-
Innehålls Antal
66 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
7 NeutralOm mikaelno
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har köpt 4 lifpo4 celler med BMS som jag skall ersätta 2 blybatterier med. Har provat lite med ett labbaggregat hemma och vid laddning stänger inte BMSn av abrupt utan i slutet av laddcykeln minskar amperen gradvis till 0. Däremot så klipper BMSn direkt om man överskrider max inställt ampere för laddning så här gäller det att ha rätt inställningar. Jag tänker behålla startbatteriet så är inte så orolig för denna del utan mer att generatorn blir för varm. Blir antaglingen att kompletera med en dc to dc converter så det går att begränsa laddströmmen.
-
Finns en bra manual på nätet, sök på MD5 for dummies. Här beskrivs det mesta. Mikael
-
Maxi 95 är väl sådär med småbarn då det inte finns någon genomgång till akterruffen. Med kölbåt är ett alternativ att ligga på svaj med jolle.
-
Md21 har väl lösa cylinderfoder så blocket borde vara ok.
- 4 svar
-
- 1
-
Enligt båt branchens riksförbund så har vi ca 800.000 båtar i Sverige. Det skulle bli ett snitt på ca 6 båtar per brygga. Som båt defineras allt från kanot till övernattningsbar fritidsbåt. Enligt forskaren ökar antal bryggor men varför då ? Jag antar att merparten av de större båtarna ligger vid betydligt större bryggor. Omkring där jag bor är min uppskattning att majoriteten av bryggorna är små och avsedda för bad. De flesta båtar finns vid större anläggningar där ingen större tillbyggnad har förekommit. Visst betalar vi båtågare skatt, enligt båt branchen så betalar båtägarnna 700 miljoner i olika skatter årligen. Om det nu är skuggningsproblemet man vill komma tillrätta med så är nog begränsing av antal bryggor mer relevant. /mikael
- 167 svar
-
- 2
-
Kör ett Arduino Uno kort med L298N Dual H-Bridge Motor Controller RELAY SWITCH MOTOR CONTROLLER 315MHZ RF Remote Opto input Blue IIC I2C TWI 1602 16x2 Serial LCD Module Display for Arduino Bränsle och fläkt styr jag via motor controller, Relät använder jag för glödspiralen och opto för att övervaka att värmaren är varm. Har byggt in det hela i en kopplingslåda från Biltema. RF remote har 4 knappar så en för av, en för på och de andra två för att öka/minska farten på fläkten. När man minskar farten på fläkten skall man också minska på bränslepumpen. Egentligen har jag tänk att bygga om och ta bort display och remote och köra med bluetooth till mobilen. Men det har inte blivit av. Finns mycket exempel kod på nätet för de olika komponenterna som man kan kopiera och modifiera.
-
På min wallas som är en 2000 dvs lite äldre modell skrotade jag kortet helt. Anslöt en kabelstam till alla delar i värmaren och drog in den in i kabinen då värmaren sitter i ett stuvfack. För att styra det hela köpte jag ett Arduino kort och kopplade till motorstyrning, reläkort och display. Har även en fjärrkontroll kopplad till arduino kortet. Wallas 2000 har en bränslepump, fläkt, glödspiral samt avkänning av om värmaren är varm. Lite programmering krävs för att få det att funka. /Mikael
- 37 svar
-
- 2
-
Ibland tar det lite tag innan den börjar suga upp glykolblandingen. Prova öka varvtal och känn med ett finger i slangöppningen om den suger.
-
Har en sjövattenkyld MD5'a och efter upptagning tar jag bort termostaten, skruvar tillbaka termostathuset, skruvar bort gummislangen på vattenpumpen från vattenintaget och ersätter med en kort gummislang. Blandar glykol 50/50 i en 10 liters dunk. Gummislangen stoppar jag i hinken och startar motorn och kör till hinken är tom. Klart för vinter vila På våren sätter jag tillbaka termostaten och gummislangen från vattenintaget. Det har funkat i 10 år utan sönderfrusen motor.
-
Håller på att ersätta det trasiga kretskortet i min Wallas 2000. Förra säsongen körde jag med en tryckknapp och två strömbrytare för att köra värmaren manuellt. Funkade utmärkt men då värmare sitter i sittbrunnen så var det till att gå ut för att starta och stoppa. I år blir det mikroprocessorstyrt med ett Arduinokort med relä, motorstyrning och remotekontroll. Allt köpt på Ebay. Har 4 knappar på remotekontrollen så det blir on och off samt öka och minska på fläkten. Blir till att prova ut förhållandet fläkt vs bränslepump vill helst inte ha bränsle i returen.
-
Annars funkar det väldigt bra att svetsa fast en ny mutter ovanpå bulten. Två fördelar man värmer upp och det andra man får en hel mutter att dra. Pinnsvets funkar utmärkt till detta. Detta kan man även använda om man drar av bultens skalle. /Mikael
-
"Framtiden för dessa industrier är i dagens digitaliserade samhälle allt annat än ljus." Har lite svårt att se att digitaliseringen påverkar kartonger, förpackningar och wellpapp det är väl snarare tvärtom med allt som beställs på internet istället för att handla i lokal butik.
- 36 svar
-
- 1
-
Lite skumt att en konverteringsbotten kostar lika mycket som en komplett av de billigaste. Förhoppningsvis är konverteringsbotten av högre kvalitet annars kan man ju lika väl köpa en komplett.
-
Så här ser Jabsco ut, notera nummer 11