Dadde
Medlemmar-
Innehålls Antal
44 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dadde
-
Placering
Fänrik
-
Hur kontrollera motor vid vinterköp av båt? (Mercruiser 4,3 MPI)
Dadde postade ett ämne i Mek & Teknik
Jag funderar på att köpa en DC med en Mercruiser 4,3 MPI från 2004. Motorn är sötvattenkyld. Den ligger på land och är konserverad (på vilket sätt vet jag inte riktigt, men med glykol) av ägaren. Frågan är hur jag kan kontrollera motorn så jag inte köper ett ras, vad skall jag tänka på när man kör igång den på land? Osv osv..... Båten och motorn har bra historik med service osv på varv och motorn ser ut som ny. -
Tackar för alla synpunkter! Vi har nu tittat runt på lite båtar och med er hjälp och med det vi har sett har vi kommit fram till att vi skall ha en båt med midcabin och ca 24fot. De vi funderar på är Bayliner 2355, Searay 230, maxum 2400 osv Vad har ni att säga om dessa modeller? Vad skall man tänka på? För och nackdelar osv...
-
Tackar för alla tips och tankar. Åkte ner till båtplatsen och mätte den idag. Den var 290cm bred:-) Jag och hyresvärden måste ha missuppfattat varandra. Max båtbredd på platsen skulle vara 260cm och inte den aktuella bredden. Då kommer nästa fråga. Båtplatsen är ca 7,5 meter lång. Hur lång båt kan man ha där som Max?
-
Jag har en 260cm bred båtplats. Det är 260cm mellan pålarna i aktern. Hur bred båt kan man ha tycker ni? Jag kollar nu på att köpa en Daycruiser. De jag kollar på ligger på ca 255cm, tex en Searay 230 (255cm bred tror jag) eller en Searay 215 (259 cm bred tror jag. Går detta överhuvudtaget? Vad tycker ni kan vara maxbredden på min nya båt? Har ni även tips på en båt som är som tex Searay 230 och i samma prisklass fast är lite smalare, så tar jag gärna emot förslag! Anledningen till att jag frågar är att det är det är skiljer en sel i pris om jag skulle byta till en 310cm båtplats. Den skulle kosta ca 10000kr/år. 260 kostar ca 7000kr/år. Och i Göteborg kryllar det inte av båtplatser direkt.
-
Tackar för väldigt bra synpunkter. Ang pentryt så hade det varit kanon om det hade funnits, en lösning är ju som någon skrev att ha med sig löst i båten om det inte går att hitta med. Ang snurrfotölj och soffa bak var riktigt bra synpunkter. Något som vi vill kunna göra är ju att kunna umgås bak vilket kräver bättre sittplatser. Har ni några tips på vilka båtar som har det? Och har ni några tips om vilken sim är den bästa båten som uppfyller kraven jag har men utan pentryt?
-
Tackar för alla svar! Sea Ray 215 ser riktigt trevlig ut och har det vi önskar. Vad skall man tänka på när det gäller den modellen? Det är ju stora motorer i den, vad drar en 5,0 eller 5,7? Andra båtar jag kollat på är ju Bayliner Disovery, Ryds 18DC, ryds 20DC. Vad tycker ni om dessa modeller?
-
Jag letar efter en daycruiser och har märkt att det är en djungel att hitta rätt båt, så jag undrar om ni kan hjälpa mig, Krav jag har på min daycruiser är: Sovplats för två vuxna och en ettåring. Man skall kunna vara ute någon helg med den och inte bara för dagen. Ca 6 meter (inte för kort, bor på vastkusten). Men inte heller en hel stuga på 8 meter. Max 200.000 kr efter prut. Färskvatten, kylskåp och gärna pentry (eller det kanske finns andra smarta lösningar på detta). Ganska så ny båt, i alla fall från 2000 men gärna från 2006. Snygg, bra i sjön behöver inte vara en monstermotor i den. Gärna inimbordare då vi gillar badbryggan samt mindre stöldrisk. Jag köper gärna amerikanskt, jag och sambon gillar tex Bayliner 192 Discovery, men vet inte hur den går i sjön. Utrymmet tyckte vi var bra men man vill ju kunna köra i lite vågor också, och då kanske en båt under 6 meter är för liten, Sedan så sknar den ju vatten, kyl och pentry. Vi mottar gärna massa förslag för här skall snart handlas:-)
-
Andra var från insidan, tanken var att plasta in aluminiumplåten för att det skulle bli mera som en förstärkning, men det är nog ingen idé om jag skall renovera och plasta om allt till hösten. Tror ni detta håller denna sommaren? Detta kanske är någon riktig förstärkning, den borde kanske vara på utsidan, men utsidan ser fin ut.
