Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

Gronlund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gronlund

  • Placering
    Fänrik
  1. Tjena! Kan du trimma ner motorn längre? Jag antar att du menar att propellern kaviterar, dvs säga suger luft i stället för vatten, och varvar ur som följd? Jag hade samma fenomen på min båt och då flyttade jag ner bulten några pinnhål närmare akterspegeln, och felet försvann. Du får prova dig fram. Hjälper inte detta kanske du har för kort rigg...och då har du fel motor på båten. Lycka till! /Grönlund
  2. Tjena! Såg till min förfäran att efter de senaste dagarnas regnande skapat en midre sjö i min Flipper 575. Det läcker ymnigt från framrutorna och det verkar som tätlisten bakom aluminiumprofilerna är helt kapput! Hur tätar man detta? Kan man köpa nya originallister, eller finns det någon vedertagen tätmassa? Jag har hört att man skall passa sig för silikon av någon anledning som jag inte känner till, så vad skall man ta istället? Tacksam för snabba svar då det väntas mer regn i veckan. MVH/ Mats
  3. Funderar på att investera i trimplan, någon som har erfarenhet av Smart Tabs? Jag tycker det verkar ganska smutt. Klicka här för info om Smart tabs! Andra bra tips och tänk på att mottages varmt. Mvh/ Mats
  4. Tjena! Har redan lyckats dra sönder kuggarna i ratten....och har sedermera kopplat loss styrvajern. Som sagt man lever så länge man lär...men tack för tipset iaf!! Mvh/ Mats
  5. OK, tack! Bara att nöta på med andra ord. Funderar på att tillverka en hävstång av en planka och sen blir det till att bända fram och tillbaka några timmar. Tack för tipset! Mvh/ Mats
  6. Hej! Själva axeln som min utombordare roterar runt, när man vrider på ratten har fastnat. Eller åtminstånde blivit ordentligt trög. Jag har pumpat in nytt fett men ändå är den lika trög. Jag har kopplat bort styrkabeln och det är omöjligt att vrida motorn för handkraft, utan man får sätta dojan på skeddan och hålla i badstegen och trycka till för glatta livet. Då lyckas jag vrida på motorn. Har även provat att värma, spraya WD-40 med mera utan framgång. Kort sagt, den sitter hårt som attan och jag börjar bli smått panikslagen. Någon som kan tipsa hur man fixar detta utan att riva hela motorn?? Tack på förhand/ M
  7. Hej alla! Tack för bra tips. Jag får börja trixa och meka. Kör jag fast får jag återkomma. Alternativt blir motorn ett bra bojsänke. :-) Motorn har gott i östersjön, så det kanske finns hopp om att få isär den. Dessutom har den otroligt nog bara 400 gångtimmar! Men vad tycker ni ärligt, skall jag strunta i att plocka isär motorn. Kylningen fungerar ju trots allt....man kanske pajar mer än fixar...? Mvh/ Mats
  8. Tjena! Misstänker att det börjar bli dags och byta impeller på min gamla utombordare, och tänkte göra jobbet själv. Motorn är en gammal Mercury 70 hk från -79 Har dock aldrig gjort impellerbyte och är tacksam för tips och trix om hur man går till väga. Tack!
  9. Hej Nitro! Fick förmånen att plocka ut STRB 841 sprillans ny från Dockstavarvet. Skön känsla! Man blir lite skadad efter 3,5 år i marinen, och lite skeva referensramar vad det gäller prestanda på båtar. Men men, jag får mitt lystmäte i Rescue Station Vaxholm, Svenska Sjöräddningssällskapet nu för tiden. Mvh/ Grönlund
  10. Hej! Har problem med att själva styraxeln på min utombordare kärvar. Alltså den axel som själva motorn roterar runt när man vrider på ratten. Jag har försökt trycka i nytt fett via smörjnippeln, och det gamla fettet trycks ut neråt längs axeln. Men problemet kvarstår och jag misstänker att man måste lyfta av motorn och plocka isär axeln för rengöring. Eller kan man lösa det på annat sätt? Tips tages tacksamt emot!!
  11. Tjena! Min erfarenhet av polermaskiner är att man får vad man betalar för. Har avverkat två billiga typ biltema/jula maskiner och ruttnade helt. Köpte följande polermaskin: AEG PE150,(kostar ca 2495:-) den är roterande och avverkar oxider och repor på nolltid. Särskilt med en lammullstrissa. För vaxning kör jag: Excenterslip AEG EXE 460 (kostar ca 1495:-) En excenterslip grym för slipning, polering och vaxning. Dyrt? Jo kanske men det går undan att polera och vaxa båten, bilarna med mera. Sedan finns det reservdelar. Egentligen behöver man bara byta kol för en femtiolapp då och då. Kolla bilden, hur blank min gamla trötta flipper 575 blev!! Jag hittade många bra tips hos ett bilpolerarproffs http://www.thepolishman.nu/polishmanforum/viewtopic.php?t=34&highlight=båt Han har bra produkter och tips o trix. Senast ändrad av Gronlund | 08 mars 2007 | 21:32
  12. Hej! Har en flipper 575 från -79 med en helt felaktig längd på styrkabeln, ca 1 meter för lång!! Upptäckte detta då jag kröp runt i båten eftersom styrningen gick lite trögt. Inte konstigt när styrkablen låg fastskruvad som en dubbelvikt åtta under styrbords skarndäck. Hur som helst, hur mäter man ut rätt längd på en ny kabel? Någon som har några bra tips så det blir RÄTT längd denna gång. Tack!! Senast ändrad av Gronlund | 08 mars 2007 | 21:12
  13. Motorn är en 3-cylindrig 70 hk mercury från -79. Men den går som en klocka och har bara 400 gångtimmar. Men jag bör kanske kolla kablar och kontakter ordentligt. Tack för tips! Mvh/ Mats
×
×
  • Skapa nytt...