Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Micke-b

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Micke-b

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Okej, om jag förstår det hela rätt så lossar man inte bara lagret utan man drar ut hela axeln med lager efter att man lossat låsringen. Är det korrekt uppfattat? Det låter ju hyfsat enkelt faktiskt om man lyckas klämma fast något runt axel och knackar loss med draghammare.
  2. Hej alla duktiga båtmeckare, Upptäckte efter båtupptagning att stödlagret i struten har lämnat in och låter närmas som en plåtburk fylld med gamla skruvar och muttrar som man febrilt skakar. Rätta mig om jag har fel men visst går det att ta lossa lagret utifrån även om det är jäkligt krångligt. Saken är den att på min båt är det helt säkert krångligare att lyfta ur motorn. Jag tror att det sitter en segerlåsning>packbox>lager>packbox>segersäkring och alla går med pillande, våld, avdragare, borr, skruv och liknande meck att få ut utan att lyfta motorn och montera tillbaka. Kanske någon redan har gjort detta.... All hjälp, glada tillrop och rekommendationer mottages med glädje.
  3. skruvade ut de mekaniska tomgångsskruvarna så att de inte låg an mot gasreglaget. Har lossat armen mellan förgasarna för att se till att båda spjällen öppnas samtidigt och därefter dragit åt skruven igen. Skruvat in de två nålventilerna helt (fjäderbelastade skruva i botten på förknasaren) och skruvat ut dessa 1 1/4 varv enl manual. Därefter justerat tomgången med tomgångsskruvarna. Verkar som tomgången är som den ska nu men har enbart varmkört vid bryggan. Kan dock inte se att vare sig spjäll eller vajer kärvar.
  4. Hej, tack för ditt svar. Jag är mycket intresserad av hur det gick med din konstruktion.
  5. Någon som har något tips om vad detta kan bero på. Jag har ställt in tomgången enligt manualen och den är bra före färd. Efter färd kan tomgången uppgå till 2000rpm. I övrigt så går motorn jämt och fint som en klocka, Ignitor tändsystem, Tändinställning gjord med stroboskoplampa. bra oljetryck, nya tändkablar/stift, rätt motortemp, max varv vid körning 5100rpm, normal bränsleförbrukning. Är det vajern som inte går tillbaka ordentligt?
  6. Ett stort tack för din hjälp. Hälsningar från en glad Micke
  7. Provade att lossa den lilla kabeln från generatorn, D antar jag men kommer inte åt att läsa av beteckningen. Då går det att starta och stänga av motorn med tändningen, precis som du antog ovan. Vad jag förstår så förser D generatorns spole med ström så snart tändningen är på och är nödvändig för att generatorn ska generera el och ladda batteriet, mao så kan jag inte ta bort den kabeln. Jag bara undrar om det finns två olika motstånd vid generator och tändspole. Jag har provat med ett förkopplingsmotstånd från Biltemas högeffekttändspole, den kopplas i serie direkt vid spolen mellan 15 på spolen och matningen. Det var dock ingen skillnad i motorns beteende. Enligt Ignitors manual så mätte jag resistansen i den gamla spolen och enligt Ignitor så ska jag inte behöva ett förkopplingsmotstånd till tändspolen. Det här motsåndet som du nämner ska sitta på D och kopplas i serie mellan generator och D kabeln. Men är det två olika motstånd eller har de samma funktion? Om jag förstår funktionen av motståndet rätt så ska motståndet se till att tändspolen inte får tillräcklligt med stöm för att kunna generara en gnista med el enbart från generatorn. rätt/fel?
  8. Har provat med motstånd på /15 på tändspolen men problemet kvarstår. Jag är säker på att tändspolen är rätt kopplad, har dubbelkollat med kopplingsschema och mätt för säkerhets skull. Tändning av = ingen spänning till tändspole, tändning på = spänning till tändspole. Men när jag har startat motorn så kan jag inte stänga av med nyckeln. Jag kan inte se det på annat sätt än att generatorn skickar spänning till tändspolen förbi tändningslåset när motorn är igång. Måste vara felkopplat vid tändningslås någonstans. Vilken kabel i stammen skickar spänning direkt till instrumentpanelen under gång? Alla instrument fungerar som de ska förutom oljetrycket som verkar vara strömlöst. (motor och kabelstam från början av -80-talet = många har hunnit lägga sina kortslutande fingrar imellan under åren).
  9. äntligen en förklaring. Tror inte att det sitter ett motstånd där, ska det sitta mellan kabel och sole eller var hittar jag det? Jag behöver ett kopplingschema enbart för tändsystemet är det någon som vet var man kan hitta det? Jag vet är att det förut gick tre kablar till spolen förutom Tändkabel. En röd till plus som jag tror kommer från startmotorn samt en lila från tändlås till samt en jordtill-. Nu har jag bara två kablar till spolen, den lila från tändlås och jord. Hur ska resten vara kopplat för att det ska bli rätt? Till vilken anslutning i tändlåset. Jag har köpt ett Ignitor brytarlöst system och deras spole som jag nu ska koppla in och enligt instruktionen ska den kopplas på samma sätt som orginal.
