Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Lance

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lance

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Helloo... Gå in på Club Nimbus 21/22 - där finns en massa info... http://nimbus21.phpbb2.se/
  2. http://nimbus21.phpbb2.se/
  3. Tjena Biffen! Har du reggat dig på Club NIMBUS 21/22 ? Vore kul om vi kunde ta del av dina erfarenheter även där. Just motorstorlek är ett av massa intressanta samtalsämnen.... ( http://nimbus21.phpbb2.se ) mvh/
  4. Har en Volvo Penta 271 som hittills gått som en klocka. Helt plötsligt blir båten omöjlig att starta! Den tänder inte alls och har kollat att den inte blir sur. Med lite startgas hoppar den igång och går perfekt. Kanske hackar en aning på riktigt låga varv, men spinner som den skall för övrigt. Vad kan det vara för fel? -Har gjort rent i fördelaren, putsat bort gammalt ärg, använt kontaktsprej osv, men detta hjälpte inte...
  5. Hej CF, Numera håller jag till på västkusten, så det blir väl lite långt att köra gissar jag.. ;-)
  6. Hej Carl-F, Betr Nimbus 21 - (http://web.comhem.se/~u31116590/Nimbus21/Nimbus21.htm)Jag är också en lycklig ägare av en Nimbus 21 i kanonskick - svarar dig kanske lite sent på ditt inlägg. Har ingen vidare specifik dokumentation på 21:an, men hittade original broschyrer från Nimbus från 1989 innehållande bl.a. Nimbus 22 (samt Epoca, Ballista osv). Detta tillsammans med då rådande prislistor etc.. Förmodligen inte riktigt vad du letar efter, men hör av dig om du vill ha en copy. mvh/
  7. Det beror ju lite på hur stort och nedskitat kapellet är, samt om det skall impregneras också. Jag lämnade mitt kapell (Nimbus 21) till Odén AB (http://www.odenab.se) och det blev som nytt. Har för mig att det kostade strax under 2.000kr (inklusive varm-impregnering) men det var väl värt detta. Allt mögel och jordslag försvann.
  8. Ja, nu har det gått några månader sedan denna intressanta sträng dog ut. Men eftersom säsongen nu så sakta börjar komma igång, kanske vi skulle kunna väcka den till liv igen? Efter att ha läst igenom hela strängen, kan man dra ganska roliga slutsatser. Någon nämnde att man minsann hade både förarintyg och skepparexamen och trots detta så är det helt OK att köra med fendrar ute och kapell uppe i soligt väder. Här kanske man skall tillägga att det finns åtminstone 100.000st personer i landet som har större båtvett än många av de stackare som tagit förarintyg och skepparexamen. Eftersom jag själv har både ock, så vet jag att man inte lär sig båtvett på dessa kurser. Man lär sig navigering och väjningsregler etc, men inte båtvett. Vad är då båtvett egentligen? Det beror helt och hållet på vem du frågar! Frågar jag min far som är 75år så är båtvett att t.ex. inte ha fendrar ute i gång och kapell uppe i 22 graders hetta. Frågar du en 30-åring, så har han ingen susning. Frågar du däremot en 40-åring, så har han ju hört detta ifrån sin egna far 111 gånger, ute till sjöss. Och då sitter det där i ryggraden. Kan det vara så att sjövett är lite som det svenska språket? Hör man dagens ungdomar prata, så mår man dåligt om man är över 40. Men är man 25-30 så tycker man att deras språk är helt normalt. Att man t.ex. säger ordet typ 3 ggr i varje mening, startar en ny mening med Och (precis som jag gjorde här ovan). Kan det ev. vara så att det sker ett generationsskifte just nu? Detta skulle i så fall innebära att det om ca 10 år inte skulle finnas någon alls som reflekterar över fendrar ute och kapell uppe i sol.... Tja, vem vet. Men att riva upp svall är ju självklart inte båtvett. Det skulle ju även en 25-åring med förarintyg (från grundskolan) och skepparexamen kunna inse... ;-)
×
×
  • Skapa nytt...