-
Innehålls Antal
25 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Guda
-
Placering
Fänrik
-
Steg 1 - hur får jag isär den? Har plockat ut mätaren ur båten och lossat på alla skruvar på baksidan men får inte isär den. Sitter som berget och vågar inte ta i för hårt... nåt tips?
-
Tack för alla tips, jag börjar med att försöka torka ur den. Eftersom jag inte rört några sladdar sedan i höstas, då varvräknaren fungerade bra, så hoppas jag på att den bara är fuktskadad.
-
Hej, njae timräknare är det inte utan en vanlig varvräknare, ser ut så här http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/2120.jpg.
-
Roligt, nu är det som jag beskriver inte motorn som varvar utan instrumentet det är fel på...
-
Har sjösatt min båt, motorn går bra men varvräknare har fått spel... När jag vrider på tändningsnyckeln, ett steg, slår nålen i taket, 6000 varv. Nästa steg samma sak, i taket, när jag kör så står nålen på 6000 varv, narturligtvis rusar inte motorn utan går och låter som den ska. Var inga problem när jag tog upp båten i höstas. Har kollat kablar men hittar ingen kortslutning. Om en säkring gått borde den vara helt död eller? Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter kabeln på tändspolen? Tacksam för hjälp. Har sökt svar i forumet men de flesta har problem med varvräknare som är död eller fastnar på låga varv. Motor B30 och varvräknare original VDO. Senast ändrad av Guda | 02 maj 2008 | 15:49 Senast ändrad av Guda | 02 maj 2008 | 16:00
-
Hej, när jag skrev slang in bakom drevet så gäller det mitt 280 drev. Sitter ingen impell i själva derevet så det kan jag inte missa/bränna. De flesta jag sett på min båtklubb plockar ner drevet helt och konserverar sedan motorn. Däremot har jag färskvattenkylning så då har jag fått för mig att jag inte behöver vänta på att termostaten ska öppna sig. Det slutna systemet har redan okej med kylarvätska. Det är bara sjövattnet som ska köras igenom. Men jag har införskaffat en muff och hugger en båtgranne för hjälp imorgon.
-
Hej, på Biltema står att det passar utombordsmotorer, funkar det även på inombordare eller är det enklare att köra direkt slang i motorn bakom drevet.
-
Jo jag kör bara sommartid, båten ska upp om ett par dagar. Förvirrande nog står det i en annan manual att jag ska ha 10W/40 medan SeaSea säger 20W/50. Nu köpte jag Volvos 15 W/50 så allt blir nog frid och fröjd...
-
Hej dags att byta olja inför vintern. I manualen (iaf på drevia.se) står att min Volvo B30 ska ha 15W/50. Har åkt runt på olika mackar och de har bara 15W/40. Funkar det som alternativ? Eller är 50 (kylningsegenskaper eller vad det står för) viktigare än viskositeten?
-
Jag har en Tyresöbock modell 1500. Mittbalk av stål som ska klara maxvikt på 1500 kg. I fören har jag en enklare Tyresöbock med träbalk som tar 500 kg. Tyvärr blev stålbalken stulen, nu äntligen till min fråga. Om jag köper en träbalk med dimensionen 45 x 145 mm (2 m bred) istället för stål, orkar den bära upp aktern? Båten (Ockelbo C20) vägare totalt 1100 kg. Bak finns ju inombordaren som väger 320 kg inkl. drev. Kan tänka mig att aktern tar 2/3 av vikten. Någon som är bra på fysik och matematik som kan räkna bärighet på en träbalk orkar bära? Stöttorna består av stål. Balkarna säljs inte separat av tillverkaren så alternativet är en sväng till skroten. Senast ändrad av Guda | 12 september 2007 | 20:25 Senast ändrad av Guda | 12 september 2007 | 20:26
-
Hej igen, nu är det fixat. Troligen inte flamdämparen, bara jag lade på ljuddämparen (utan flamdämpare överhuvudtaget) så dog motorn... Men jag skruvade till slut ner/in luftskruvarna och då gick det bättre. Jag blir lite förvirrad av skruvarna, skruva in borde ge mindre luft tycker jag men det verkar vara tvärtom.. Sista fråga: nu när jag fått upp varvtal på tomgång till 1000, kan jag ändå har gjort fel, att motorn nu drar mer soppa eller nåt, det vill jag ju inte även om jag är glad över att kunna köra OCH lägga till/slussa osv utan att motorn dör.
-
Nu har jag inte hunnit testa era förslag men när jag tittar på sprängskissen så inser jag att jag slänger mig med fel uttryck. Flamdämparna är de runta stålgrunkorna tydligen, jag trodde det var hela lådan. Men flamdämparna ligger allså kvar när jag justerar tomgången. Det är själva lådan, ljuddämparen, som jag sätter tillbaka och som resulterar i att motorn dör. Men det spelar kanske ingen roll, jag åker ner och rengör hela kalaset så får vi se om det hjälper. Senast ändrad av Guda | 19 augusti 2007 | 10:31
-
Ja det var nåt sånt jag trodde. Så då måste jag skruva upp luftskruven? Inte tomgångsskruven?
-
Hej, jag har sökt svar på min fråga men inser att jag måste ställa den själv. Har försökt ställa tomgång på min Volvo B30. Har (enligt verkstadshandboken) plockat bort flamdämparen, heter det väl. Och gjort inställningar enligt konstens alla regler. Fick upp en bra tomgång, ca 800/900 varv. Monterade tillbaka flamdämparen och då vill den inte. Vad är felet? Gjorde om proceduren, så fort jag lägger tillbaka silverlådan kryper varvtalet ner till 400 och motorn dör. Är det fel på luftfilter eller måste jag ställa upp tomgången EFTER återmontering? Mycket svårt att komma åt alla skruvar då.
-
Nu låter jag som reklam för en bensinsnål bil - men jag har glömt vilken oktantal min B30 ska ha. Var så länge sedan jag tankade... I instruktionsboken (till AQ 170A) står 97 oktan. Betyder det att jag ska ha 98 och blyersättning? På vissa sjömackar har de inte ens 98... men det är en annat problem.