  10. Jag har bytt motor och drev från AQ115/170 till AQ145/280. Ny motorn var komplett med kablage men som så ofta så har en del kablar tillkommit och kopplats om under åren, framförallt till instrument och tändlås. Jag har därför rensat och kopplat om, enligt schema trodde jag. Motorn startar och går som den ska men jag kan inte stänga av med nyckeln. Jag mätte på tändspolen och kom fram till att den fick kontinuerlig matning och kopplade därför om så att matningen upphörde när jag stängde av tändningen. Men lik förbannat så kan jag inte stänga av motorn med nyckel!? Får tändspolen matning bakvägen via generatorn på något sätt??? Jag har AQ145 kopplingschema för bosch men det är lite otydligt, Har någon ett bättre schema, andra tips, glada tillrop eller annat som kan hjälpa så är jag tacksam.
  11. Tack Flipperskepparn, det var inte alls tyvärr utan snarare vad skönt, det verkar vara standard på den här maskinen. Att byta tändsystem till brytarlöst kan vara ett lagom vinterjobb.
  12. Jag har bytt motor och drev till en beg AQ145a som jag nu har startat för första gången på 1 1/2 år, motorn var konserverad. Först gången jag försökte starta så bara bluddrade den till och stannade, det visade sig att bränslepumpen var kass. När jag skruvar ur tändstiften så ser det ut som vattendroppar på stoften från cylinder 2-3-4, kan det komma bakvägen om man kör startmotorn upprepade gånger och länge? Efter att ha bytt pump och stift så provar jag igen med startgas och den startar men går inte på tomgång, den vill ha minst 2000 varv samt pumpa med gasen (accpumparna ger extra soppa om man pumpar). När motorn blivit varm så spinner den som en katt på tomgång och svarar på gas. Jag kollar oljepåfyllningslocket = svordomar, vit choklad på undersidan av locket vilket innebär vatten i motorn. Jag kollar kompressionen och den ser väldigt bra ut någon decimal under 12 bar på 4an och någon decimal över 12 bar på ettan, 2-3sn ligger på 12 bar, alltså jämn och bra komp. Ingen synlig olja på oljestickan och inte heller vad jag kan se ner i ventilkåpan. Däremot har jag vatten på oljepåfyllningslocket, kan det vara någon form av kondens? Nu när jag har varmkört motorn ett par gånger så startar den lättare men tomgång vid kallkörning finns inte under 2000rpm. Jag har inte sett något vatten på tändstiften men är ändå osäker på om det kan vara något vattenintrång i motorn. Motor och avgaslimpa ser väldigt välskött ut och inga synliga defekter. Limpan är bytt för ca 3år sedan och då gjordes toppen i ordning (enligt säljaren men ej verifierat). Fråga, varför har jag ingen tomgång när motorn är kall? Var kan vattnet på oljepåfyllningslocket komma från? Kan avgaslimpan vara roten till all världens ondska, (iallafall lokalt i min motor)? Ska jag byta limpan för säkerhetsskull eller kan jag test den på något bra sätt? Är det något mer jag bör kolla innan jag börjar riva i motor och limpa igen? HJÄLP....
  13. Kanske ska lägga till något positivt oxå, båten blir finare och bättre än ny :-)
  14. Hej Rogga, Jag köpte en Draco 200DC för 3 år sedan med intentionen att byta motor vilket jag nu har gjort. Faktum är att det enda som är kvar av Dracon i orginal är skrovet. Jag hade en AQ115 med 100 drev och nu sitter det en AQ145 med 280 drev installerat. Jag har aldrig gjort ett liknande jobb förut och tycker i efterhand att det var betydligt mer jobb med än väntat. Drevet passar inte i det gamla hålet och det innebär att du måste plasta om akterspegeln och därefter såga upp ett nytt hål, mall för detta ändamål kan köpas från Drevia. Motorn är större än den gamla vilket gör att du måste bygga om soffan. Eftersom jag inte uppskattar en utbyggnad enbart runt motorn så har det här inneburit att soffan får byggas om helt, något högre och djupare. Just nu har jag upptäckt att det gamla reglaget eventuellt inte passar pga helt annan utväxling för gasreglage, det senare går kanske att justera i själva reglaget vilket jag ska kolla imorgon. Räknar dock med sjösättning i år.....Nov??
  15. Har någon ett bra tips på badbrygga till en DRACO 2000 DC -75? Fabrikat och inköpsställe vore bra. Kanske har någon en beg till salu?
×
×
  • Skapa nytt...