AndersU
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm AndersU
-
Placering
Kadett
-
Hej! Jag har sedan förra året en Mamba 311 och tycker också att det vore bra med en Mamba-grupp. Dock tycker jag att en sådan platsar bättre här på MG än på FB. Jag har inte heller någon kunskap om hur man gör, men om vi blir några fler intresserade så kan jag gärna försöka.
-
Det var en gång en man, Åke Mattson, som skulle segla en Magnifik Midget från Brasilien till Sverige. Han föll överbord ute i Atlanten någonstans öster om Brasilien. Han fick se sin båt segla iväg med en, för en gångs skull, fungerande självstyrning... Han överlevde och hela historien har han skrivit i en bok som, om jag minns rätt, heter Vatten över huvudet! Det kan väl vara lämplig litteratur i skeppsbiblioteket? Senast ändrad av AndersU | 21 juli 2011 | 20:57
-
Om du bor på västkusten eller i alla fall har möjlighet att åka till Orust när de har öppet varv i slutet av augusti så kan du där (framför allt i Ellös) hitta ett halvdussin segelmakare. Det gjorde jag förra året och fick bra råd och offerter från dem. Mäss-/höstrabatten var i regel 20% men jag kunde också förhandla mig till fyra fullängdslattor och två rev samt 50% på en Lazybag då jag köpte både stor och genua samtidigt. Mitt val blev Lundh Sails, som har sitt loft i Göteborg och som varit väldigt bra på service tidigare. Dom t.o.m. åkte till båten (i Uddevalla) och tog mått så att seglen blev perfekta direkt. Prismässigt ligger dom i mitten bland de segelmakerier jag fick offerter från. Min båt är en Mamba 311 med partialrigg, så det är nog relativt lika det du skall ha. Jag är helnöjd med både segel och Lazybag. Senast ändrad av AndersU | 21 juli 2011 | 20:29
-
Den Nord80 som jag hade var försedd med S100-drev till MD6an. Jag tror att det gällde för årsmodellerna 1975 och 1976, men är inte säker. 100-dreven har inte kylvatteninsug utan kylvattnet tas för dessa modeller in via ett separat kylvattenintag genom skrovet. Det drevet (S100) har inte som de senare modellerna en bälg, utan en kraftig gummipackning mellan drev och skrov. Drevet är såvitt jag minns bultat till skrovet och hänger inte bara i motorn. Därigenom blir det mer vibrationer i skrovet från motorn, men man slipper kravet att byta bälg var 7e år. Gummipackningen måste kanske bytas någon gång, men gissningsvis bara när/om motor och drev tas ur för renovering eller liknande.
-
Jag har på min Nord 80 en rulle av samma typ som CU-rullen. Jag kan dock se på bilderna att min inte är exakt likadan, men pricipen är densamma. Mina erfarenheter är mycket goda. Genuan på 23 kvm rullar ut och in lika lätt som med en dyrare konventionell rulle (som jag provat på andra båtar). Den enda nackdelen är enligt min erfarenhet den att man kan inte segla med delvis utrullad genua, vilket ju ibland är önskvärt. Anders
-
Jag vill minnas att folkbåten nr 39 hette Hurså. Jag kommer ihåg hur snopen jag blev när jag frågade Vad heter båten och fick ett korrekt svar!
-
EK-kryssaren är en självbyggarbåt som konstruerades på 60-talet av Per-Axel Egermark i Uddevalla. Först ritade han den för bygge i plywood, med skarpa slag. Jag tror att det byggdes ett 20-tal. Dessa blev så lyckade att någon föreslog att Per-Axel skulle rita om den för att byggas i GRP (glasfiberarmerad plast). Jag tror detta var i slutet av 60-talet, då det fanns väldigt få plastsegelbåtar. Det byggdes ca 50 EK-kryssare i GRP, men jag tror att den första fick nummer 25 (träbåtarna hade de lägre numren) och den sista tror jag har nummer strax över 80. Däcket på GRP-båtarna är hopplastat med skrovet, så skarven är både stark och tät. Per-Axel som jobbade inom kemikalieindustrin satte upp som krav att den polyester som användes skulle vara isoftalsyrebaserad. Denna polyester är lite dyrare än den vanliga, men är mycket bättre på att förhindra vatteninträngning i laminatet. EK-kryssarna är därför sannolikt mindre utsatta för böldpest än flertalet andra båtar. (Jag tror att Hallberg/Rassy numera gör sina båtar med isoftalsyrebaserad polyester!) Jag byggde en EK-kryssare 1975, och mina erfarenheter är att den seglar hyfsat (LYS-talet är bara 0,96 har jag för mig) och den tål bra både vind och sjö. Den är rymlig, men det är försås ingen ståhöjd i ruffen. Kvaliteten på båtarna varierar säkert, och det finns några olika inredningsvarianter. Ett fåtal har inombordare och några har också modifierats och fått annorlunda rigg eller utanpåliggande roder.