-
Innehålls Antal
1 667 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
7
Gaidin senast vann den dag 31 Augusti 2024
Gaidin hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
298 ExpertOm Gaidin
-
Placering
Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Vi planerar eventuellt att segla till fastlandet (afrika) men jag är ganska trött på segling just nu. Vi har varit borta drygt en månad och seglat till andra öar här men fyra dygn till fastlandet känns tråkigt. Jag har blivit lat och trivs på ankare. Jag hoppas på förändring, båten (najad 390) presterar utmärkt så det är mig det handlar om. Min sambo trivs inte heller med att segla. Ett dygn är ok men mer blir påfrestande. Vi är två som seglar men det är bara jag som kan hantera båten så jag blir ju ensamseglare utan ordentliga raster, det tar på energin. Men jag skulle inte byta ut min livsstil för något annat.
- 26 svar
-
- 4
-
-
Jag har bott i min båt nu i drygt tre år. En 39 fots Najad jag köpte för 1.1milj och jag är väldigt nöjd med båttypen. Nu är vi två ombord, lever mestadels för ankare och spenderar tiden i Kap Verde. Vi spenderar mycket i barer och restauranger och 30K i månaden är normalt för oss, men vi hade klarat oss på hälften. Min erfarenhet är att många utrustar sina båtar oerhört mycket och man klarar sig på betydligt mindre. Jag använder aldrig varmvatten, färskvatten fyller jag på var 3e vecka, 400l. Jag har inte ståhöjd i akterkabinen men det är helt ok. Man vänjer sig. Däremot är det ju alltid saker att laga, serva och fixa. Jag är inne på min tredje motor till jollen... Allt går sönder hela tiden. Man måste anpassa livet efter väder o s v. Men jag älskar livet ombord, jag trivs.
- 26 svar
-
- 5
-
-
Boström 31 är en bra och stabil båt. Ståhöjd beror såklart på hur lång du är, jag vet inte höjden på Boström. Den ger dig också troligen mer pengar över för den utrustning du vill ha.
-
Det är ett ekonomiskt oavlönat arbete men det ger mycket behållning i form av upplevelser men nu har jag ju varit still i 2.5 år. Tanken är att segla på afrikanska fastlandet med början nästa år, vi får se hur det går. En hel del behöver göras iordning. Man skall aldrig underskatta slitaget på en båt som används året runt jämfört med några veckor på sommaren. Nu är sittbrunnen full av allt som låg i stuvfacket för att felsöka läckaget på tryckvattensidan, Jag har tre utombordsmotorer som ligger på akterdäck, nåja, en sitter f n på jollen iofs. Å andra sidan har jag mer plats i skåpen då jag fick besök i februari och blev av med en massa grejer... Det är mycket nU 🤣
- 24 svar
-
- 1
-
-
Jodå, I morse var det fortfarande inget vatten i kölsvinet så nu är tanken tät! Jag har fortfarande läcka på trycksidan så det skall lösas men den jobbiga biten är löst. Fan vad skönt! Nu är det bara hundra andra reparationer som skall göras. 🤣
- 24 svar
-
- 2
-
-
Jag fyllde tanken för ungefär tio timmar sedan och än så länge går länspumpen torrt så det ser lovande ut. Det återstår att se hur länge det håller men som båtägare är det ju ett ständigt underhåll och jag bor året runt i båten så det blir ju mer slitage än några veckor på sommaren. Nu känner jag mig positiv och glad. Jag har betalat marinan till måndag så då blir det att åka ut och ligga för ankare igen. Byta hamnavgifter mot jollebensin. Jag har dock en läcka på tryckdelen av systemet men det är mycket lättare att felsöka, jag misstänker övertrycksventilen på vvb som inte motionerats på tre år, det blir nästa projekt, den ligger under all skit i stuvfacket i sittbrunnen och där finns myyyyycket grejer. Kan vara bra att göra en inventering av innehållet där ändå. En båtägare utan jobb är aldrig arbetslös.
-
Ser ingen lösning på det nej. Inte med mindre än att riva ut inredningen.
