Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

lange

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lange

  • Placering
    Fänrik
  1. Trailer på köpet ja.... Min tanke är att polisens hittegods skall ta hand om trailern, och gör sedan ingen anspråk på den på X antal månader, får man väl köpa ut den till ett ganska förmånligt pris... Jag har också för mig att det räknas som egenmäktigt förfarande, när man tar tillbaka någonting som stulits från en själv. Riktigt sjukt, man vill ju bara få tillbaka grejorna i säkerhet. Hur som helst så lade vi i båten igen nere i Hinsholmen, och nu ligger den i tryggt förvar på tomten ute på Brännö. Känns bra. Den där lotten jag köpte vann jag inget på dock / Michael
  2. Hej på er ! Var med om en smått otrolig grej i torsdags. Kompisen ringer vid 17-tiden och säger att han har sett min båt (Örnvik 490) på en trailer nere i Hinsholmen, Gbg. Vanligtvis ligger den i vattnet vid bryggan nere i Billdal Skintebo. Efter att gått igenom lite kännetecken bekräftar han att det verkligen är min båt. Jag slänger mig från jobbet och åker ned till Hinsholmen. Mycket riktigt är det min båt som står där. Någon jävel har alltså snott båten hemma i Skintebo, kört runt den till Hinsholmen, och tagit upp den på en kärra där. Sedan har jag sådan bonntur att ena däcket på kärran krängts av så att den var omöjlig att köra. Tur nr 2 att kompisen råkade köra förbi Hinsholmen. Herrarna tjuvar har alltså nupit av stävöglan. Lås och kätting låg kvar nere på bryggan. I vilket fall som helst polisanmälde jag tillgreppet och tog båten i säkert förvar. Tröttsamt att man inte skall kunna ha sina saker ifred utan att vissa idioter inte kan hålla sina fingrar borta......svin. Tur i oturen är att det inte är ett enda märke på båten som inte fanns där innan. Maskin går som den skall också. Inget förstört i tändningslås el likn. Historian slutade bra denna gång, men hade inte hjulet på trailern gått sönder, så hade jag nog aldrig sett min båt igen. Köpte en lott senare på kvällen, men där sprack turen / Michael
  3. ....i mitten av W30 och fick lite konstiga starter (låååånga crank-tider) ? Tankade en full tank mot slutet av veckan, och hade hela denna tank skumma starter, kall som halvvarm. Misstänkte soppakvalitén, och mycket riktigt så var problemet som bortblåst efter nästa tankning. Nu tankade ju jag bara ca 20 liter, men det finns ju de som har betydligt större tankar än så.....undrar vad som var galet, lågt ångtryck kan ju orsaka ordentliga startproblem. Hoppas på en bättre fortsättning på sommarn än vad vi har just nu........
  4. Hejsan ! Ja, Ellös ligger väl en bit ifrån tänkt område Nu har det löst sig iaf, via en bekant blev det Saltholmen igen. Gött e de !! / Michael
  5. Hej ! Känner ni till någon som har en lagom båtplats till min Örnvik 490 ledig under säsongen 2008, skulle jag bli väldigt glad. Har hittills hyrt i 2:a hand i Saltholmen, men ägaren har nu sagt upp platsen. Hamnar av intresse är Saltholmen, Hinsholmen, Fiskebäck. Tips mottages med glädje på t. 0736-840690 Mvh Michael
  6. Hej ! En polare har skurit sin gamla Johnsson 50 hästare. Motorn är två-cyl och har ej autolube, dvs han blandar själv bränslet. Nu är det så att han de sista tankarna har tankat på en sjötapp med färdigblandad 2%-ig bensin. Efter ett par-tre tankar så skar motorn. Behöver absolut inte ha med bränslet att göra, men går det att på något enkelt sätt analysera bränslet för att kontrollera att blandningen verkligen innehåller de 2% olja som utlovas ? Kan man själv göra något test i provrör el likn ? Kan tänka mig att det är svårt då olja löser sig i bensin ? Någon som har gjort något liknande eller har någon fundering ? / Michael
  7. Hej ! Finns här någon som kan tipsa om vart man handlar service-/reservdelar till Yamaha 2-t, typ termostat, bränslefilter mm ? Kanske finns ngn bra webshop ? Mvh Michael
  8. Hallojs ! Kikade runt lite efter rep-handbok till min utombordare. Tänkte tipsa om att de på Adlibris.com säljer Seloc manualer för 286 SEK. Rätt ok pris tycker jag. Ha en god fortsättning ! / Michael
  9. Tjenis ! Underbart att se, längtan är stor nu. Det är bara att stålsätta sig ett par månader till, så börjar det om på nytt. Gott nytt år på er !!