-
Första förstärkningen var för de övre bultarna:
-
Kollade lite närmare på det, playwoodskivan var helt blöt men ej röten, blir väl till att byta det men är inte så sugen att göra det nu utan vill hellre göra det till hösten. Tror ni det håller? skivan är ju inte rutten. Är det svårt att byta, jag har aldrig jobbat med glasfiber förut. Är det en ny marinplaywoodskiva, och glasfiber från Biltema som gäller eller? Hur gör man? Jag antar att det inte är så dyrt att renovera akterspegeln utan bara att det tar ganska lång tid, rätta mig om jag har fel?? Jag gjorde lite förstärkningar idag, lägger in bilder imorgon så får ni se om det kommer att göra någon nytta. Den största orsaken till att plasten spruckit (bild1) var för att den förra ägaren bankat in ytterligare en halvtaskig playwoodskiva, modell liten, mot den gamla skivan och mot plasten där motorkåpan hamnar när man fäller upp den. Riktigt idiotiskt gjort.
-
Jag har en Ess sund 470, min akterspegel behöver nog fixas till lite (se bilder). Har ni några tips på hur jag kan laga det? Min tanke är att jag skall spackla sprickan ni ser på bild 1 och sedan sätta dit en L-list (Vet ni vad jag kan få tag i en sådan list?) Sedan lossa de översta bultarna (bild 2) spackla sprickorna och sedan lägga en aluminiumplåt över så det blir som en stor bricka för de nya bultarna. Orsaken till skadorna är vad jag tror att man kört med motorn uppfälld på båtvagn och kört längre sträckor på guppiga vägar. Tack på förhand/ Dadde
-
Jag och sambon funderar på att köpa en Maxum 2400. Nu vill jag veta allt som är värta att veta om den...... Jag kommer inte att importera den utan köpa den i sverige, blir nog årsmodell runt 96-01. Vad har ni för erfaraenhet om båten och motorn? Vad skall man tänka på vid köpa av denna modell Går den bra i vattnen? osv osv osv... Ni får gärna skriva allt ni vet!! Tack på förhan/Dadde
-
Vet inte riktigt om motorn har en sådan elektrisk kylnings-varnare, men det är normalt flöde där kylningsvattnet kommer ut ur motorn ?? Men skall kolla det ändå och göra rent lite, så får vi se. Var kan den här elektriska kylnings-varnaren sitta? Har ni tips på några bilder som visar hur jag kan göra rent kylningskanalerna? Någon mer som har någon annan idé?? MVH/Dadde Senast ändrad av Dadde | 30 juni 2007 | 11:30
-
Det blev ingen förbättring............. Jag köpte ny tank och slang, tyckte det var lika bra, behövde ändå en ny. Men båter går fortfarande som förut, det blev ingen förbättring alls. Det är alltså inte bensintillförseln. Men nu har jag en ny idé. Kan det vara så enkelt att jag kanske har för lite olja i behållaren (autolube), har bara ca 4 cm upp, Jag pratade med en som sa att motorn stryps automatiskt när den känner att det är för lite olja, man kana lltså bara köra i ca 3 knop och det är ju precis så jag har det. Är det någon som har hört om det finns en sådan här automatisk säkerhetsåtgärd? Oljelampan lyser inte, kan ju vara sönder.... Eller har ni några andra ideér. Det låter som motor går väldigt ojämt, så jag var inne på tändspolar........... Men det konstiga är att jag kann köra full gas i ca 20m vid första gaspådraget hmmmmmmmmmmm......
-
Har problem med min utombordare som jag verkligen skulle behöva hjälp med! Det är en Yamaha 30hk -95 autolube. Motorn har gått jättebra så länge vi har haft den ca 1 mån den är pedantskött och alltid servad på varv av den förre ägaren. Första gången den var konstig var för ca 1 vecka sedan. När vi skulle köra ut ur hamnen drar jag full gas, kör full gas i ca 20m sedan börjar den gå mkt ojämt och hacka, första jag tänkte var att den inte fick tillräcklig bensin, så vi stannade båten och pumpade lite extra på bensinslangen, efter detta gick den kalasbra........... till i morse. I morse kopplade jag i bensinslangen till tanken (sitter alltid fast i motorn), pumpar upp bollen på slangen märker att den läcker lite och bollen blir inte lika hård. Jag startar motorn kör ut i hamnen och drar full gas, jag kommer ca 20m och motorn låter fint, efter detta börjar motor gå mkt ojämnt igen, låter dunk dunk och vibrerar. Köper då ny bensinslang, för jag tänkte att det var den, men motorn uppför sig likadant. På tomgång låter motorn som den ska, man kan köra i ca 3 knop utan problem, motorn låter fint, men när man drar på (även i friläge) börjar den hacka likadant som förrut. Stannar jag motorn och startar den senare, upprepar sig historien och kan köra 20m full gas, kan sedan bara köra i 3 knop. Det jag har gjort är: Köpt ny bensinslag, den gamla slöt inte tätt, även bensintankens fäste fick jag böja till nålen som puttar in kula i bensinslangens koppling för den var sned. Bytt till nya tändstift, för när motorn går så ojämnt lät det nästa som den går på två cylindrar. Gjort rent bensinfiltrer, var lite smuts i. Inget har hjälpt! Planen jag har nu är att köpa ny bensinkoppling på bensintanken samt bensintanken, om det nu är det....... Kan någon hjälpa mig, jag hade blivit överlycklig om någon kunde. MVH/Dadde