OckelboT17i
Medlemmar-
Innehålls Antal
26 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm OckelboT17i
-
Placering
Fänrik
-
Hej! Tack för alla tips! Nu är det löst! Eftersom vi satt i en renoverad och nylackad motor, så hade jordningen blivit dålig på grund av att det var färg på ytan där kablar skulle jordas. I och med detta blev spänningen felaktig över spolen och den blev varm, sprack och vätskan i tändspolen rann ut. Vi hann dock köpa brytare, konding, etc. innan - så nu har vi revervdelar. Intressant kan vara att konstatera att vår AQ130 har den fördelartyp som skall sitta i AQ115, men det funkar utmärkt ändå. Någon som vet vad de tre sista siffrorna (010 eller 012) betyder som står tryckta på borschfördelare av denna typ? Micab Marin, VP-specialister, menade att det absolut inte spelade någon roll vilken av dessa man hade (det finns en ytterligare modell, som enligt böckerna är det som skall sitta på AQ130, men den har vi inte). Men...stora frågan är alltså löst! Tack för all hjälp! /OckelboT17i
-
Det är bosch-spole. Vi hittade i någon gammal bok här att det är likström i AQ115 och växelström för AQ130. Alla delar inklusive generatorn kommer från vår AQ115, så vi har likströmsgenerator. Kan det ha med detta att göra? Borde det inte funka ändå eftersom vi bytt allt? Någon som har tips? Eller skall man köpa ett nytt tändsystem? Var, hur?
-
Hej! Tydligen har AQ115 likström och AQ130 växelström. Spelar det någon roll, eller kan man ta tändsystemet (spole, konding, kablage, fördelarhus, generator) från en AQ115 och klämma på en AQ130? Det har vi gjort.....men det går väl sådär.... se annat inlägg...
-
Jaha, då var detta löst. Det var ett jättestort hål inne i cylindern där vattnet strömmade in. Byte av hela blocket blev lösningen....
-
Hej Vänner, Kan någon kasta en boj av kunskap till oss? Vi har en OckelboT17i som vi just bytt motor i (den gamla rostade sönder rätt rejält). Den nya motorn är en AQ130 med dubbelförgasare, men vi kör på en singelförgasare istället (Solex). Vi har följande problem: Helt plötsligt, en gång under färd och en gång vid start, så lägger hela tändsystemet av bara (stopp i motorn och därefter ingen gnista). Jag bytte då först kondensatorn till en ny (mekonomen) men det funkade inte i alla fall. Då bytte jag tändspolen (till en gammal vi hade), och vips gick det att köra båten några dagar. Nu hände det IGEN! Ingen gnista. Fråga: Vad kan det vara? Skiljer sig tänddelarna mellan AQ115 och AQ130? Är det någon som vet hur det skall vara kopplat? Kan vi ha kopplat fel och att det funkar ett tag? Nu har vi kopplat så att kondingen sitter på minus på tändspolen tillsammans med en annan kabel, och på plussidan (15v är det märkt) sitter en kabel som det står ignition coil 15v på. Är det någon som har ett kopplingsschema digitalt eller kan beskriva hur det skall vara kopplat? Några idéer om var felet kan ligga? Vem har koll på exakt vilken av bilkondensatorerna som passar, och vilken tändspole som passar? GÅR det alls att köra på mekonomenprylarna, eller var det dumt från början? Skall tilläggas att vi kopplade fel inledningsvis så att vi fick byta brytarna. det gjorde vi genom att byta hela rotorhuset till den som satt på AQ115 tidigare. Är det samma eller kan detta vara felet? Motorn går bra när den går - kanske något svag. Mycket tacksam för idéer! /OckelboT17i
-
Hej! Vad är det för skillnad mellan: a) B20 bilmotor Pentamotor (ej marin), och c) Volvo Penta Marinmotor, exempelvis Aq115? Vi har en AQ115 där blocket kan vara sprucket men övrigt i bra skick. Vad göra? Tips, något till försäljning? Någon som vill ha jobbet? /Fredrik 0707777917
-
Komptest utfört - alla cylindrar ligger på cirka 850-900 i värden - även den med vatten. Det låter lovande att det troligen inte är en spricka i blocket då...hoppas vi. Vi provade att kolla om ventilernas position påverkar vattnet i cylindern vid stillastående (direkt efter körd motor så kylvatten finns i systemet): Om man trycker ned ventil nummer fyra (avgasutblås) sett från oljepåfyllningshålet, så rinner det ned vatten - annars INTE. Jag funderat på om det kan vara så att limpan är kass iallafall, trots att båtproffs har testat den med fotogen? Skulle detta kunna medföra att vatten rinner in i en cylinder just när man håller ned avgasutblåsventilen på denna cylinder? Alternativt: om det är fel på toppen ändå - spricka, som båtmekanikern inte märkte? Isåfall sitter den väl kanske inne i hålet för ventilen i toppen? Detta skulle väl inte avslöjas av ett läcktest med fotogen heller såvida inte mekanikern tryckte ned ventilen vid testet? Kanske långsökt. Men nästa årgärd är ju att lyfta ur motorn och ta den till verkstad annars = massor av pengar. Idéer? /OckelboT17i
-
Dagens mekresultat - problemet är fixat - det var så enkelt som att vi behövde fästa röret vid termostathuset bättre för att få helt tätt. Tack för Er hjälp - mycket uppskattat. Men ... vi är tillbaks på ruta ett: Motorn tar in vatten i en cylinder. Ja, det till och med rinner ut vatten ur cylindern om man tar bort tändstiftet. Mycket tacksam för tankar om detta! Hälsningar, /OckelboT17i
-
Tack Peos och Vetten! Ja, vi monterade själva dit toppen. Det är en ny marin topplockspackning för aktuell motor. Vi kollade att hålen kom där de skall, och packningen var markerad med top för den del som skall vara uppåt. Men vem vet... Vi skall prova med Peos förslag och kolla om limpan mot-trycker. Vi skall också prova att spola vatten som vetten beskriver. Finns det någon annan snäll smart själ som har någon idé som kan hjälpa oss inför dagens reparationsarbete? Hälsningar, /OckelboT17i
-
B20 Kylvatten sprutar vid utblås från termostathuset hjälp?
