Flerskrovare
Medlemmar-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Flerskrovare
-
Placering
Kadett
-
Senast ändrad av Flerskrovare | 21 september 2008 | 22:07
-
Jag vill inte göra någon besviken, tycker att det är kul med friska projekt och idéer. Det är nog inte så svårt att göra en trimaran av en Stortriss, men det blir en vädligt dålig trimaran och inte snabb. Stortrissen är ju bred med stor våt yta. Även om du byter rigg och tar bort kölen så blir den långsam. Ombyggnadskostnaderna kommer att överstiga värdet av en begagnad Stortriss flera gånger om. Försök hitta ett långsmaltt skrov med cirkelformade spant eller helst lite tillplattad i botten alternativt bygg mittskrovet själv, så får du förutsättningar att lyckas med båten.
-
<>Bara nyfiken, vad menar du med påståendet den i särklass mest pålitliga trimaranen och hur underbygger du det? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Senast ändrad av Flerskrovare | 09 december 2007 | 11:42
-
Lycka till med Fingalen. Idag kostar även nya små kölbåtar bra mycket mer än ett par hundra tusen. En catta eller tri är så ofantligt mycket mer komplicerad att bygga att det helt enkelt är omöjligt att komma ner till de priserna. Visst skulle man kunna önska att det vore annorlunda.
-
I mitt falll så köpte jag fel trimaran från början. Jag hade den två år och fick mer betalt för den än vad jag köpt den för. (Det var det enda som var bra med den.) Det var en nyttig erfarenhet; sedan har jag verkligen lärt mig om flerskrovsbåtar. Det är bara synd att se andra falla i samma fälla, man önskar verkligen att folk kunde ta till sig info och förstå att det är ljusårs skillnad mellan proffskonstruktörers designfilosofi och varv som mest satsar på lite mahognyfanér och dimmers i taket.
-
En Corsair 28 R är lite snabbare än en standard Dragonfly 800 SW inomskärs. I Stockholmsområdet finns en massa trimmade (mer segel) DF 800 och de kan väl sägas vara jämnsnabba tomma med liten besättning. Lastar man dem eller sticker ut på havet så drar Corsairen direkt ifrån; den tål mer last och p g a sin högre vikt och längd så sätts inte farten ner av sjön på samma sätt som med DF:en. En segelklar SeaCart ligger på drygt två miljoner kronor. Också SeaOn 96 CRB hamnar runt två miljoner. Cotrsair har lagt ut kappseglingsresultat här: http://www.corsair-sweden.com/resultat.html
-
En så rak fråga förtjänar ju ett rakt svar: du ska välja en Corsair 28! Naturligtvis beror det lite på vad du prioriterar: DF 920 är rymligare och har mer påkostad inredning, 800 SW är mindre än C 28:an. Är du inne på en 920 så kanske du ska överväga en Corsair 31 som både är billigare och snabbare. Dragonfly och Corsair har olika designfilosofi och Corsair är mera offshoreduglig med mera säkerhetstänk än Dragonfly, enligt min mening. Fällsystemet är starkare och det är mycket enklare att traila en Corsair (ifall det är viktigt). Det finns säkert race-trimaraner som i likhet med cattorna är lätta att tippa framåt (pole pitching) men i Corsairs fall så torde det vara näst intill omöjligt. Mittskrovets köllinje är väldigt uppskuren akteröver för att båten ska sätta sig när farten börjar gå över 20 knop. Dessutom har den väldigt mycket reservdeplacement i stäven, som också är ganska hög. Sidoskroven har väldigt lite volym akteröver, för att förhindra akterlig sjö från att att kunna lyfta upp och tippa över båten. Jag har aldrig hört talas om att någon Farrier (Corsair) kantrat framåt och aldrig upplevt detta som en källa till oro. Det har jag däremot gjort i catamaraner. En annan detalj med Corsair jämfört med Dragonfly 800 (920 vet jag ej) är att sidoskroven har tre sektioner varför eventuellt slagvatten ej fritt kan förflytta sig framåt i sjön med obehagliga konskevenser ifråga om lastförskjutning som följd. Seglingsmässigt så är det en enorm kick att komma till en tri jämfört med kölbåt, det gäller både farten och friheten att kunna komma in överallt. I början är det lite ovant, men efter några veckor så känns det alldeles självklart med bredden och farten.
