Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

iommi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om iommi

  • Placering
    Landkrabba
  1. iommi

    Biltemas olja

    Problemet är som vanligt att vissa inte litar på andras kunskap i ämnet, och att det finns besserwissrar som talar om saker de inte har en aning om. man får det man betalar för. det jag nämnde i tidigare inlägg är ingen spekulation utan nåt som kallas för fakta . http://sv.wikipedia.org/wiki/Fakta den person som ringt statoil eller om det nu var biltema borde validerat dessa fakta när han ändå var på tråden med dom. biltema är ingen höjdare. apikraven gäller nedre krav. oljorna uppfyller då säkert dessa nedra krav, men det säger inget! och hur länge uppfyller de kraven? slutar de uppfylla kraven efter 10 mil? 100? det är regenererad sletolja. tillsatserna, dvs di-estrar, estrar, zinktillsatser och polymerer är säkerligen inte av högsta kvalitet. låga priset beror dels på detta, dels genom kvoteringen (se tidigare inlägg). att en statoil-oljeflaska är nästintill identisk med en biltemaflaska...tja, vad säger det? esso och mobil 1 har också samma flaskor. det är samma koncern som tillverkar dessa oljor. men det är inte samma oljor. lukta på dom. läs de krav de uppfyller så får ni se att de diffar. samma gäller för biltema och statoil. det är upp till var och en att prova ödet med biltemas produkter, jag vet i alla fall att jag renoverade en b20 marin motor och körde denna på biltema olja. motorn renoverades i min verkstad. den var borrad, smidda kolvar, ny orginalkam alla lager inkl kamlager. nya lyftare, nya lager i ventilbrygga. korrekt monterad vevhusventilation. den gick 2 somrar, innan nåt konstigt hände...den blev slö och gick ojämt. jag lyfter ur den, river den och var får jag se?? ordentlig slam och koksbildning, kamaxeln totalt nedgången på 1:ans och 3:ans båda nockar. (ja, smörjkanalerna var rena, likaså oljepumpen - orginal). vevstakslagrena mässingsgula. jag kunde skrapa bort slammet innaför ventilkåpan. om inte detta är bevis så vet jag inte vad som är det. jag har inget att tjäna på att uppmana till bojkott av biltema olja. gör som ni vill. jag har aldrig haft samma problem med andra oljor, t ex quaker state, mobil 1, motul, valvoline.
  2. iommi

    Biltemas olja

    Jag kan en del om oljor då jag läst mycket samt arbetat med både 2 och 4taktsmotorer i ca 15 år. Utan att utge mig för att vara expert, så vet jag att det är såhär: 1) Som vanligt gäller att man får det man betalar för. Biltemas oljor är billiga och således inte lika bra. Man gör inte fynd, och inga mirakel inträffar. Biltema har mycket mindre produktion av olja än t ex Mobil1 eller Esso. Med den logiken borde de vara dyrare då de inte åtnjuter storskalefördelar. Nu är det lite mer komplicerat än så, Biltema är typ 6:e eller 7:e part i en serie återförsäljare som får köpa in vissa restkvoter av regenererad olja - det är därför de kan vara billigare. 2) API krav och andra krav på oljor anger endast den nedre kvalitetsgränsen, ej den övre. Det innebär att en olja som biltemas talar om att den uppfyller vissa minimikrav, ej maxkrav. Du kan säkert, helt säkert uppnå dessa nedre krav med sletolja. Man kan se skillnaden i pengar mellan t ex Motul och Biltema som att man betalar för extra kvalitét (motul). 3) Tillsatser och annat är helt förkastligt. Oljor från början innehar alla nödvändiga tillsatser och de stora oljebolagen har nog betydligt mer resurser att lägga på R&D än skojjare som stp eller slick50 (etc) - de vet vilka tillsatser som är bra. Dessutom gäller inga motorgarantier när man använt tillsatser. Se ftc.gov för flera stämningsansökningar om falsk marknadsföring för exempelvis stp. Och...det går INTE att blanda en biltema olja med någon form av tillsats för att få en bättre olja. Tillsatser innehåller i hög grad Zink - vilket är friktionshämmande men slaggbildande. Detta gäller väl mest 4taktare så tillsatser för 2taktare inte är så vanligt.
×
×
  • Skapa nytt...