Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

HasseN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HasseN

  • Placering
    Kadett
  1. och varva inte för mycket då hinnner inte kylvattnet med...i värsta fall = bränd impeller...
  2. En kapellmakare kan sy nya sidor.....du hittar inget i USA till dessa båtar.... Kan du se genom tyget på biminitoppen.....??..I såfall sy ett nytt kapell... Vi gjorde även ny bågar så man kan gå raklång under kapellet.. http://www.blocket.se/vi/16494529.htm?ca=6_s Har nytillverkade luftintag till denna båtmodell...1par kvar... intresserad? mvh/Hasse
  3. Mercruiser har inte denna som reservdel längre !! Tror att den är svår att få tag på......man får beställa en ny Shiftplate för ca: 1500:- Då får man senaste design med ny fjäder också !!! mvh/Hasse
  4. Teleflex eller faria funkar fint....sea-ray brukar ha Teleflex instr. i sina båtar....med VDO kan det bli problem...man måste byta givare. Mercury instr. ofta = Teleflex Senast ändrad av HasseN | 11 april 2008 | 14:43
  5. Hej ! Vi har ett vinande ljud som kommer från drevet då växeln är ilagd och man kommer upp i lite varv. Detta ljud finns inte utan växel ilagd och man varvar upp motorn. Drevet genomgånget av fackman i vintras men det viner iallafall ?? Normalt?? mvh/Hasse
  6. Någon som provat detta.....att montera en vev- eller remdriven vattenpump och ta vattnet via drevet, (med endast demonterad impeller) ??? mvh/Hasse Senast ändrad av HasseN | 27 juni 2007 | 19:00
  7. Du måste ha vattenfast plywood.....WBP limmat skall det vara. Köper du i byggvaruhandeln. Har du några bilder....skulle vara kul och se hur dewt ser ut :-)
  8. Hej !! Teleflex har också en djupmätare. Har en sådan i våran båt och den funkar helt ok. Djupmätare.... mvh/Hasse
  9. Hej !! Någon här som har bockat 25mm kapellrör,(alu 25/21). mvh/Hasse
  10. Hallå !! Vi har en Eclipse 233 och är helnöjda. Lagom stor då det är våran första båt. V-botten är väl inte den kraftigaste, 16 grader, men det skiljer inte så mycket till de andra som normalt ligger på 18-20. Att tuffa runt i insjöar funkar det mer än väl till. Våran bränsleförbrukning är också så helt OK. Våran är renoverad och sötvattenkyld. 260 från början men ger nu 300hk. Drar klart mindre soppa efter renoveringen. mvh/Hasse
  11. Hej !! Vi har ingen isolering under durken. Vet detta då vi fått byta en del spant samt motorbalkar. Kan ruttna fint de Amerikanka båtarna :-) Om det stått vatten i båten kontrollera spant och motorbalkar så de inte låter ihåligt, för det kan vara tomt i dem :-( mvh/Hasse
  12. Hej !! Du får nog snickra inreding själv. Jag funderar på att göra en form och plasta ny motorkåpa/soffa till våran 1990 233 Eclipse. Något som intresserar ? mvh/Hasse
  13. Hej !! Har en Wellcraft Eclipse 233 1990. Vi har en Mercruiser 260 i våran som är renoverad och lämnar enligt bänk 380Nm vid 3200 varv samt 300hk vid 5300 varv. I båten med rätt propeller så skall motorn inte varva mer än max ca:4600. Enligt Wellcraft skall det om båten är bottenmålad sitta en 17 på, annars 19. Vi kör med en 3 bladig 19 alu bottenfärg och den gör precis 40 knop. Propellern är Michigans billigaste så jag misstänker att den inte är speciellt effektiv. Skulle säkert bli några knop till med en stål men med Alphadrevens växelhus så känns det bättre med Alu. Kan tilläga att motorn är grymt stark vid gaspådrag så det hade varit roligt och provat en fyrbladig om man får bättre fäste. Vi skall också byta inredning i år, (hoppas jag), då det varit planerat i 3 år. Vi räknar med att få göra allt jobb själva. Har bra kontakt med sömmerska med riktig symaskin. mvh/Hasse
  14. Genom att ha på fett på verktyget kan man se vilket håll man skall justera motorn åt. /Hasse
  15. Är inte det hålet som det läcker olja ur dräneringen, (vatten), från impellerhuset ?? Skulle tro att något inte är tätt mellan underhus och impellerhus. /Hasse
×
×
  • Skapa nytt...