Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

gerjoh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    217
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om gerjoh

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har en 440 Hornet Pro med med en hel del utrustning och en 50hk honda. Kört ca 14 tim och är förvånad hur lite den drar i marschfart (runt 23knop) 17 liter på 49 distans!!!!!! Har fiskat en hel del från den och mer lär det bli!!!! Nu är det frontmonterad elmotor som skall inhandlas så att båten blir komplett!!!
  2. Jag brukar köra motorn på land med spolmuff efter varje tur i havet (dom gånger jag varit där), Kan vara värt besväret på längre sikt. Jag sätter en brädbit mellan motorn och fästet när jag trailar den detta för att avlasta powertrimmen och för att få bättra markfrigång. Att använda den spärr som finns på de flesta motorer i uppfällt läge är inte att rekommendera då detta endast är till för service. Aluminium oxiderar med tiden men högtryck fungerar säkert. Hempel har ett medel som heter ALU PROTECT, har dock inte testat det men kan kanske vara värt ett försök.
  3. Du måste kunna konstatera varför motorn inte går att dra runt. Jag skulle försöka att få loss topparna så att det går att besiktiga cylindrarna och kolvarna. Då kan du kanske se om det är rost som orsakar att det inte går att dra runt eller om motorn har skurit. Beroende på hur det ser ut så finns det ju olika alternativ. Antingen så går det att renovera med honing av cylindrarna och nya kolvar (bultar och ringar) eller så behövs nya cylindrar. Har motorn varit dränkt så behöver man säkert helrenovera motorn och det är det nog inte värt. Så vida det inte går att få tag i begagnade delar.
  4. Du kan ju prova att spraya på ordentligt med rostlösare på skruvarna som håller topplocken och vänta något dygn. För att kunna besiktiga cylindrarna behöver du få bort topplocken. Har kolvarna rostat fast hjälper det inte att lossa cylindrarna för du får aldrig bort dom om kolven sitter fast i dessa. Jag skulle göra ett försök med att få bort topparna till att börja med.
  5. Ja, du kan ju plocka ur stiften och prova med 5-56 motsv. och se om det går att få loss den.
  6. Det går ju att prova med lite rostlösare och se om det går att få loss kolven/kolvarna. Men är det fastrostat så är det nog tyvärr så att det krävs lite renovering.
  7. När gjorde du service på motorn senast? Tändstift, när byttes dom? Jag skulle börja med att kolla bränsleslangarna så att det inte är sprickor i dom och kanske byta bränslefilter. Värme, syre och bränsle är ju det som krävs för att motorn skall snurra. Lycka till!!!
  8. Det där låter inte bra. Verkar som om motorn har varit dränkt. Vatten hör inte hemma där i alla fall i cylindrarna). Att du har vatten i växelhuset beror säkert på den saknade packningen. Jag skulle kosta på mig att lyfta på toppen/topparna för att kolla så att inte kolven har rostat fast i cylindern. Har den gått i saltvatten?
  9. Jag lagade kapellet på förra båten. Hade fått en reva där kapellbågen satt. Klippte till en bit kapellväv och limmade med textillim. Blev hur bra som helst. Dock skall man vara noggrann då limmet kan kladda en del.
  10. Jag förmodar att du menar Cuda 300!!! Jag har kört både Eagle och Lowrance och tycker dom gör riktigt bra lod. Jag gillar inte garmins ekolod men det är säkert bara en vanesak. Sen är ju frågan hur mycket pengar man har att röra sig med. Ett Cuda 300 går ju att få för under tusenlappen. Är man bara ute efter djup och temp räcker det gott. Skall man jaga fisk är nog ett lod med högre upplösning och färgskärm att föredra. Jag själv har plockat hem ett Eagle 640C från USA. Köpte det på Ebay. 2600 kronor inklusive frakt. Sen får man vara beredd på att betala tull och moms. Såg att ett 640 nu går att få för ca 265dollar. Skulle gissa på att det med frakt går på runt 300 dollar, ca 1900kr (lägg sen på 25% moms och 1,5% tull). Dollarn är ju ganska billig nu så det kan vara värt att kolla upp. Lycka till!!!
  11. Kolla in www.quintrex.se. Aluminiumbåtar från Down under.
  12. Hämtade min Quintrex 440 i fredags. Idag var det premiärtur. Helt fantastisk båt. Lätt, bred, stabil och mycket liten planingströskel. Någon mer som kör Quintrex som har samma erfarenhet?
  13. Har köpt en ny Honda 50. Tänkte montera den själv. Vad gäller montering av motorn på båten så är det inga problem men jag har en fundering vad gäller inkopplingen av kablagen. I instruktionsboken står att man skall kontakta återförsäljare för ytterligare information. Det står inget om kablagen. En hel del kablage finns i lådan och inte helt självklart hur man skall gå tillväga. Någon som har gjort detta och som kan dela med sig av sina erfarenheter?Innan jag kontaktar firman!
  14. Lämnade in mon båt för åtgärd i höstas. Meken sa att det var packboxen i riggen som orsakade gnisslet. Efter denna justering försvann gnisslet.Körde trolling en hel helg utan gnissel!!!
  15. Ja, det är ju bara att inse att man skall göra upp affärer på banktid och inte leverera båten förrän full betalning erhållits. Å andra sidan finns det ju ingen garanti för att båten man skall köpa är fri från skuld. Man får nog vara noggrann vid kontraktskrivning och ta leg på både köpare och säljare.
×
×
  • Skapa nytt...