OckelboT17i postade ett ämne i MotorbåtSnack
Vänner, Vår Ockelbo T17i har blivit liggandes hela sommaren eftersom vi inte var smarta nog att ta den till verkstad. Nu har en professionell båtmekaniker gått igenom toppen och kyllimpan. Limpan var bra, toppen skev och nu planad 0,30 mm. Ventilpackningar är bytta och toppen rengjord och fin. Idag har vi satt dit allt, och nu har vi inte vatten eller bensin i motorn längre utan (surprise surprise! ) ett ANNAT problem. Nu sprutar det vatten (med tryck) ut från termostathuset där det lilla korta röret som leder ned det begagnade kylvattnet (sjövattenkylning) till avgaskröken sitter. Det är som om vattnet inte har någonstans att ta vägen eller att packningen inte är tät där. Vi provade att byta packningen mot en annan och se till att röret satt i fint. Det finns dock inga skruvar där, endast itryckt i termonstathuset. Vid limpan är det lilla korta röret det handlar om dock fäst med två skruvar och där är det tätt. Vi tänke att det kanske är stopp i avgasutblåset så att vattnet inte kommer ut någonstans. Därför tog vi bort det lilla korta röret och blåste med i avgaskröken där det suttit med tryckluft. Resultat: Det bubblade ut luft genom avgasröret. Slutsatsen är att det inte verkar vara det som är problemet. Fråga till er: Vad kan detta bero på? Kan det vara övertryck i systemets kylvattenutblås av någon anledning? Det verkar ju vara så, eftersom lösningen med aktuellt rör och packning fungerar perfekt tidigare. Jag vet att mekanikern som gått igenom topp och limpa pluggat dessa vid läcktest med fotogen och funderade på om det kunde vara någon plugg kvar. Isåfall var? Någon som har någon idé? Emottages med stor tacksamhet! Nitro? Soliga hälsningar, Ockelbo T17i? -
Tack för tips så långt! Att provtrycka limpan låter bra. Hur går man, eller vem kan göra det? Någon som har förslag på nästa steg / åtgärder? Anledning till att vi vet att det är bensin i sörjan är att det luktar bensin om densamma. /OckelboT17i
-
Hej, Vi är tillbaks i forumet med årets båtdockusåpa. Vår Ockelbo T17i är fortfarande inte körbar. Urk, snyft. Söker dina idéer på nästa steg. Problembeskrivning: Vid körning med motorn blandas oljan inne i motorn med VATTEN och BENSIN, varvid det uppstår en vit sörja. Redan efter ett par minuters körning på nära nog tomgång har nivån på oljestickan ÖKAT med FLERA LITER. Om man manuellt trycker ned avgasutblåset på en av cylindrarna, då motorn är avstängd, så RINNER det sakta in vatten i aktuell cylinder. Vidtagna åtgärder så långt: Startmotor bytt, topplockspackning bytt och dragen enligt verkstadshandbok (provat två gånger med nya packningar), bensinpump bytt. Vid tidigare tips om vad felet kan vara, har nämnts att toppen eller avgaslimpan kan har rostat sönder. Vi har inspekterat toppen och limpan och provat att hälla avfettning och vatten för att hitta eventuella läckor, men utan resultat. Toppen och limpan SER ganska bra ut. Limpan i sig har vi dock inte monterat isär. Våra kunskaper är inte obefintliga med begränsade. Kan man befara att ringarna runt cylindrarna är kass eftersom bensin och vatten tränger ned i motorns olja? Nu till frågan: Finns förslag på åtgärder? Vad bör vi göra i detta läge? Vad är nästa steg? Mycket tacksam för dina kunskaper och idéer! Soliga hälsningar, OckelboT17i
-
Hej! Tack för tipsen - nu skrider vi snart till verket igen. Tackar Nitro för orden - allt är ok! /OckelboT17i
-
Hej! Tack för alla svar. Man kanske skall kolla limpan då innan man ger sig på toppen igen. Tack Nitro för varningen om min kompetens. Visst har jag mer att lära - det är därför jag ber er om hjälp. Klart man har mycket att lära sig. Jag har doktorerat på KTH så jag är ju inte helt blåst - eller så är det ett kvitto på min praktiska inkompetens... Skämt åsido. Att tillverka en ny topp för båt av en topp från bilskroten verkar tidsödande och verktygskrävande. Men inte tusan byter jag MOTOR om jag har en spricka i toppen eller i limpan Det finns ju faktiskt renoverade marintoppar att tillgå för ett par tusenlappar exempelvis. Fler idéer och kommentarer om vad som bör undersökas och göras tages emot med tacksamhet. /Fredrik