Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

beginner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om beginner

  • Placering
    Kadett
  1. Varför har jag fått pyttesmå knottor eller vad man skall säga efter målning med 2-komp lackfär på överbyggnaden tro? Har förarbetat enligt konstens alla regler och rollade på färgen med mohairroller. Såg kanon ut igår kväll men idag när det torkat finns dessa miniatyrblåsor där? Någon som har någon bra idé? Nästa lager skall ju på inom 48 timmar ca. så innan jag gör det vore det bra att veta vad felet är.... Tack på förhand =)
  2. Vår båt hette Gudrun när vi köpte henne. Enligt tidigare ägare var det för att hon är röd och vit; Gudrun Schyman var ju röd och blev vit...... Vi hade verkligen tänkt döpa om henne men då vi inte kunnat enas i familjen har Gudrun liksom satt sig så hon puttrar vidare under vänsterflagg .
  3. Du tror inte att jag riskerar att stänga in ett ev. fuktigt skrov om jag lägger på epoxigrundfärg? Många verkar ju tycka att det är då de verkliga problemen kan börja?
  4. Tänkte bara höra om fler har tid och sitta och läsa på Bryggsnack denna årstid =). Har fortfarande inte bestämt hur vi skall göra med de små hålen. De dök upp när vi slipade ner bottenfärgen i september. Luktar inget konstigt vad vi kan känna men på en del syns glasfiber i botten. De som ser ut som små fuktiga prickar har inte gått att få hål på utan de är hårda om man försöker punktera med en knivspets. Den har stått från september nu med luftig täckning och lär ju få stå till maj ialla fall d.v.s. 8 månader. Vågar vi spackla över hålen sedan? Kan vi ha på några lager av Biltemas epoxi sedan eller är det bara dumt? Skall vi bara epoxispackla och sedan bottenmåla? Gammal 70-tals Crescent HT så några jätterenoveringar känns inte motiverat. Blästring kostar en 4 - 6000 kr vad jag förstått och det är väl halva båtens pris så det verkar ju inte riktigt rätt. Bli så jätteglad för allas idér och tankar kring detta !
  5. Kan ju knappast vara ett alternativ när själva båten kanske är värd 10 000 -15 000:- !?
  6. Hej, vi har tagit bort en del fuktigt, stinkande skum ur vårt skrov. Skall nog öppna upp durken även för över och sanera även där. Hade en ide om att stoppa in fendrar längs med skrovet som stabilisator extra flytkraft. Vad tror ni om det?
  7. Nej, någon tidigare ägare verkar ha målat hela båten med tvåkomponents lackfärg utanpå gelcoaten. Vi har slipat bort det som är löst under, så det är väl en blandning av färg och gelcoat som kommit fram. Underlättas uttorkning om vi öppnar durken och tar bort gammalt fyllnadsmaterial där eller kan inte laminatet torka inåt!? Det står alltid om otroligt omfattande jobb med att renskrapa på utsidan vid plastpest, nog borde det väl kunna torka ut inåt till stor del!? Vi tog tidigare bort en hel del fuktig, illaluktande skumisolering akterut när vi öppnade för att stärka upp en gammal skada. Det är klart mest med små hål förut kring kölen. Senast ändrad av beginner | 30 september 2008 | 10:40
  8. Vi har massor med små hål i färgen/gelcoaten under båten som vi upptäckt nu när vi slipat ner all gammal bottenfärg. De är ett par mm i diameter och på vissa ser man något som kan vara glasfiber i botten. De verkar dock vara torra, hittar inga blåsor eller något som luktar något utan bara dessa små gropar. Det är mest runt kölen fram och nästan inget bak. Hela båten hade lackfärg (samma som friborden) under bottenfärgen. Det är en gammal Crescent HT 495 av okänd årgång. Det verkar som sagt inte fuktigt i hålen så vår tanke är att det nog kanske inte är plastpest, är det det så är det väl inte precis läge att göra en jätterenovering på en så gammal båt i alla fall. Vi tänkte öppna durken framtill i båten så att det kan torka upp ordentligt inåt om inte annat. Durken baktill är öppnad sedan sommaren i o m att vi ville stärka upp en gammal skada inifrån. När den skadan lagades för något år sedan såg laminatet fint och fast ut där i alla fall. Tacksam för kommentarer från er som haft någon typ av problem med plastbåt sedan tidigare eller på annat sätt har någon gissning om vad detta kan vara. Tack på förhand!
