Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

ljunggren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ljunggren

  • Placering
    Kadett
  1. www.marinepartseurope.com www.drevdelar.se
  2. Tack för alla tips och synpunkter. Kommer köra på föreslagen metod, dvs. borra rent hålen, försänka från båda håll(riktig försänkare från undersidan, från ovansidan blir det dremel pga platsbrist). Sist ordentlig rengörning med aceton samt fyllning med epoxi.
  3. Hej båtvänner. Ska på bästa sätt lägga igen 10 st genomgående hål med diametern 9mm. Hur gör jag detta på ett fackmannamässigt och hållbart sätt? Har läst om en metod som går ut på att borra rent hålen och sedan försänka från båda håll. Sen täppa till på utsidan och fylla med lamineringsepoxi. Är det ok? Vill helst använda epoxibaserade produkter för att slippa vänta innan coppercoaten åker på. mvh Crew of Gerda
  4. Som Bobban skriver: Vi driver detta som en hobby Detta blir väldigt tydligt när jag tittar på våra dynor, det ser ju ut som något jag själv skulle kunna ådstakomma utan någon utbildning(förutom syslöjd i skolan) och dessutom tydligen onykter. Ja, ni förstår nog vilken kvalitet det är på dynorna.
  5. Ja en sökning på forumet ger som tidigare nämnts svar på din fråga. ;-) Jag gav mig själv inte in i debatten när det begav sig då jag fortfarande var för irriterad men kan här ge en kort version av mina erfarenheter av nämnda företag. Sommaren 2011 bestämde vi oss för att byta dynorna i vår hyttbåt. Det är en förpik så totalt 4 dynor dynor att täcka hålet med. Gjorde mallar i papp mycket noggrant med riktning på dynor, fasning osv. Eftersom jag ville ha dynorna innan semestern blev antalet företag som kunde ta sig an jobbet begränsat och förtroendet gavs åt Yvonnes sytjänst som lovade att jag skulle ha dynorna innan utsatt tid. Jag fick också dynorna på utsatt tid. Den semestern ägnades åt att åka fram och tillbaka med dynorna för att dom inte passade, trådriktningen på tyget var olika på alla dynor, knapparna satt inte i samma höjd på dynorna osv, osv. Dom är fortfarande inte bra och saknar knapparna som jag tog bort. Inte blir det märken efter ett nålstick sa Bobban, man ser tydligt vart dom suttit fortfarande. Det positiva med Bobbans sytjänst är att du alltid är välkommen tillbaka om det är något som behöver fixas på dynorna. Dock finns det en gräns för när man tröttnar. Egentligen skulle jag vilja slänga dynorna.
  6. Även vår båt har problem med korroderat avgasrör. På våran har det suttit en servicesats monterat ett antal år men förra säsongen började det läcka så nu har det monterats isär och funderingen kring vilken väg vi ska ta pågår. Det bästa är ju såklart att lyfta fram motorn och byta röret men troligvis blir det återmontering av en plastmuff. Bifogar en bild på härligheten. Någon som vet vad ett friskt rör har för mått tex från klacken som är markerad på bilden upp till kanten.
  7. Vilken modell av Redknows larm har du?
  8. Någon som har en kvalificerad gissning(eller vet) vad som är utlopp resp inlopp för varmvatten på termostathuset? Motorn är en Volvo Penta AQAD41?
  9. Hej, ett tips är att kika på att importera själv från Usa där utbudet är betydligt större.. Kolla tex på www.cabelas.com eller www.overtons.com. Båda dessa skeppar med UPS hem till dörren. Tobias
  10. Skulle montera avgaslimpan på motorn idag när vi kikade in i öppningen.. Har hela vintern gått i tron om att limpan va i ok skick. Det är ett litet hål i väggen. Se bild, hålet är i övre vänstra hörnet i det fokuserade området. Va tror ni, behöver den bytas eller hänger den med ett tag till?
  11. Vi gav upp försöket med b230-blocket. Istället hämtade vi idag en komplett b23e med 8900mil på nacken... skruva, skruva, skruva,... :-)
  12. Ingenting som stämde när vi skulle montera pumpen, utloppet från blocket bakom pumpen satt inte på samma ställe som på b21:blocket samt att inga skruvhål stämde. Men det är alltså ett b230e-block vi har, verkar som det skiljer från ett b23e block då. Och nu när man tänker efter borde det ju inte passa då det till en bil inte går att köpa en b23 pump till en b230. :-( Vi har flyttat över axeln från b21:an för att få fördelardrivning i blocket, tror vi fick med nocken till bränslepumpen samtidigt.
  13. Recept: b230e-block tillsammans med topplock, kyldetaljer och förgasare från aq140. Problemet uppkom när vattenpumpen(cirkulation) från aq140 skulle monteras på b230e-blocket, passade inte. Funderar på om det går att modifiera en b230 pump att passa tillsammmans med värmeväxlaren? Nån som vet om det funkar överhuvudtaget med aq140-toppen tillsammans med b230e blocket? Alternativen som vi kommit på är att gå tillbaka till b21-blocket eller köpa en komplett b23e att stoppa i. Idéer.?
  14. Hej, Har en draco 1700 som ska få nya säten i vinter. Ska beställa rygg-mot-rygg säten från USA, nu sitter där ett par vanliga stolar. Är det nån som vet hur höga dessa säten är orginal, totalhöjden samt även höjden på stommen är intressant.
  15. När jag va inne med mina gamla membran upptäcktes att på de nya som skulle vara till mina förgasare så var pinnen längre än på mina gamla. Det skulle fungera bra ändå sas det bara jag bytte båda två. Tänkte inte mer på detta utan monterade dom och provkörde. Motorn går sådär, inte bättre än innan, snarare sämre och tvekar vid gaspådrag. Den läcker inte bensin längre i alla fall vilket ju är bra. Borde ha med armarna att göra, har inte rört dessa än då det gick att demontera membranen ändå, men de borde nog justeras nu. Bilden visar ett av de gamla membranen, de nya har en pigg som är lite längre.
×
×
  • Skapa nytt...