AnTo
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm AnTo
-
Placering
Kadett
-
Generell tumregel för alla motorer... men som sagt - jag vet inte om det stämmer men om andra kan tala om vad de har för förbrukningar kna vi snart slå hål på den myten i så fall.... Vore ju bra OM det fanns nåt som funkade på ett ungefär så ALLA kan räkna ut hur långt de kommer på en dunk soppa.
-
Har hört en generell tumregel på 0,2l / hästkraft och timma vid marchfart. Kan detta stämma? Dvs 50 hk * 0,2 l= 10 liter/tim. Om man nu kör 25knop så innebär väl det 25M/tim och därmed 10/25=0,4 liter/M Har jag fullständigt fel eller är bara hjärnan trött...
-
Har du ett planande skrov på båten? Alla båtar kan inte plana... om skrovtypen är ok så följer här några enkla tips: 1.Du har väl inte lastat båten för tungt bara? 2.Kolla tiltningen på motorn, dvs. pekar fören rakt upp och aktern gräver ner sig i sjön vid gaspådrag, då skall motorn in ett par pinnhål. (justera riggpinnen). Tvärtom, dvs att fören vill gå på djupet vid gaspådrag, ja då skall motorn ut ett par pinnhål. Testa alltid ensam i båten och flytta din tyngdpunkt framåt för att se förändringar. Famlijen får glatt se på från bryggan vid tester likt denna. 3.Har båten dubbelbotten? ta upp båten och skruva ur dyvikan. Det kan vara fullt av vatten i dubbelbotten vilket medför flera hundra kilo extra vikt i båten. Ja, kanske inte så vetenskapliga men basic tips.... Lycka till.
-
Det får vi prova. Nåt bra utgångsläge att börja med (typ 1 1/2 varv eller liknande) att börja med? Kan detta bara ändra sig från en gång till en annan? Nå´ n sa till mig att den kan få för mycket olja också eftersom den har en tank med automatisk oljeblandning. Har dock köpt en ny tank och pytsat i 1% (enligt instruktionsboken) utan förbättring. Nån som hört talas om liknande just med för mycket olja?
-
Hej Har en Johnson 20 från mitten av nittitalet. Den startar fint och går kanon på tomgång. När man kört en stund på fullgas och slår av på gasen till halvfart puffar den ett par gånger och dör sedan. Att få den på tomgång därefter är bara att drömma om. Den kyler som den skall, skvallerstrålen är rejäl och skulle kunna skära i stål. Nå´ n som har en idé om vad det kan vara.
-
Hej Prova här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCo de=A0000022&path=BMC~A0000022&isForSupSt ore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
-
Hej Tänkte bara tipsa om en bra båt som man kan få till priser du nämner. Har själv ägt en Crescent 418 med en Yamaha 40. En kanonfin båt för fiske och med lite tak för vovven också... Klarar ganska grov sjö trots sin litenhet. Har sett flera båtar annonsers ut för 20000 med 30 kärra. Klart prisvärd. Extra motorfäste är inget problem på den båten, det finns gott om styrka i akterspegeln, tänk bara på att sätta den på babords sida så du fördelar vikten jämt om du skall åka själv i båten. Hoppas du hittar rätt oavsett modell!
-
Kolla så att du inte har en liten vingmutter på riggen som har dragits åt, dessa brukar finnas på mindre motorer för att ge styrningen lite motstånd. Annars kan det vara så enkelt att smörjfettet torkat/härdat och därmed går trögt. Ta en fettspruta och kläm i nytt fett i alla nipplar du kan hitta.
-
Om du bara är ute efter vissa sprängskisser kan du titta här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCode=A0000022&path=BMC~A0000022&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
-
Då var det klart, efter en runda på clasohlson där jag för dyra pengar (20 kr) köpte en diodbrygga som klarar 10 A och 400V,en 8A trög hängsäkring samt lite kabel m.m. så är allt nu på plats. Mätte spänningen obelastat på växelsidan och den flög upp emot 50 VAC, kopplade därefter via bryggan, belastade med 20W lampa och mätte igen - 15VDC på fullvarv. Känns bra, kanske något hög spänning men jag kan leva med en förkortad batterilängd på nå´ t år... Har inte hunnit med att mäta med inkopplat batteri ännu, tog säkra före det osäkra och sparade det till sist, nu vågar man lägga på kabelskorna!
-
Genomgående skador skall först rensas kantrena och fasas av något, därefter lagas med glasfibermatta på insidan, fyll sedan gropen utifrån med glasfiberspackel med trådar i NÄSTAN till rätt nivå. Ytterst lägger du gelcoat spackel, något över färdig nivå som du sedan våtslipar till rätt nivå. Då blir det starkt och du får en perfekt yta på den reparerade ytan. Tänk på att använda gelcoat i rätt färg, finns färgat till de vanligaste båtarna. Gelcoat skador är värre, anledningen kan vara många till skadan men se till så att du rensar rent alla sprickor osv... Fyll med gelcoat filler eller glasfiberspackel, därefter gelcoat. Läs gärna på http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/skrov.html Lycka till med lagningarna.
-
Stort tack waxholm4! Jag gör en sån lösning och ansluter mot batteriet.
-
Den är inte gjord med elstar från början har jag upptäckt nu efter lite undersökning. Man borde väl dock kunna ansluta en likriktarbrygga mot det befintliga belysningsuttaget och dra plus resp. minus till batterianslutningen, eller har jag fullständigt fel här...
-
Har ett litet problem. Har en Johnson 20hp -89 med elstart och belysningsuttag på sidan av motorn. Det verkar som om motorn inte laddar startbatteriet, enda kablen från batteri går via startsolenoiden till startmotorn samt minus till chassiet. Är det någon som vet OM den normalt skall ladda och att något på min motor är trasigt eller om man kan bygga om motorn på något sätt så att den laddar startbatteriet?