  9. Om man nu har gjort misstaget att använda silicon på båten och nu skall måla hur får man då bort den? Har skrapat och rullat bort så myckety som möjligt, finns det något medel som löser resten eller är det kört nu att måla om båten....!?
  10. Hej, för ett par år sedan la vi i vår HT-båt vid kanotklubben nedanför Skanstullsbron. Fanns inga bommar etc då i alla fall men jag vet inte om den finns kvar!? Man åker ner Sundstabacken och förbi Skanstulls Marin så ser man det en liten bit fram. Fungerade som sagt bra för vår 5-metersbåt à 5-600 kg. Ingen betong etc vad jag kommer ihåg så bilen måste palla lite lera....
  11. Kätting och lås bör väl vara av klass 3 för att vara godkänt av försäkringsbolaget? Tror dock att det finns på Clas Olsson i Skärholmen till bra priser.
  12. Såg att Biltema hade top-coat däremot ingen färg. Är det samma sak eller? Vi skall måla om överbyggnaden och skrovsidor och försöker bestämma oss för vad vi skall använda. Överbyggnaden är aldrig målad men har en fruktansvärd smutsgul färg, skrovsidorna är tidigare målade. Skall man ha top-coat, enkomponentsfärg eller tvåkomponentsfärg? Känns som mycket att välja på men hittar inga speciella argument för respektive någonstans. När och varför väljer man vilken enligt er mening?
  13. Finns det ingen mer som har lite råd att dela med sig av? Såg på BT att de hade både en tvåkomponents-primer och en enkomponents, när väljer man vad? Skall alltså måla på gammal bottenfärg blandad med gammal lackfärg av något slag som finns under bottenfärgen. Det är samma lackfärg som finns över vattenlinjen, finns det något knep för att ta reda på om det är en- eller tvåkomponentsfärg? När och varför väljer man vilken?
  14. Hej, nu har vi tagit upp vår Crescent HT för renovering. Bottenfärgen har aldrig suttit bra och nu skall det göras ordentligt men utan överdrifter då båten är gammal och utan större värde. Under den bottenfär som finns är det samma färg som på skrovsidorna (lackfärg!?) och det känns konstigt. Men, kan vi slipa ned så att det är färg som sitter och sedan måla över med sådant där spärrskikt man avvänder när man byter okänd bottenfärg. Ovanpå det tänkte vi köra epoxigrundfärg för att veta att det är vattentätt och ovanpå det ny bottenfärg. Tänker vi rätt? Vi skall också måla överbygnaden som har en hemsk urinvit nyans. tänkte köra Internationals Brightside med matteringstillsats. På däcket är det liksom skrovliga räfflor i själva plasten, räcker det eller måste vi dessutom ha i något halkmedel i färgen? Tacksam för alla goda och fantasirika råd!
  15. Skall vi försöka få bort hela lagningen (hur den såg ut som ny ses på mitt inlägg Plastlagning som släppt 2 eller bara skära loss det som ev är löst? Kan vi sedan slipa upp runt det som var löst och plasta på just där? Skönhet är inte viktigt i detta fall då det är en gammal crescent HT495 från 70-talet. Eller skall vi försöka få bort allt av lagningen och börja om från början? Helt klart måste vi nog försöka ta upp en bit av durken så vi kommer åt att åtminstone besiktiga skadan inifrån. Men vad är detta för en konstig hård limpa som ligger mellan skrov och durk? Den är gissningsvis 10 cm i diameter och hård tung men den går att skjuta åt sidan för det gjorde vi när vi plastade för att komma åt att få in en skiva inifrån. Om vi öppnar durken måste vi ju få bort en bit även av den för att se något.....
×
×
  • Skapa nytt...