jmullers
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jmullers
-
Placering
Kadett
-
Frågan är om det går att sälja båtarna för detta? Är det verkligen nån som köper dom eller har säljarna kvar båtarna? Personligen skulle jag vilken dag som helst hellre köpa en First 31.7 med segel ny för 843.000 kr som jag sett annons på - än en Comfortfina från -83 för ca 500 000 kr. Och hur resonerar de som säljer en några år gammal Bavaria för lika mycket som en ny kostar? Blir båtarna sålda?
-
Jag håller med om att det är många bavarior till salu, därför kanske vi kan styra samtalet lite för att få reda på om det är många eller inte. Hur många Bavarior säljs i sverige per år? 100 båtar? isåfall kanske det innebär att båtarna byts var 10:e år ungefär för det är väl ungefär 10 år som Bavaria sålt många båtar i Sverige. Det som egentligen är intressantare än att det är många till salu är: blir dom sålda eller ligger dom kvar vecka efter vecka som de flesta båtar verkar göra för att ägarna tror att nån är villig att betala lika mycket för en begagnad båt som för en ny? Är det inte så att väldigt många har ökat på huslånet (prisstegringen på hus och låga räntor) för att köpa ny båt och nu när räntorna går upp är det inte lika kul att ha båten som nu kostar 5000 kr i månaden istället för 2500 kr amorteringar underhåll m.m. Personligen tror jag att de flesta annonsörer på blocket måste halvera prislappen för att bli av med båtarna, kommer dom göra det eller har dom båtarna på annons för att testa av marknaden? Hur många köper ny båt innan de sålt den gamla?
-
Om jag förstått det jag läst på nätet rätt så gäller följande: Inom EU är bara att ta hem båten och köra - Fri rörlighet för varor m.m. Utanför EU måste du betala tull moms på båten i Sverige. (Sen hur detta ska kontrolleras övergår mitt förstånd om du seglar hem båten. Vad som i båda fallen är viktigt är att båten är CE-märkt för att den ska gå att försäkra. Jag har letat endel och göra en CE-märkning i efterhand verkar nästan inte gå utan det är bara tillverkaren som kan göra. Lycka till! PS allt ovan har jag läst mig till på nätet så det kan vara hur fel som helst. DS
-
Jag kan bara rekommendera Expressen: Många är aktivt seglade och ständigt uppdaterade. Att de som är aktivt kappseglade skulle vara slutkörda hävdar jag är fel - de är grymt underhållna för att fungera. Visserligen kan de vara lite slitna inuti men det är relativt enkelt att fixa, köp lite nya fanér-plywoodskivor, såga till med de tidigare som mallar, lacka och skruva på plats så är det som nytt. Å andra sidan är de fräscha utanpå vilket är dyrt att fixa till, alla trimlinor m.m. finns på plats. Dessutom finns det massor av segel av olika kvalité till salu hela tiden - det är ju kul att segla ifrån de flesta andra i skärgården. Värdet bör bestå bättre än andra båtar då det fortfarande är BILLIGT att kappsegla klassen jämfört med många andra klasser. Har sålt vår pga att den var för liten för oss.
-
Är det någon som anordnar midsommarfirande på Träsko-Storö?
-
Hej! Det är precis vad jag också letar efter, kan dock tänka mig lite längre ut men inte mer än 30. Det jag hittills hittat är: Finnhamn, paradisviken och Ingmarsö. Vi letar efter ett ställe lämligt för barn med midsommarstång, dans och lekar. Vuxenlekarna (sprit och sill) är bra om det inte är för mycket av.
-
Använde en någon melerad, nästan vit matta från Hjertmans ihop med Casco kontaktlim. Jag blev varnad för att det skulle hugga fast direkt när jag satta mattan mot limmet (lim på både matta och vägg). Men så var inte fallet, antagligen var vi för snabba på med mattan men ville inte riskera att det skulle fastna för fort. Gick bra att glida mattan i limmet rätt länge - ca 2 timmar minst - efter att vi satte den på plats. Men efter tiden har skarvarna öppnat sig vilket ser tråkigt ut. Så planera var du får skarvarna och grovklipp mattan innan du kryper in i ruffen. Skulle jag göra om det så skulle jag nog ha minst 2 dagar planerat för detta, gärna när det är lite varmt, för jag tror att det är värmen som fått materialet att krympa lite. 1. planera, mäta, tänka och tänka igen. 2. göra någon form av mallar i papper eller liknande och tejpa upp dem för att se hur det skulle se ut. 3. Klippa i mattan med ca 1 dm överflöd runt om. 4. Sätta upp mattbitarna men inte göra skarvarna utan lämna dem minst över natten. Liggandes omlott - dock utan lim i skarven. 5. Skära skarvarna genom båda lagren, lägga på lim och trycka dem på plats. 6 INTE HA BRÅTTOM! 7. Bry dig inte om det kommer lim på framsidan för det går bort med T-röd. Lycka till!
