-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm HPinter
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har en Navman 5500i som jag upplever som väldigt ljussvag. Mycket svårt att se den i normalt dagsljus. Den är fabriksmonterad i en Uttern D55 -05 och jag hör hört av GPS-proffs att det är si o så med strömförsörjning i en del Utternbåtar (= ev. spänningsfall) och att Uttern roddat en del med Navman GPserna vid montering. Haft GPSen på byte av ljusrör men det har inte hjälpt. Kan ju vara så att det är knas med strömförsörjningen fram till GPSen och att den lyser sämre av för låg spänning..? Någon som upplevt samma problem och/eller vet om det bara är så att Navman 5500i har en ljussvag skärm? Tacksam för svar och funderingar! Gustav Carlsson Senast ändrad av HPinter | 28 april 2009 | 14:46
-
Efter ilägg med gelcoat och våtslipning av ett proffs så blev skrovet kanon. Trodde aldrig det skulle gå att få så bra. Hoppfullt för oss med blåa skrov!!
-
Min länspump ger bara ifrån sig ett svagt surrande ljud. Inget pumpljud alltså. Båten är en 05a så pumpen har nästan aldrig använts. Men det ligger 1-2 cm kondensvatten som jag ville pumpa ut igår och då surrade bara pumpen svagt. Någon som vet om länspumpen inte låter mer än så om det bara är så lite vatten på botten. Eller kan det vara så eländigt att den kan ha frysit sönder i vinter? Och om det är så, är dom knepiga att byta? Gustav
-
Marinan kommer ta in båten i vår och föröka polera skadan. Kommer det funka? Svar i april! /Gustav
-
Tack för alla tips... Ska fixa en bild inom kort. Problemet är nog att det är många små repor. Hade varit lättare med en eller två feta repor att spckla i. Kollade med försäkringsbolaget och deras erfarenhet är att det är ett hel..... att få blåa skrov att se bra ut när man fått en sån här skada.. Man ska med andra ord satsa på vitt skrov i forstättningen.
-
Har en Uttern D55a med blått skrov. Tyvärr har en havererad ponton på en Y-bom skavt en mängd repor på ena sidan. Någon som vet HUR gör man för att få bort dom? Polish hjälper inte. Måste jag måla i? Och hur gör man det? Någon som har tips?
-
Kolla den här t.ex. http://www.maringuiden.se/u/roger63/;action=minbat&content_only=true&id=4599 Uttern 5500 DC...
-
Synd att du inte kan lägga 100´ till då skulle jag varmt rekomendera Uttern D55. Köpte sådan som nybörjare förra året o är helnöjd. Har även övernattat i den. Vi är barnfamilj med 2 barn (4,7år). Men kolla på en beg. Uttern 5500. Dom är i smma stil med liten ruff i fram. Sen kan du ju skaffa båtplats ute i skärgården. Vi ligger på Ingarö varv. Kostar 3700/år. utan att man måste gå vakt. Lycka till! Gustav
-
Har en likadan motori en ny Uttern D55 och är förbryllad över att den drar mer än vad jag läst mig till. Ska tanka i helgen och få exakt koll på vad den dragit. Men min uppfattning nu är ca 1,5
-
Kört för lite för att visa upp data. Och det kan mycket väl va så att man inte är van med hur mycket en båtmotot förbrukar. Man är ju färsking i dessa sammanhang... Men enligt dom testar jag läst så ska ju båten dra ca 0,8-1,2/nm. mellan -2000 varv upp till maxvarv. Jag får känslan att den dragit minst 50% mer. Men jag ska återkomma med mer nogranna data. Men är det så att en sprillans motor drar mer dom 20 första timmarna. Det uppgav återförsäljaren. /G
-
Min d55a lutar alltid åt det håll vinden kommer ifrån. Det är vad jag förstår en av nackdelarna mev ett V-format skrov. Men om den bara lutar åt ett håll hela tiden är det väl ngt. skumt
-
Är nybliven ägare av en Uttern D55a inombordare o tycker den drar ganska mycket. Drar den mer under en inkörningsperiod eller är det jag som är värdelös på att använda powertrimmet? Har inte kört så fort utan mer puttrat omkring o kört fort i kortare perioder. Ska man använda trimmet även när man puttrar i 5-9 knop eller är det bara o ha det i lägsta läge? Någon som är kung på Mercruiser och soppaförbrukning o har tips hur jag ska få ner förbrukningen? hälsningar /Gustav