Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025

jockenordlander

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jockenordlander

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag har bra erfarenheter av dekaltrim. Kolla deras sida för info: www.dekaltrim.se // Jocke
  2. Enligt mig så finns det inga genvägar som du tjänar på i längden. Det absolut bästa resultatet får du om du tar bort all gammal bottenfärg först. utan att göra reklam så har Hempel en stripper som du målar på den gamla färgen så blir den oerhört enkel att ta bort. bara måla på så löser sig den gamla enkelt.
  3. Jag monterade hydrofolier på min motor för ca 2 år sedan. Jag hade samma problem som dig i början. Det är otroligt viktigt att dom sitter i plan med varandra och har ett exakt avstånd på båda sidor. Eftersom det sitter små fenor på hydrofoilern gör det att sitter dom inte helt perfekt med exakta mått på båda sidor så trycksmotorn åt ett håll i höga hastigheter och gör vattensprutet ojämt. Dessutom borde du märka att båten inte är 100% när du kör. Mitt tipps är Upp med motorn och mät upp hydrofoilerna att dom sitter paralellt med varandra.
  4. Jag känner till en till, den ligger i mariefred där kan du ligga i en mycket fin gästhamn och sedan är det inte så långt att ta sig till Golfbanan. // Jocke
  5. jockenordlander

    Durkmatta?