-
Jag bor på 16e breddgraden så jo... 😄 Kap Verde. Det går inte att se utsidan på tanken så detr svårt att få till den metoden. I går penslade jag på ett par deciliter epoxi I den bakre delen av tanken där jag tror läckan är. Vattennivån gick dock lite längre fram än jag ser i den bakre manluckan så det finns en risk att läckan är längre fram. Jag skall strax fylla på vatten och se om åtgärden gjorde nytta. Läcker det fortfarande så är det framför skvalpskottet och då får jag lyfta durken och pensla via nästa manlucka. Bara att köra på tills epoxin är slut. Den verkade fästa bra på sika I vilket fall, jag har en testat ovanför tanken där jag lade på sika för att se så det fäster, nu pendlade jag lite epoxi där och det verkar sitta bra.
-
Jag tömde tanken och fyllde båten med färskvatten men ingenting kom in i tanken på ett dygn. Märkligt. Snart är det dags att blanda epoxi och pensla på, fan vet vad jag skall göra om det inte funkar. Hälla 50 liter epoxi I tanken så det når hålet kanske...
-
I morgon är tanken i princip tom, då skall jag pensla flytande epoxi över alla misstänkta områden så får vi se hur det går. Jag återkommer med rapport. 😁
- 24 svar
-
- 1
-
-
Olika båtar har olika användningsområden. Din trångsynthet är helt ok, jag förstår att du saknar erfarenhet av lite längre segling i större båtar. På min båt skulle det vara omöjligt att komma åt något på sittbrunstaket. Kan man inte ta sig upp på däck vid segling så har man andra problem. Jag seglar veckor i sträck och givetvis får man lämna sittbrunnen emellanåt av flera anledningar och har man inte byggt förutsättningarna för det är det givetvis problematiskt. Men stt dömma ut båtar p g a att du är van vid att segla jolle är ju bara fel. Det finns massor med argument för att ha allt vid masten, jag är inte nöjd med att gå fram i kuling men alternativet hade jag varit mer missnöjd med. El-winchar i all ära, knapp-segling, visst. Men det är inte där jag och att ha allt neddraget till sittbrunnen i min båt hade inkräktar alldeles för mycket på mitt boutrymme. Döm inte folk eller båtar så som du gör.
- 27 svar
-
- 5
-
-
-
-
Just nu har jag stängt av pumpen helt just för att eliminera läckor i slangar och vvb men jag får fortfarande köra länspumpen 10 sek per 24 timmar. Jag har en läcka någonstans i trycksystemet och min förhoppning var att det bara var där men det läcker ändå. Tanken och läckan är för lågt ner för att det skall uppstå en häverteffekt, annars hade jag fått koppla bort slangarna helt men det känns onödigt. Hittar jag bara var hålet är så är nog reparationen enkel, knepet är bara att hitta det. Just nu väntar jag på att det skall sluta läcka så jag ser vilken nivå det läcker på, efter det är tanken att måla hela den vattenlinjen med epoxi. Troligen läcker det inte där sikan är, då borde det vara lagat, sikan fäste bra och jag fick in den bra i hörnen. Jag har också funderat på kylarcement men aktiveras inte den av värmen?
-
Idiotiskt? Tänk lite större vännen. Att ha sittbrunnen full av fall, winschar och annan skit är ganska besvärligt, det finns gott om fördelar med att ha allt vid masten men är man trångsynt och ser andra människor som idioter förstår jag att man inte ser längre än näsan räcker. Jag uppskattar min sittbrunn med utrymme och tycker ändå den är för liten. Att fylla den med snören som.man drar i ett par gånger om dagen känns bara dumt. Jag går hellre fram och gör det jag skall, så som jag seglar så är det någon gång per dygn medan utrymmet i sittbrunnen används hela tiden. Större delen av tiden sitter jag bekvämt i sittbrunnen och kan använda ytorna till att t ex ställa ett glas öl.
- 27 svar
-
- 4
-
-
Min ankarkätting gick av för en tid sedan. Att dragga, även långsamt i en eller två veckor kan ställa till med en hel del. Jag lämnar aldrig min båt i flera dagar på svaj och jag bor i båten året runt och ligger oftast på svaj. Vid längre tid borta från båten är det mooring eller marina som gäller.
-
T ex för att kunna masta av enkelt? Jag har allt på masten. 4 winschar, massor med knap. Aldrig trasslat in något där vid segling. Finns det master som är helt nakna på det viset? Hur hissar du rullgenuan på våren, har du det fallet draget till sittbrunnen också? Ett knipknap eller alladinknap i masten är ju inte i vägen?