Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

Fredrik3

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fredrik3

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej ! Har tittat på en Nimbus 3003 med en tmd 40 124hk. Detta verkar vara en relativt liten motor för den storleken på båt. Kan det vara ett problem med denna kombination. Kan motorn gå extra tungt och gå varm?
  2. Jag har en Nimbus 26:a med en MD 21. Jag trodde tills för några minuter sedan att det alltid satt ett RB backslag med 1,87:1 som utväxling. Nu efter en extra kontroll så sitter det nog på min motor ett RB backslag med 1,91:1 som utväxling. Orsaken till att jag kontrollerade detta lite extra noga är att jag behöver byta ut mitt backslag. Min fråga är nu om det går att byta ett RB backslag med 1,91:1 mot ett 1,87:1 utan att bhöva göra några ingrepp på motor. Det ena, 1,87:1 har ju ett gemensamt oljeutrymme med motorn medans 1,91:1 har ett separat oljerum och dessutom är det vattenkylt. Vågar jag byta eller skall jag ha kvar samma typ av backslag?
  3. Jag testade med att koppla bort wiren från armen på backslaget för att köra manuellt. Backen är distinkt och ingen tvekan när den går i läge. Däremot fram är väldigt liten rörelse ifrån neutralt läge, dessutom ligger den inte kvar utan återgår till neutral om man släpper armen. Detta innebär att det är wiren som håller växeln i läge och inte backslagets mekanism. Någon som har någon ide? Måste jag plocka isär backslaget och är det då lagret och/eller konan som skall bytas ut? Eller någon annan del? /Fredrik
  4. Hej o tack för ditt svar! Du skriver att Detta går tyvärr inte att justera bort när det är för mycket slitet. Om det inte är för slitet, går det då att justera bort, detta är ett problem som har uppstått nu på senare tid. Det verkar som att det är reglaget (spaken vid förarplatsen) som går i bott snarare än själva växelmekanismen. Det är heller aldrig några problem att få ur växeln. Går det att justera bort problemet genom att justera växelföraren till ett annat läge? /Fredrik
  5. Jag har problem med mit RB backslag som sitter på en MD21. Fram går inte i direkt, det verkar som det ligger och slirar ett tag. När växeln väl är i så är det inga problem för än nästa gång växeln skall i. Backen fungera helt utan problem. Är det någon som har en ide om orsaken?
×
×
  • Skapa nytt...