-
När det är så mycket diskussioner om kostnader så är det skönt att läsa ur motiveringen till Årets Sportbåt i USA: The Corsair Sprint 750, produced by Corsair Marine, of Chula Vista, California, and winner of the Best Sportboat award, had judges searching for something not to like. They concluded that this swift 24-foot trimaran was an excellent boat for the money and by far the most fun to sail. Det är också första gången som en flerskrovare vinner, vilket kanske är ett trendbrott.
-
Bredd hopfälld: 3 m. Pris: överkomligt
-
Gå in på Corsairs hemsida [ http://www.corsair-sweden.com ] Deras 24 och Sprint ger stora crusingmöjligheter för en begränsad budget. Dessutom seglar de fantastiskt. DaCapo kan du glömma om det är segling vi pratar
-
Länkarna är rätt och det funkar men det såg konstigt ut. Har lärt mig till nästa gång
-
Det svenska forumet för flerskrovsseglare har adressen: www. multihulls.org På Corsairs och Farriers hemsidor finns inredningsbilder på båtarna. http://www.multihulls.org\' />
-
Först vill jag kommentera Anders2011:s påstående att Corsair 31 och 36 inte har någon direkt motsvarighet bland Farriers konstruktioner för amatörbygge. Det är tyvärr helt fel. F 9 och Corsair F-31, Corsair 31 och Ostac F-31 är i princip samma båt. Då Corsair och Ostac-byggena är gjorda i form så är vissa deatljer annorlunda, men alla mått, rigg, roder coh centerbord, inredning mm är lika. Det finns dock en variant F 9AX som inte finns varvsbyggd och Corsair 36 skiljer sig från Farriers 36-fotare. Alltså är Daniels akterruff identisk med den på Corsair 31. Corsair har dock i egenskap av varvsbygge betydligt högre finish och snyggare detaljlösningar än amatörbyggena. Så är också andrahandsvärdet mycket högre för Corsair. Corsair är världens största tillverkare av trailerbara trimaraner och en länk borde väl finnas på varje seriöst menat trimaranforum? ----- Att slöra i 17 knop eller mer i grov sjö med en Farrier eller Corsair går alldeles utmärkt och är ett fantastiskt nöje. Man bör dock styra med lite precision om man vill undvika onödiga stopp när man sätter mittskrovet i en våg. Lä sidoskrov går mer eller mindre under vattnet medan mittskrovet mjukt touchar vattenytan. På kryss drar man gärna ner från 11-12 knop ner till 9-10 av komfortskäl. På kappsegling har en 31:a gjort 29 knop i över en minut så det går att driva båtarna hårt. Kombinationen med mycket reservdeplacement i mittskrovets förskepp och kraftig uppskuren köllinje och lite deplacement i sidoskrovens akterparti ger extremt säkra egenskaper. Bevisat bl a av att ett stort antal Corsair och Farrierbåter har seglat över Atlanten och Stilla Havet och en 28:a jorden runt. (Hur många Dragonfly har gjort det?) Med sina fantastiska båtar har Ian Farrier skapat ett fullständigt unikt concept. Inredningsbilder och lay-out på 31:an finns här: http://www.corsairmarine.com Också http://www.corsair-sweden.com har viss info
-
Nedgången till akterruffen på F 31:an är från sittbrunnen, tanken är inte att man ska gå ner i ruffen och därifrån krypa under sittbrunnen till akterruffen. Att göra så är ungefär lika begåvat som att segla omkring med blyköl.
-
glömde att skriva att jag inte begriper att inte alla seglar flerskrov.