Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

MikeK2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MikeK2

  • Placering
    Kadett
  1. Mina problem löste sig idag, anledningen till kalla plattor var att bränsleslangen låg över ytan i tanken. Att kylfläkten ej stängs av berodde på en brytare som det var glapp i, köpt en ny och allt funkar som det ska.
  2. Hej, Chansar med ett inlägg här då det va länge sen den va aktiv. Fick ett liknande fel på min wallas 100 ceramic safeflame, Allt gick förutom att plattorna inte blev varma, monterade ur den och tog hem till garaget riggade upp den med tank & allt, provkörde där, då gick den hur bra som helst, förutom att det kom rök av vad jag bedömer som ingångsändan på den stora brännaren, men annars allt fris & fröjd. Någon som har typ sprängskiss eller annan manual för demontering eller tips på vart man kan få tag på en. Upptäckte ett glapp tror jag på brytaren/givaren som ska slå ifrån efter att brännaren blivit satt i läge off samt att den har kört sin kylnings-process petar jag lite försiktigt på den så kan jag få den att stängas av & på. Det går en styv metalltråd ca 2mm upp & in till brännaren skall denna kännas lös i ändansom försvinner in till brännaren eller ska den sitta fast? Tackar så hjärligt på förhand för tips samt vart man kan vända säg till kunnig personal för dessa frågor. Bor i kalmar Mvh Micke
  3. Problemet löst, oxiderade brytarspetsar, placerade under kåpan till fläktmotorn
  4. Problemet löst, oxiderade brytarspetsar, placerade under kåpan till fläktmotorn. Rök pga tätningen vid glödstiftet slut. Tack
  5. Problemet löst, oxiderade brytarspetsar, placerade under kåpan till fläktmotorn
  6. Hej, Min eberspächer har fungerat perfekt till dess att ja var ute på semester. Det som hände var att efter flitigt användade den första veckan så en kväll efter ett par timmars drift av värmaren noterar jag att pumpen inte längre tickar, men fläkten går så jag tänker inte mer på det, efter ytterliggare en liten stund luktar det bränt och utrymmet där värmaren sitter är rökfyllt. Röken spåras sedan till att den tränger igenom vid glödstiftet som verkar hur varmt som helst. Ingen varmluft sprutas ut vid utsläppen heller, men fläkten går hela tiden och skickar ut luft dock rumstempererad. Byglat pumpen direkt till batteriet och slått en av polerna till & från för att simulera impulserna den skall få, och då spottar den bränsle som den ska. Men inga signaler kommer då den är inkopplad i systemet, har plockat ned värmaren idag helt och hållet för att leta efter några brytarspetsar som jag inte hittar, kan den vara brytarlös? finns en mikroswitch där varmluft lämnar själva värmeröret. Vad gör den? Sitter även tre sensorer så vitt jag har sett, första längst bak vid fläktmotorn, en mellan glödstiftet och utsläppet för varmluften samt en längst ut vid varmluftsutsläppet. vad gör dessa? Tar tacksamt emot tips och funderingar eller någon som haft liknande bekymmer? Med Vänlig Hälsning Mikael
  7. Hej, Min eberspächer har fungerat perfekt till dess att ja var ute på semester. Det som hände var att efter flitigt användade den första veckan så en kväll efter ett par timmars drift av värmaren noterar jag att pumpen inte längre tickar, men fläkten går så jag tänker inte mer på det, efter ytterliggare en liten stund luktar det bränt och utrymmet där värmaren sitter är rökfyllt. Röken spåras sedan till att den tränger igenom vid glödstiftet som verkar hur varmt som helst. Ingen varmluft sprutas ut vid utsläppen heller, men fläkten går hela tiden och skickar ut luft dock rumstempererad. Byglat pumpen direkt till batteriet och slått en av polerna till & från för att simulera impulserna den skall få, och då spottar den bränsle som den ska. Men inga signaler kommer då den är inkopplad i systemet, har plockat ned värmaren idag helt och hållet för att leta efter några brytarspetsar som jag inte hittar, kan den vara brytarlös? finns en mikroswitch där varmluft lämnar själva värmeröret. Vad gör den? Sitter även tre sensorer så vitt jag har sett, första längst bak vid fläktmotorn, en mellan glödstiftet och utsläppet för varmluften samt en längst ut vid varmluftsutsläppet. vad gör dessa? Tar tacksamt emot tips och funderingar eller någon som haft liknande bekymmer? Med Vänlig Hälsning Mikael
  8. Hej, Min eberspächer har fungerat perfekt till dess att ja var ute på semester. Det som hände var att efter flitigt användade den första veckan så en kväll efter ett par timmars drift av värmaren noterar jag att pumpen inte längre tickar, men fläkten går så jag tänker inte mer på det, efter ytterliggare en liten stund luktar det bränt och utrymmet där värmaren sitter är rökfyllt. Röken spåras sedan till att den tränger igenom vid glödstiftet som verkar hur varmt som helst. Ingen varmluft sprutas ut vid utsläppen heller, men fläkten går hela tiden och skickar ut luft dock rumstempererad. Byglat pumpen direkt till batteriet och slått en av polerna till & från för att simulera impulserna den skall få, och då spottar den bränsle som den ska. Men inga signaler kommer då den är inkopplad i systemet, har plockat ned värmaren idag helt och hållet för att leta efter några brytarspetsar som jag inte hittar, kan den vara brytarlös? finns en mikroswitch där varmluft lämnar själva värmeröret. Vad gör den? Sitter även tre sensorer så vitt jag har sett, första längst bak vid fläktmotorn, en mellan glödstiftet och utsläppet för varmluften samt en längst ut vid varmluftsutsläppet. vad gör dessa? Tar tacksamt emot tips och funderingar eller någon som haft liknande bekymmer? Med Vänlig Hälsning Mikael
  9. Hej Skall skaffa rullgenua med buk-kompensator till min winga 25:a inför kommande säsong, fastnat för plastimo 406T med extra profilsats. Undrar nu om någon har tips om en bra segelmakare med rätt pris på rullgenuan, ska ju ha båten länge så man vill ju att seglet skall hålla dock ska det ju vara så billigt men bra som möjligt. Tack på förhand Mvh Mikael
  10. Hej! Har en Winga 25 MS, tänkte byta fönsterlisterna på dock inte alu-profilen utan själva gummilisten som tätar mellan plasten på båten och alu-profilen. Undrar om någon vet vart man kan köpa dessa? Samt även om det är något särskilt att tänka på vid demontage av fönsterna. Hur man går till väga på enklaste sättet. Mvh Mikael Nilsson
  11. Hej! har en winga 25:a, som jag tänkt utrusta med ett rull-system på förseglet, funderar på om man ska ha en genua på rullen, Någon som kan komma med lite information angående rullsystem samt genua/fock. kanske finns det rent av ett begagnat system till salu? Mvh Mikael
  12. Hej. Tack för svaret, dock mätt upp att jag har både 12v spänning fram till räknaren utan antydningar till glapp samt stadig impuls från givarn som växer ju mer man gasar, Mvh
  13. Hej! Har ett fel i räknaren som beter sig som glappkontakt, dock mätt upp både spänning samt impulser från givarn vid olika varvtal och allt stämmer där. Finns det något att göra inuti varvräknaren eller är det bara byta, Även tips om vart man kan få tag i pirat som passar i orginaluttag eller begagnade. Tack på förhand. Mvh Mikael
×
×
  • Skapa nytt...