-
Härligt att höra. Låter och går som tidigare tycker jag. Bara att kolla oljan och köra på alltså. Tacksam för allt hjälp!
-
Min ringa erfarenhet säger mig: Det blir riktigt trångt dagen före start enligt min ringa erfarenhet. KSSS bryggan vid löken är till för medlemmars tenderbåtar som sticker djupare än 2 meter - först till kvarn. Finns bara ett 50-tal platser eftersom resten är bokat för tävlingsbåtarna. Brukar vara fullt och trångt här. Bättre kanske att leta dig djupare in på Löken, lägga tävlingsbåten i första viken och ta en liten promenad på morgonen? Kolla också med KSSS folket på bryggan/i båtarna, de är hjälpsamma och trevliga om man behandlar dem väl.
-
Jag gjorde precis som föregående talare. Skrapade det värsta och körde på nytt lim bara. Blev helt okej och underlaget var ändå ojämnt så det spelade inte så stor roll. Min erfarenhet var att aceton funkade men långsamt, jobbigt och snurrigt värre inne i förpiken. Inte värt det. Så på med nya matta bara - men tänk dig för och planera hur du ska göra många gånger innan du börjar för det var ett rent helv... att få på plats. Och inte speciellt bra blev det heller eftersom mattan krymte några milimeter i skarvarna... trist. Tapettricket att lägga dubbelt och skära genom båda fungerade inte något bra.
-
Det finns en mycket enklare förklaring. Dom hinner inte med på sjökortet och plottern har de inte fattat hur den funkar. Så var göra - jo håll dig nära andra båtar för har de inte koll så märker du iallafall om de går på grund. Så enkelt som det. Det finns en regel till för denna kategori - kör nära pinnarna för de sitter aldrig på grunden utan på sidan av - kör nära så slipper du oroa dig.
-
Så egentligen borde inte motorn ta mer skada av att användas i sommar? Så kan jag skruva bort toppen i vinter och försöka kolla läget. Byta kolvringen då. För jag upplevde inte motorn orkeslös - ingenting som betyder någonting iallafall. Vågar jag lita på att motorn fungerar eller är det troligt att den kommer skära igen om jag använder den utan att göra någonting mer? Tacksam för all hjälp!!!
-
Hej igen, det var tömningsbulten till oljetanken som lossnat. Måste slarvat med att dra åt den. Motorn var alltså helt tom på olja. Jag tänkte att jag lika gärna kunde skruva isär motorn när den ändå var trasig. Tog en nyckel och vred bulten ovanpå svänghjulet och vips så lossnade det. Testade att snurra motorn och det gick kanon. Sprutade in lite olja i cylindern och drog runt. Gick fint som snus. Fyllde oljetanken och drog några varv till. Sen startade jag motorn och den går kanon. Körde också i ca 2,5 timme och motorn gick som förut ungefär. Verkade dra lite olja. Vad har hänt med motorn? Vad kan hända om jag fortsätter köra motorn men håller koll på oljan?
-
Hej! Eftersom det troligtvis finns flest motorkunniga personer i detta forum skriver jag här trots att jag är seglare. Idag, påväg till starten i Lidingö Runt gick motorn ner i varv, först en gång, sen en till, sen stängde vi av den och hissade seglen. När jag nu försöker starta den går den inte att dra runt. Vilket betyder att den skurit - eller hur? Det är en 4-taktare, Honda, 6 hk från 98. I samband med detta såg det ut som det kom mycket avgaser/olja i vattnet. Har jag haft ett oljelekage som lett till att motorn inte fått smörjning? Vad ska jag göra? Är tyvärr ingen mekaniker som ni kanske märkt. Vad kostar en ny kolv och cylinder - behöver jag köpa det? Tacksam för hjälp!