Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

Mangen5

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    135
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mangen5

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Det kan du med allra största säkerhet på alla plottrar (GPS med skärm för visning av positionen i sjökortet). Även i sk hand-gpser ser du farten...
  2. Det första jag tänkte på var också Albin 25. Kan väl med rätt motor installerad toppa åtminstone 10-12 knop? Priset bör man klara med råge i dessa tider... MVH Magnus
  3. Det räcker med vanlig trädgårdsslang! Se till att du får skvallerstråle som du ska... Var EXTREMT försiktig med att lägga i växeln. Den ska inte läggas i utan propeller vad jag hört och med propeller så har du en riktigt effektiv handkapare... Varför måste du lägga i växeln?
  4. Angiven totalvikt gäller alltid. Släpet har en totalvikt angiven i registreringspappret. Denna angivna vikt får aldrig överstiga dragfordonets tjänstevikt = olovlig körning om du bara har B-kort. Det innebär alltså att du inte får köra kärran tom i detta fall. MVH Magnus
  5. Trimmätare köper du för en 500-ing i närmsta båttillbehörsaffär. Jag tror däremot att varvräknaren till din motor även har en multifunktion med kontrolllampor för oljetryck (urkopplad ju), tempvarning mm. Kanske Tradera eller Blocket funkar även här? Trimlägesgivaren är är dragen till motorns babordssida gissar jag och sedan går en kabel i huvudstammen om du har den kvar. Annars kan du följa kabeln från givaren till kopplingen i motorn och ta signalen därifrån. Eller så struntar du i givaren och använder örat o känseln för att hitta bästa trimläge (och varvräknaren för den delen). MVH Magnus
  6. Oops... jag igen... :-) Ja det är spärren som du använder vid transport av båten med motorn i upptiltat läge. Kolla Tradera eller Blocket efter manualer, brukar finnas där. MVH Magnus
  7. Jag har hört samma sak... Det ska inte spela någon roll. Och har du en fin stråle så funkar det ju Det följde väl med en liten påse med glycerinfett eller liknande som du använde? MVH Magnus
  8. Blanda inte betsen i fernissan. Det kommer att bli lackfärg av det istället. Betsa på rent eller oljat trä, sen fernissa... Jag vet att det finns de som blandar i fernissan och tycker det ser bra ut. Jag tycker det ser hemskt ut. Men bilda din egen uppfattning genom att jämföra båda alternativen på en lös träbit. MVH Magnus
  9. Vredet är bara en justering på hur trögt du vill att gasreglaget skall vara. Tyvärr vet jag inte vad uttaget är för något. Har det inte på mitt reglage... Någon annan?
  10. Det stämmer... Men med tanke på dina andra bilder så är denna urkopplad. Innebär att du får blanda oljan direkt i bensinen istället. Slangstumpen under bensinslangen är oljetillförseln, pluggad gissar jag?
  11. Trimlägesgivaren... givaren till triminstrumentet som visar hur motorn är trimmad.
  12. Kör på med fernissan som du har hemma... Det är sant att den flagnar/krackelerar med tiden men se till att slipa ner ett tunt lager varje år vid vårrustningen och sen lägga på ett par nya tunna lager med lack så kommer det att hålla i många herrans år... Men det finns många skolor... De som använt Owatrol hävdar att det är bäst, andra använder schooner o jag själv använder International Original... Var man är salig i sin tro... MVH Magnus
  13. Det låter som att Vänern blivit som Hjälmaren varit i 130 år. Här är vi vana med det ni beskriver Grund och åter grund så långt ögat kan nå, brunt dyvatten o ett medeldjup på 6 meter :-) ... Hade tänkt att traila båten till norra Vänern, Kristinehamn närmare bestämt. Har det låga vattenståndet skapat problem där uppe också??? Någon som vet? MVH Magnus
  14. Grattis till vad som låter som ett bra köp... Den dag jag bestämmer mig för att köpa segelbåt kommer jag nog göra som du, lära mig seglingens konster, allt efter hand. Säljer du kåken/lägenheten också för att bo på heltid eller blir det under de varma månaderna endast? Fortsätt att skriva... skitkul läsning... MVH Magnus
×
×
  • Skapa nytt...