  10. Tolkar ditt inlägg som ett inslag av ironi....... Då jag är lite av en perfektionist när det gäller min egen maskinpark så vill jag att allt skall gå klockrent. Är väl lite hypokondrisk emellanåt . Det där med att lämna in är väl en sak, men då lär man sig inte heller något. Så här efter komp-testet tror jag att det är dags för att riva ned förgasarna igen, gå igenom munstycken och nålar grundligt, samt kontrollera synkning och även tändningen. Trots allt gick han riktigt bra efter förra förgasar-rengöringen. Har dessutom använt mig av B-temas plast-tank i sommar, som när jag efteråt kontrollerat har visat sig innehålla spår av både plastsugröret och den tätningskork som sitter i påfyllningslocket. Sannolikt är att något munstycke delvis är igensatt igen. Aldrig mera B-temas tankar säger jag bara......Har skrivit och ventilerat mina tankar en del här, men inte haft tid att meka något de senaste månaderna. / Michael
  11. Är det inte någon som jobbat med detta tidigare och har lite riktlinjer om hur mycket det får diffa mellan cylindrarna ? Provet är ju lite quick & dirty men säger ändå en del om motorns kondition. Skall självklart kolla uppgifterna mot aukt Yamma verkstad men ville ha lite prel-uppgifter så här på söndagskvällen, så om någon har några funderingar kring detta får ni gärna delge mig dem här och nu. Usch vad helgerna går fort......imorrn måndag igen. Snart dags att plocka upp båten...... Mvh Michael
  12. Hej ! Har ju hållt på lite fram o tillbaka med min Yamaha 40 -1997 som inte går helt 100. Var nere o tog ett kompressionsprov i dag. Gjorde provet med motor i normal driftstemperatur, bort med luftburken och spjällen fullt öppna. Kan då avläsa på klockan: cyl 1: 8,0 bar cyl 2: 8,2 bar cyl 3: 8,2 bar Är det någon som vet vad min Yamaha 40 -1997 skall ligga på för värden ? Hur mycket får det diffa i % mellan cylindrarna ? Tror att mitt resultat är ett godkänt sådant. Det skall väl skilja mer mellan cylindrarna för att man skall få problem , eller spekulerar jag till min fördel nu.......? Mvh Michael
  13. Sorry, med prima menar jag den elektriska choken. Kallas väl även för primer.... Ok så dessa avluftningar skall alltså vara öppna....
  14. Eeh, var nere o skulle mäta fram lite lämpliga diametrar på anslutning av vakuum-manometer på mina förgasare.....När jag sitter och tittar på förgasarna så slår det mig att det på varje förgasare på vänster sida, strax över koppen, finns ett litet munstycke/anslutning rakt in i förgasaren, som inte har någon gummihätta el likn. På varje förgasare är det fritt rakt in. Detta borde väl innebära en jävla massa tjuvluft, oberoende av spjällens läge. När jag köpte motorn tyckte jag att tomgången var på tok för hög och skruvade således ned med hjälp av huvudjusteringen för gas-spjälls länkaget. Denna tjuvluft borde väl resultera i ett inkorrekt blandningsförhållande oavsett varvtal ? Skall ner och prova att sätta igen dessa inlopp så fort jag hinner. Kommer väl att resultera i en obefintligt låg tomgång, som jag får justera upp igen, men troligtvis kommer han att gå bättre efter detta. Fan, det är lika bra att beställa hem en Seloc manual, så att man kan göra en riktig tune-up innan säsongen nästa år. Det jag inte gillar är vibrationerna från min motor. Trodde först att propelleraxeln kastade, men så verkar inte vara fallet. Jag kan däremot framkalla liknande vibrationer genom att köra på ett vibrationsfritt varvtal, och sedan prima motorn lite lätt. Då uppstår precis de vibrationerna jag upplever, fast värre. / Michael
  15. Hej, har också funderat på det här med insugsljud och synkning efter detta. Antar att du lägger fingret mot spjället då du känner dig fram samtidigt som du tittar då första gasaren öppnar ? Tror att jag kan fixa fram ett gäng vakuum-manometrar från jobbet, hade vart lite kul att testa detta. Borde man få ett någorlunda stabilt värde eller kommer visarna att flaxa ? En 2-taktare är ju inte ett under av stabilitet på tomgång , pendlar ju lite i varv menar jag. Hur känslig är förresten en 2-taktare på synkningen ? Man kan ju tänka sig att det inte behövs speciellt mycket differens i synk för att man skall märka skillnad. Antag att man har en förgasare som är ur fas gentemot de två andra: Då borde ju de två synkade förgasarnas cylindrar baxa den tredje osynkade förgasarens cylinders kolv ev med vibrationer och lite olustigt rå gång på vissa varv ? En annan fråga angående min motor: Jag har sådan här sk primer (elektrisk) som starthjälp vid kall motor. Alltså ingen konventionell choke-funktion. Själva primer-mackapären sitter på förgasaren till 1:ans cyl. Är det så att när man primar så får 1:ans förgasare en skvätt extra eller hur funkar det? Verkar lite skumt...... / M
×
×
  • Skapa nytt...