    På Seasea så har om dom riktig durkplaywood i teak,mahogny mm, även plastmattor som tål olja mm som ser ut som nodad teak. Titta på www.seasea.se // Jocke
  6. Vill inte vara elak på något sätt, men vad är det som är mer än MG ? Som det ser ut nu så är det väl mycket mindre ?
  7. ok, tack för svaren. Du menar alltså att det i princip då skulle räcka med att rugga upp den gamla toplacken och köra 2 lager med tät grundfärg och bottenfärg så skulle det räcka för att skydda toplacken ? // Jocke
  8. Hej, har precis lackat skrovet och skall till helgen börja med bottenfärgen. Jag har i princip renslipat kölen men min fråga är då följande.... Jag måste dra över bottenfärgen en bit upp på skrovet ( där jag lackat) då vattenlinjen går upp ca 5cm där. Måste jag slipa på den nya befintliga lacken eller räcker det med att rugga upp den lite försiktigt och slänga på grundfärg och sedan bottenfärgen ? Båten är lackad med International TOPLACK och båten är i plast. Hoppas på svar annars får jag chansa och köra på känslan... // Jocke
  9. Jag har ett delikat problem med min utombordare... Det spelar tydligen ingen roll om motorn har gått 1 timme eller 5 timmar, när jag kommer fram till en brygga eller dyligt för att lägga till så lägger jag i neutralväxel för att sedan lägga i backslaget för att stanna eller backa då dör oftast mortorn... Vad beror detta på ???? Den dör ibland när jag lägger i neutral och ibland hinner jag få i backen och sedan så dör den... detta kan ju bli lite svårt ibland när man kommer för fort fram och försöker bromsa genom att lägga i backen och den istället dör... är det tomgången eller vad kan det vara ?? Det är en 40hk Evinrude från kanske mitten av 80talet.. Tacksam för alla svar och ännu hellre förslag på åtgärder... // Jocke
  10. Kan ge dig lite tips med färg mm då jag själv precis har lackat om min båt. Några saker att tänka på: Vill du ha en riktigt snygg lack, gå till en proffesionell lackerare som gör jobbet. Är du mindre noga med slutresultatet och förväntar dig bara en hyffsad lackning kan du göra det själv med roller och efterstrykare. Jag märkte att det kanske blir 50% mindre bra gentemot sprutlackering (eftersom min båt var så gammal så valde jag att göra det själv då det finns en risk att lackningen blir dyrare än vad båten är värd). Det finns hur många trådar som helst angående detta ämne på forumet. Så sök vidare angående handhavanden mm. Färg kan du söka på Internet och se vad som finns men jag tycker man ska satsa på Internationals färger ( väldigt lätta att arbeta med samt att resultet blev bra). Själv andvände jag International Top Lac, kostar ca 210- 250 spänn burken beroende på var du handlar. Sedan ska du ju ha grundfärg mm. När jag lackade min båt en Crescent ca 4.80 lång och 1.80 bred så hamnade färg plus roller, grund färg mm mm på ca 2,500 sek. Lycka till med målningen och framför allt sök här på forumet så finns det många bra tips. // Jocke
  11. I helgen så lackerade jag äntligen båten. Och det var mycket svårare och besvärligare än vad jag någonsin kunde drömma om. Det blir ju hyffsat bra om man inte har allt för höga krav på resultatet, jag ville ju mest ändra båtens färg och få det snyggare och det blev faktiskt bra mycket snyggare än förut. Men det är svårt och jag fick erfara som många av er redan sagt att grundarbetet är 99% av jobbet. Samt att jag fick bevis på att man inte ska lacka andra eller tredje lagret innan den rekomenderade tiden. Jag körde 2 varv direkt efter varandra och fick en riktigt fuk lite grov yta på lacken då. men kan varmt rekomendera att lacka själv med roller om man inte har alltför hårda krav på slutresultatet. För mig som har en båt från 78 ville ju inte bränna mer pengar på lackering än vad båten är värd. Så jag är helnöjd och vill passa på att tacka er som kommit med råd under färden.
  12. Nu ska jag inte bara kasta mig in denna diskusion... men jag känner igen motorsorten men är osäker. Fram på motorn i det övre fästet så sitter det en låsvinge ( en vingmutter) är den till höger är motorn låst och för du över den till vänster är den olåst och bör således gå att få upp med spärren på sidan. En ren chansning, ungefär som att fråga någon om han satt i strömsladden när datorn inte startar. Men jag har fakstiskt hjälp till med detta förut då just detta var problemet.
  13. Blev lite intreserad då jag sett några sådana här på båtklubben, gjorde några snabba sökningar och fick ett snittpris på ca 15- 25000 beroende på motor. 1 Ex. Crescent 445 årsmodell-85 längd:4,75 bredd:1,90. Motor Evinrude 25 hkr årsmodell-91, 20-25 knop. Obromsad trailer-01. Detta för 25 000, men absolut det är själva motorn som är priset. PÅ ovannämda exempel så är det en 91:a. För ditt pris så får du ju en Crescent 495 hardtop båt för 37000.. jag tycker det låter riktigt högt. Men visst är det en bromsad och fin kärra så kanske det inte är så farligt.... men vad vet jag ??
  14. Jag ska precis själv börja lacka min båt med rulle och planstrykare. Och av mina kontakter och vad jag läst än så länge så är det bästa att vara 2 st. Dvs. en som rollar och en som går efter med planstrykare direkt efter, detta för att ju längre färgen sitter så blir det svårare och svårare att få bort bubblor mm med planstrykare. Sedan kör jag med International TOPLAC vilket appliceras direkt på den gamla lacken ( efter slipning) denna färg är väldigt lätt att få bra och tänk även på förtunningen också. Rätt förtunning och och planstykare borde du få ett bra resultat.. Det finns som sägs i föregående inlägg bra beskrivningar på Internationals hemsida.
  15. Tack för svaren.... det var som jag också trodde. Jag har faktiskt just färg från International och dom sa med rätt förtunnare och rätt % så ska deras färger inte vara några problem att rolla. Enligt dom så var denna färgen gjord för både att rollas eller sprutas. Och rollade man så skulle man efterstryka med pensel. Jag är ju givetvis medveten om att resultatet inte blir helproffsigt, men båten är från 76 och orange så jag kännde att vad som helst för att bättra på lacken och en annan färg skulle göra båte så otroligt mycket roligare att åka i Mina farhågor var precis det ni beskrev att ska jag lägga ut pengar och få det bara ok. Hur som helst så testar jag eftersom dom sa att det skulle fungera fint. Om inte annat får jag lägga ut en ny tråd här och tala om hur det gick. // Jocke
×
×
  • Skapa nytt...