Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

bakom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bakom

  • Placering
    Landkrabba
  1. Intressant det där med att US Navy använder liknande grejor, det hade jag ingen aning om. I längden blir det inte billigare med Neutra, man behöver inte spola systemet efter varje tur, varannan ska räcka om inte båten blir stillaliggande i flera dagar. Nu blir jag offline några dagar, m.a.o. jag kan inte replikera på eventuella inlägg. Hälsningar Bakom
  2. Komplett Neutrasystem kostar 2400:-, vätskan som är förbrukningsvara,500:- för 3,8 liter,räcker till ca 60 spolningar. Det är svårt att hitta sötvattensystem under 10000:-
  3. Neutra avsaltning är ett system istället för sötvattenkylning. Går till på följande sätt, innan man stannar motorn efter färd aktiverar man avsaltningen genom att hålla en brytare intryckt i 45 sekunder, det som då sker är att detta avsaltningsämne avsaltar hela kylsystemet, m.a.o. neutraliserar salthalten i det inkommande sjövattnet samt lämnar en rostskyddande hinna i hela kylsystemet ( inte bara topp och block ). Jag har en Stingray bad och skidbåt så jag har inte någon användning av att utnyttja ett sötvattensystem till något annat än förlänga motorns livslängd. Jag kan se några fördelar med konventionell sötvattenkylning och det är andrahandsvärdet vid försäljning av båten samt att man inte behöver tömma systemet ( block och topp ) vid vinterförvaring ( om man använder glykolblandning ). Möjligen också att drifttemperaturen på motorn blir gynnsammare. Nackdelarna är priset och att det inte skyddar HELA kylsystemet. Om någon är intresserad går det att läsa mer om Neutra i Volvo Pentas reservdels och tillbehörskatalog. Efter denna lite mer utförliga beskrivning av Neutra avsaltningssystem, hoppas jag att fler kommer med synpunkter och erfarenheter kring detta ämne. Hälsningar från Bakom.
  4. Är det någon som har erfarenhet av Neutra avsaltning till Volvo Penta?
×
×
  • Skapa nytt...