta var nog ett av problemen, för nu stannar motorn inte av sig själv ivarjefall. Men den går fortfarande lite ojämnt. Har ställt in skruvarna för bränsle/luft blandningen, och stängt av automatchoken, som många har tipsat om. Men den går ändå inte helt rent. Kan tändinställningen ha förändrats av sig själv? Vissa pratar också om kondensatorn? Var sitter den och vilken funktion har den? Senast ändrad av bjorn_moller | 18 augusti 2009 | 11:41
  9. Problemen uppstod innan dess att vi bytte generator. Det var när problemen började, som vi mätte och såg att generatorn gav på tok för mycket ström nästan 16V, och även pendlade i strömstyrka. Så då bytte vi generatorn och trodde att allt var frid och fröjd, och motorn gick ju förvisso jämnare efter det, men det tjuvstannade fortfarande. Kan det vara så att tändspolen tog stryk av gamla generatorn, och nu är kass?
  10. Har spenderat ytterligare några timmar med testande och har fortsatt och fortsatt tills motorn är riktigt varm, och märker att den faktiskt stannar oftare när den är varm, då går den bara typ 15 -30 sec åt gången, medans den går i flera minuter när den är kall. Även lite mer svårstartad när den är varm, inte farligt, men den startar inte på första försöket, som den gör när den är kall. Efter motorn har stannat blir det ibland ett klick ljud när jag försöker starta den igen, men bara en eller två gånger, sedan går startmotorn igång igen. Brukar inte behöva vänta längre än ett par sekunder innan jag testar att starta om igen. Får den stå still lite längre, typ 30min, så startar den enklare och går ivarjefall i någon minut. Vad är det som kan ställa till det när motorn är varm, men inte när den är kall? Märker också att den ibland innan den stannar tappar effekt (går ned i varv). Och det hjälper inte att dra på mer gas, den bluddrar då bara till och stannar ändå. Men ibland stannar den också rakt av utan förvarning. Har kört med flamskyddet av, och ser då ibland att det sprutar upp två små fontäner upp ur förgasaren då den dör. Bara några droppar, men de flyger några decimeter rakt upp. Kan det i själva verket vara så att den får för mycket soppa? Kan det ha med autochoken att göra? Har kollat tändningslåset, och sprutat CRC 5-56 på bläcken, verkar inte hjälpa. Sen är ju tyvärr kablarna gamla, så det kanske kan vara nått annat glapp på vägen. Vem vet? Ser också att idioterna som haft båten tidigare har helt kopplat förbi dödmansgrepp. Vet inte riktigt vad CDI är, men tror inte att jag har det, det är en väldigt enkel motor utan elfinesser, vad jag vet... Föresten, vad det gäller tändspole, går det att använda biltemas tror ni? Bränslepumpen, kan det vara så att den fungerar bra ett tag, och sen efter en stund börjar strula? (Det är en mekanisk pump) Oj, det här blev en hel novell, tack för att ni har tålamod med mig.
  11. Ventilationen till tanken är bra. Har även testat att sätta slangen i en extern tank, med helt öppet tanklock utan att det hjälpte. Har även testat flödet från bensinpumpen, och det sprutar på bra när man drar runt den på startmotorn. Så jag börjar tveka på att det är pumpen. (Jag som har beställt en ny och allt...) En annan fundering jag har är, om det kan vara fel på tändspolen? Den blir väldigt varm, vet inte om det är normalt. I såfall, går det bra att köpa en ny spole från Biltema, eller måste man köpa Pentas dyra grejjer? Dessa saker har jag nu gått igenom som vi kan utesluta. -Flottörnivå. ok. -Bränslefilter, ok, nytt. -Skit eller vatten i soppan, ok, kört med helt ny soppa från extern dunk. -Rengjord förgasare, ok -Bränslepump. ok, sprutar bra. -Bensinslangar, ok, nya, dubbla slangklämmor, bör ej kunna dra tjuvluft. -Tanken, ok, inget skräp och bra ventillation. -Generator, ok, ny (Den gamla sköt på för mycket ström, och ojämnt) Hmmmm. nu börjar man bli sugen på att åka istället för att mecka.
  12. Tack för tipsen. Har nu provat att justera flottörnivån efter Edelbrocks instruktion, nivån än nu mellan (7/16 inch) och (15/16 inch) alltså mellan 1,11cm till 2,38cm, enligt mina beräkningar. Detta hjälper inte. Den går till och med lite ojämnt nu efter justeringen. och stannar fortfarande lika ofta. Är heller ingen skit i ledningarna och filtret såg helt rent ut när jag kollade. Ska nu pröva med en ny bensinpump. (bensinpumpen är gammal, från 96, så det kan mycket väl vara membranet som är slut). /Björn
  13. Hej! Skulle behöva lite hjälp med min V8 (Volvo Penta 5,8FL). Den tjuvstannar lite då och då, cirka var femte minut. Det spelar ingen roll vilket varvtal man har, den stannar till och från både om man kör tomgång, eller högt varvtal. Den går hur bra som helst ända tills den stannar, och när man vrider om nyckeln igen, så starta den direkt utan problem, men det dröjer som sagt bara nån minut innan den stannar igen. Verkar som att det är längre intervall mellan stoppen då man kör tomgång än om man kör full gas. Alla mätare visar bra värden, alltså, temp, oljetryck, volt. Har även kontrollerat så att det inte finns skräp eller vatten i tanken. Har bytt bränsleslang och bensinfilter, och kört igenom systemet med K-sprit och bränsle-stabilisator. Kan det vara något med förgasaren tror ni? Förgasaren är i princip ny (Edelbrock 4 ports.) Har öppnat och kikat ned och den verkar ge en jämn stråle i de 2 främmre portarna, men inget alls i de 2 bakre portarna. Tacksam för alla idéer som ni har! Mvh Björn Senast ändrad av bjorn_moller | 30 juli 2009 | 08:40
  14. Hej! Jag har ett märkligt problem med min VP 5,8L V8 (Ford 351) Helt ny servicemotor med ny förgasare och ny fördelare. Problemet är att den tappar effekt lite då och då. Den går ned i varvtal bara för nån sekund, sen går den tillbaka till ursprungliga varvtalet. Har även vid ett tillfälle tjuvstannat, men när jag återigen vred om nyckeln går den normalt. Detta händer bara nån gång ibland, typ 1 eller 2 ggr per användning. Känns ju som att den inte får tillräcklit med soppa, men det är inga brott, böjjar eller läckage på besinslangen. Tänkte också att det kanske var skit eller vatten i soppan, men har kontrollerat och bensinen ser helt klar och fin ut, inget skräp i tanken. Ska även prova att byta bensinfilter. Vet någon av er vad jag annars kan prova? Tack! Mvh Björn
  15. Tjena, jag är också sugen på att lägga teak i min wellcraft, du råkar inte ha några bilder på hur ditt resultat blev, eller bilder från själva arbetet? Vad kostade det dig att byta durk? Mvh Björn
×
×
  • Skapa nytt...